- Liittynyt
- 23 Elokuu 2005
- Viestit
- 3,331
Muistelin, että foorumilla olisi ollut ketju Malmin lentoasemasta, mutten kyllä löytänyt. Yhdistäkää, jos löytyy.
Vaikka lentoliikenne ei ehkä foorumin määritelmän mukaan joukkoliikennettä olekaan, Malmin lentoaseman kysymys liittyy selkeästi aluerakenteeseen, ja siihen kaupunkijoukkoliikenne taas liittyy kuin nenä päähän.
Ympäristöministeriö on julkaissut selvityksen Malmin lentoaseman merkityksestä seudun taloudelle. Selvityksen tiedotesivu maalaa välittömästi, että "merkitys on vähäinen". Outoa sinänsä, koska selvityksessä itsessään kuitenkin melko painokkain sanoin kerrotaan seuraavaa:
Eli juurikin sitä, mitä Antero on joskus sanonut ja josta asiasta olen samaa mieltä: menestyvän kaupungin avain on juuri monipuolisuudessa. Siinä, että täältä löytyy myös tällaisia päällimmäiseltä merkitykseltään marginaalisia asioita hyvin toteutettuna: lentoasemaa, musiikkitaloa jne.
Tässä taas nähdään, mikä vaikutus yhden virkamiehen mielipiteellä asiasta voi olla. Harva toimittaja kuitenkaan lukee selvitystä kokonaan, vaan kirjoittaa uutisen tiedotteen perusteella, jonka viesti käy selväksi jo otsikosta. Sitten selvityksen julkinen totuus muuttuukin aivan toiseksi. Saman voi tehdä mille tahansa raideliikenneselvityksellekin aika helposti. Ja tässäkin lopputulema on samanlainen: mitatut vaikutukset ovat vähäiset, todelliset vaikutukset voivat olla paljon suurempia, mutta mittaustapaa ei silti haluta kyseenalaistaa.
Vaikka lentoliikenne ei ehkä foorumin määritelmän mukaan joukkoliikennettä olekaan, Malmin lentoaseman kysymys liittyy selkeästi aluerakenteeseen, ja siihen kaupunkijoukkoliikenne taas liittyy kuin nenä päähän.
Ympäristöministeriö on julkaissut selvityksen Malmin lentoaseman merkityksestä seudun taloudelle. Selvityksen tiedotesivu maalaa välittömästi, että "merkitys on vähäinen". Outoa sinänsä, koska selvityksessä itsessään kuitenkin melko painokkain sanoin kerrotaan seuraavaa:
Myös sidosryhmähaastatteluissa korostettiin elinkeinorakenteen monipuolisuuden merkitystä kilpailutekijänä metropolien keskinäisessä kilpailussa. Helsinki-Malmi tuo oman lisänsä elinkeinorakenteen kirjoon ilmailuklusterin osana, eikä tätä pohjaa tulisi kaventaa vapaaehtoisesti. Kaupungin elinkeinorakenteen monipuolisuudella on suuri merkitys sen taloudellisessa menestymisessä. Euroopan menestyvimmissä metropoleissa on laaja ja monipuolinen elinkeinorakenne, jolloin yksittäisten alojen suhdannevaihtelut eivät vaikuta niin voimakkaasti koko alueen talouteen kuin yksipuolisen elinkeinorakenteen kaupungeissa. (Laakso & Kostiainen 2008.) Helsingin kaupungin elinkeinostrategiassa (Helsingin kaupunki 2007) painottuvat erittäin vahvasti alueen kiinnostavuutta, monipuolisuutta sekä hyvää palvelu- ja kulttuuritarjontaa painottavat tekijät.
Tiedossa ei kuitenkaan ole tutkimusta, joka osoittaisi nimenomaisesti yleisilmailun tai lentokentän roolin alueellisen kilpailukyvyn tai yritysten sijoittumisen kannalta. Kuitenkin edellä esitettyihin tekijöihin viitaten voidaan arvioida, että (yleis)ilmailu ja siihen liittyvät toiminnot tuovat yhtenä osatekijänä lisäarvoa alueen kiinnostavuuteen ja monimuotoisuuteen, elinkeinorakenteen monipuolisuu-teen sekä harrastus- ja virkistysmahdollisuuksiin, vaikka lisäarvon määrää tai laajuutta on vaikea mitata.
Eli juurikin sitä, mitä Antero on joskus sanonut ja josta asiasta olen samaa mieltä: menestyvän kaupungin avain on juuri monipuolisuudessa. Siinä, että täältä löytyy myös tällaisia päällimmäiseltä merkitykseltään marginaalisia asioita hyvin toteutettuna: lentoasemaa, musiikkitaloa jne.
Tässä taas nähdään, mikä vaikutus yhden virkamiehen mielipiteellä asiasta voi olla. Harva toimittaja kuitenkaan lukee selvitystä kokonaan, vaan kirjoittaa uutisen tiedotteen perusteella, jonka viesti käy selväksi jo otsikosta. Sitten selvityksen julkinen totuus muuttuukin aivan toiseksi. Saman voi tehdä mille tahansa raideliikenneselvityksellekin aika helposti. Ja tässäkin lopputulema on samanlainen: mitatut vaikutukset ovat vähäiset, todelliset vaikutukset voivat olla paljon suurempia, mutta mittaustapaa ei silti haluta kyseenalaistaa.