Täytyy vielä palata tähän Manskun remontin onnistumiseen, ainakin eteläpään osalta.
Muutama kuukausi nyt liki päivittäistä työmatkasporailua Manskulla takana, ja olen edelleen samoilla linjoilla kuin edellisessä viestissäni.
Ajoaika Oopperalta Lasipalatsille on hyvinkin tasaisesti 3:20 – 3:40, ja valoihin ei pysähdytä kertaakaan. Ainoastaan ajoittain (aika harvoin, ehkä kerran viidestä) vaunu jää Töölönlahdenkadun valoihin (varmaan jos pysäkkiaika Hesperian puistossa tai Kansallismuseolla ollut normaalia pidempi), ja tätä olisi hyvä saada vielä hiottua, esim. valokierron järjestystä muuttamalla, mutta muuten suoritus on aika täydellinen.
Pohjoisen suuntaan en ole jaksanut ihan niin tarkasti mittailla, mutta sujuvaa on ollut kulku siihenkin suuntaan. Toki kääntyminen Manskun yli Hesarille on usein aika hidas, mutta tämän olettaisi korjautuvan, kun vaunut kulkevat suoraan Manskua remontin toisen vaiheen jälkeen. Ainakin vaikuttaa, että kun vaunu saapuu etelästä Hesarin kulmaan, on suoraan menevällä liikenteellä vihreä, joten otaksuisin, että tästäkin päästään aika suorilta yli aikanaan.
Katselin taannoisesta Raitioliikenteen kehittämisohjelmasta, että keskinopeus ko. välillä on syksyllä 2016 ollut 15,8 km/h. Nykyisillä ajoilla keskinopeudeksi tulee n. 21-24 km/h, joten nopeutuminen on ollut aika huimaa. Vaikka väli on lyhyt, n. 1,3 km, tulee silti nopeutusta reilusti yli minuutti. Myös silloin, kun Töölölahdenkadun valoihin on jääty, on keskinopeudeksi tullut n. 19 km/h, mutta toki tuo hajonta olisi hyvä saada minimiin.
Mielenkiinnolla jään odottamaan, kuinka sujuvaksi pohjoinen osuus tulee. Siinä on hankalampia risteyksiä (Nordenskiöldinkatu, Reijolankatu), mutta ainakin eteläisen pätkän pohjalta odotukset ovat korkealla.
Kun muistelee, millaista jurnuttamista Manskukin oli aikanaan, niin on nostettava hattua suunnittelijoille ja toteuttajille. Ilmeisesti valokierto on saatu optimoitua sporan ajoaikoihin ja varmasti myös leveämmät (vaikkei toki optimileveät) kaistat auttavat asiaa. Vastaavasti myös luotto siihen, että muut uudistettavat osuudet (Hakaniemi-Länsisatama, Mäkelänkatu jne.) saadaan sujuviksi, on korkea. Toivotaan etten tule pettymään.
Toki vielä disclaimerina, että mittaukset ovat puhtaasti hupimielessä tehtyjä, ja perustuvat säännöllisiin mutta satunnaisiin havaintoihin, joten virheet ja heitot hyvin mahdollisia. Mutta ainakin matkustajan kokemus on se, että mennään sujuvasti eteenpäin eikä jumiteta – ja koettu sujuvuus on itsessäänkin jo tärkeää!