Mannerheimintien ja Hakamäentien risteyksen tukkoisuus

Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

Perjantaina 2.11. käväisin lentoasemalla tapaamassa nopeasti Suomessa poikennutta tuttavaa. Tarkoitus oli mennä Ruskeasuolta linjalla 451, lähtöaika Elieliltä 1613. Saavuin pysäkille noin 1631 ja jonkun aikaa siinä odotettuani 451:tä ei näkynyt joten otin EA:lta klo 1535 (!) lähteneen 474, josta vaihdoin linjaan v51.
 
Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

Perjantaina 2.11. käväisin lentoasemalla tapaamassa nopeasti Suomessa poikennutta tuttavaa. Tarkoitus oli mennä Ruskeasuolta linjalla 451, lähtöaika Elieliltä 1613. Saavuin pysäkille noin 1631 ja jonkun aikaa siinä odotettuani 451:tä ei näkynyt joten otin EA:lta klo 1535 (!) lähteneen 474, josta vaihdoin linjaan v51.
On se kivaa, kun kävellen olisi jo aiemmin perillä! Jos väli EA-RU kestää bussilla tunnin ja kävellen menee 45 min...
 
Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

Tampereen suunnan pikavuorot on olleet myöhässä iltapäivällä 30-50 minuuttia koko viikon. Yritä nyt siinä sitten selvittää asiakkaalle että vaihtoyhteyttä Tampereelta eteenpäin ei voida luvata kun ei edes tiedä koska ollaan perillä Tampereella..
 
Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

Tampereen suunnan pikavuorot on olleet myöhässä iltapäivällä 30-50 minuuttia koko viikon. Yritä nyt siinä sitten selvittää asiakkaalle että vaihtoyhteyttä Tampereelta eteenpäin ei voida luvata kun ei edes tiedä koska ollaan perillä Tampereella..

On se kiva sitten, kun matkustaminen vaikkapa välillä Parkano-Vaasa myöhästyy tunnilla siksi, kun 300 km päässä Mannerheimintiellä on ruuhkaa. Suorista vuoroista jos siis puhutaan. Olisikohan kohta tehtävä niin, että annetaan matkustajille ilmaiset seutuliput ja lastataan matkustajat kaukobusseihin Helsinki-Vantaan lentoasemalta. Joskin Kehä III kärsii myös ruuhkista, ei sekään ole hyvä vaihtoehto. Vaikka bussimatkoista enemmän pidänkin kuin juna- tai lentomatkoista, niin täytynee ruuhka-aikaan painottaa matkustamista noihin kahteen kulkupeliin. Henkilöauton luotettavuus ei ole bussia kummempi, jopa heikompi bussikaistojen puutteen vuoksi, joten se ei asiaan auttaisi.
 
Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

Tietenkin tälläistä järjestelyä voisi kokeilla, mutta silloin pitäisi Kamppiin saada lisää laituritilaa, jotta kaikki bussit alueelle mahtuisivat. Kamppiin voitaisiin ajaa esim. linjat 40, 43, 63 ja 69.

Voisihan noita linjoja ajaa vähän pidemmälle. Kyllä kai Kampissa päin on joitain muitakin paikkoja, joissa bussit voisivat odottaa lähtöä ja ajaa vain Kampin metroaseman ohi? Tarkoitan siis linjojen 14 ja 14B tyylistä heilurijärjestelyä. On muuten mukava matkustajan kannalta, kun Topeliuksenkadun bussit jättävät Kampin metroaseman eteen, tulee tämän takia käytettyä niitä useammin kuin 14- ja 18-linjoja, koska kävelymatka metroon on lyhyempi.
 
Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

Radikaalit ideat ovatkin tervetulleita, on täällä sen verran asioita, jotka olisi hyvä laittaa kuntoon! Mitkä hyödyt tuossa mainitsemassasi ratkaisussa olisivat? Busseille varattujen kaistojen määrähän pysyisi samana.
Ajattelin jotenkin niin että henkilöautot eivät sotkisi bussiliikennettä. Eli oikeastaan kysyn, että kumpi on parempi, kaksikaistainen joukkoliikennekatu vai kaksi bussikaistaa nelikaistaisella kadulla?
 
Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

Eli oikeastaan kysyn, että kumpi on parempi, kaksikaistainen joukkoliikennekatu vai kaksi bussikaistaa nelikaistaisella kadulla?
2-kaistainen joukkoliikennekatu on parempi, sillä siellä ei ole joukkoliikennekaistan poikki kääntyvää samaan suuntaan kulkevaa henkilöautoliikennettä. Poikittain risteävä liikenne on helpompi hallita.

Antero
 
Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

Jääköhän tämä homma pysyväksi tilaksi. Maanantaina 5.11. Elieliltä klo 1713 lähtenyt 451 saapui Ruskeasuolle 48 minuuttia myöhemmin, kuulemma jopa ripeästi.
 
Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

Jääköhän tämä homma pysyväksi tilaksi. Maanantaina 5.11. Elieliltä klo 1713 lähtenyt 451 saapui Ruskeasuolle 48 minuuttia myöhemmin, kuulemma jopa ripeästi.
Viime viikolla tuon kaaoksen kolmasti kokeneena olen varma, että siitä on todella tulossa nyt pysyvä tila. Ainakin niin pitkäksi aikaa kun Hakamäen massiiviset työt valmistuvat. Nythän tuon ruuhkan luo nimenomaan tuossa risteyksessä olevat Manskulle suuntautuvat liikennevalot, joiden ajoitusta on hieman muutettu, kun risteyksen pinta-ala hieman kasvoi työmaa-alueen viimeisessä muutossa edellisen viikon alussa. Koko Helsingin alueelta poispäin pyrkivä ruuhkaliikenne pyrkii tuonne suuntaan ja ennenkuin se pääsee väljemmille vesille, sen täytyy ohittaa juuri tuo puheena ollut risteys. Noissa jonoissa monen asiat menettävät kokonaan merkityksensä. Siellä jonottavat niin henkilöautot, kun bussitkin. Ja vaikkakin joukkoliikennekaistoilla on myös luvattomasti henkilöautoja, niin runsaat bussivuoro juuri tuohon aikaan tukkivat aika tehokkaasti toistensa etenemisen. Ja vieläpä, kun koko Mansku on täynnä liikennevaloja, jotka toimivat milloin missäkin aallooissa, se osaltaan lisää tuota hidasta menoa. Manskun päässä Hakamäentiellä on yksinkertaisesti tulppa, joka hieman vuotaa. Ja kun siitä on päästy, niin sitten palataan normaaliin matkavauhtiin.

Klo 15-19.30-välisenä aikana ei voi enää luottaa aikatauluhin. Ei niillä ole mitään merkitystä enää. Tärkeintä on, että ylipäätään linjoja saada jotenkin ajettua. 45-50 minuuttia Elieliltä Ruskeasuolle on ihan normaali lukema, joskus voi mennä yli tunninkin. Aikataulut voidaan repiä ja onneksi ainakin Elieliltä oli ne isot lähtevien vuorojen taulut jo suljettu.

Meillä ollaan palaamassa johonkin ihan toisenlaiseet ajanjaksoon joukkoliikenteen sujuvuuden suhteen. On hienoa näyttää metropolilta kun meillä niin massiiviset ruuhkatkin. Ne vaativatkin sittem lisää investointeja mm. raideliikeneeseen jne...
Tietenkin voidaan odottaa ja toivoa: Hakamäentien risteyksen samoin kuin koko tuon työmaan pitäisi olla valmista muutamassa vuodessa. Sen jälkeen liikenne vain soljuu eteenpäin ilman ongelmia, vai mitä ;)
 
Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

Jotain pitäisi tehdä mannerheimintien ruuhkille. Eilen ma 5.11 sai taas kisahallin pysäkillä odotella todella kauan että pääsee etenemään.
Jotain on siis vialla jos tunnin sisällä kerkeää käydä lähijunalla keravalla ja takaisin sieltä helsinkiin tai matkustaa korsoon s742 linjalla
Eipä ole kivaa jos kertalippu tai kortilta ostettu arvo eivät ole enään voimassa ruskeasuolla kun matka aikaa on kulunut elieliltä yli tunti:mad:
 
Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

Jotain pitäisi tehdä mannerheimintien ruuhkille.
Tulee mieleen lapsuus 40 vuoden takaa ja silloisen Porvoontien ruuhkat. Silloin petattiin yleistä mielipidettä metron puolelle. Aivan varmasti joku julistaa kohta, kuinka metro on taas välttämätön. Kunnallisvaalit ovat ensi vuonna...

Antero
 
Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

Tulee mieleen lapsuus 40 vuoden takaa ja silloisen Porvoontien ruuhkat. Silloin petattiin yleistä mielipidettä metron puolelle. Aivan varmasti joku julistaa kohta, kuinka metro on taas välttämätön. Kunnallisvaalit ovat ensi vuonna...
Metrolinja Manskun alle ja Pikku-Huopalahden suuntaan. Sitten sen yhdistäminen M-rataan ja tulevaan Kehärataan. Bussiliitynnällä mm. Huopalahden asemalle ym. keskeisiin paikkoihin. Sitäkö tarkoitat? Pisaran uudella linjauksella tuollainen onnistuisi kätevästi.
 
Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

Jotain pitäisi tehdä mannerheimintien ruuhkille. Eilen ma 5.11 sai taas kisahallin pysäkillä odotella todella kauan että pääsee etenemään.
Eikö sen kumipyörän etu kiskoihin ole se että se voi tarvittaessa vaihtaa reittiä, eli mikä tässä on niin vaikeaa? Onhan noita vaihtoehtoisia reittejä, esim. Töölönkatu, Urheilukatu, pohjoisempana vaikka Metsäläntie, joista osan luulisi voitavan ainakin väliaikaisesti rauhoittaa bussiliikenteelle.
 
Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

Ruuhka-aikoina ainakin Vihdintien linjat 315, 321, 324, 360-364 sekä Turuntien linjat 231, 248 ja 270 voitaisiin ajaa reittiä Eliel - Töölönlahdenkatu - Mannerheimintie - P.Rautatiekatu - Arkadiankatu - Mechelininkatu - Linnankoskenkatu - Paciuksenkatu - Huopalahdentie - Haagan liikenneympyrä - oma reitti. Tällä järjestelyllä ainakin nämä linjat pysyisivät paremmin aikatauluissaan ja samalla bussien määrä Manskun kriittisellä osuudella Eliel - Ruskeasuo vähenisi, jolloin jäljellejäävillä busseilla olisi enemmän tilaa. Osaako joku sanoa, haittaako Manskun ruuhkat yhtä pahasti myös linjoja 194, 195, 206, 212 ja 213, jotka pääsevät erkaantumaan Manskulta jo Töölön tullin kohdalla kääntyessään Meilahteen?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

Ruuhka-aikoina ainakin Vihdintien linjat 315, 321, 324, 360-364 sekä Turuntien linjat 231, 248 ja 270 voitaisiin ajaa reittiä Eliel - Töölönlahdenkatu - Mannerheimintie - P.Rautatiekatu - Arkadiankatu - Mechelininkatu - Linnankoskenkatu - Paciuksenkatu - Huopalahdentie - Haagan liikenneympyrä - oma reitti. Tällä järjestelyllä ainakin nämä linjat pysyisivät paremmin aikatauluissaan ja samalla bussien määrä Manskun kriittisellä osuudella Eliel - Ruskeasuo vähenisi, jolloin jäljellejäävillä busseilla olisi enemmän tilaa. Osaako joku sanoa, haittaako Manskun ruuhkat yhtä pahasti myös linjoja 194, 195, 206, 212 ja 213, jotka pääsevät erkaantumaan Manskulta jo Töölön tullin kohdalla kääntyessään Meilahteen?
Tuollainen vaihtoehto kävi omassa mielessänikin, mutta valitettavasti pahoja ruuhkia on usein noillakin reiteillä (varsinkin Paciuksenkadulla ja Huopalahdentiellä). Ja siksi toiseksi ei olisi oikea ratkaisu, että joukkoliikenne joutuisi nöyrtymään muun liikenteen tukkiessa sen käyttämät väylät. Noiden em. linjojen tavoittettavuus heikkenisi oleellisesti, jos tuollainen reittimuutos toteutettaisiin. Tosin heikkoa se nytkin on, kun niiden kulkeminen on niin tahmeaa varsinkin ruuhka-aikaan.
 
Takaisin
Ylös