Mannerheimintien muutokset

Kuljettajaohjeessa linjat 2, 4 ja 10 on merkitty takaisin normaalille reitille 1.9. alkaen. En osaa tiedä, näkyikö siellä aiemmin jokin myöhempi päivämäärä vai sama.
 
Aiempi päivämäärä oli 3.11. tai siis siellä näkyi vain poikkeusreittien viimeisenä päivänä 2.11.. Normaalit reitit tulivat joskus toukokuun alussa sinne syyskuun päivämäärällä.
 
Tosin bussit 63, 212, 213, 280, 285 ja 400 jäävät edelleen kulkemaan Runeberginkadun ja Topeliuksenkadun kautta (viimeksi mainitulla lisäksi päätepysäkkinä Kamppi Elielinaukion sijasta). Onko ne tarkoitus vielä jossain vaiheessa siirtää takaisin Mannerheimintielle?
 
Tosin bussit 63, 212, 213, 280, 285 ja 400 jäävät edelleen kulkemaan Runeberginkadun ja Topeliuksenkadun kautta (viimeksi mainitulla lisäksi päätepysäkkinä Kamppi Elielinaukion sijasta). Onko ne tarkoitus vielä jossain vaiheessa siirtää takaisin Mannerheimintielle?
Linjasto 2040 -suunnitelman mukaan Topeliuksenkadulle ei ole tarkoitus jäädä bussiliikennettä, kun raitiotie on saatu käyttöön. Rakennustyöt alkavat jo ensi vuonna ainakin Runeberginkadulla, joten olisi ainakin järkevää siirtää nuo mainitsemasi linjat Mannerheimintielle jo silloin.
 
Syyskuun aikataulut kun ovat nyt saatavilla, niin osaako kukaan sanoa, miten monta minuuttia aikatauluista on saatu napsaistua pois tällä Lasipalatsin ja Tullinpuomin välillä, joka nyt on kunnostettu ja parannettu? Sanomattakin lie selvää, että myös liikennevalot on trimmattu osuudella uuteen aikaan, eikö vain?
 
Tässä ketjussa käsiteltiin aikaisemmin liikennevalojen tilannetta peruskorjaushankkeen eteläpään osalta. Alla siteeratut kokemukset nostattavat odotuksia pohjoisemmankin osuuden osalta, vaikka siellä onkin vähän haastavampia risteyksiä. Voin itse yhtyä näihin JP12:n havaintoihin:

Muutama kuukausi nyt liki päivittäistä työmatkasporailua Manskulla takana, ja olen edelleen samoilla linjoilla kuin edellisessä viestissäni.

Ajoaika Oopperalta Lasipalatsille on hyvinkin tasaisesti 3:20 – 3:40, ja valoihin ei pysähdytä kertaakaan. Ainoastaan ajoittain (aika harvoin, ehkä kerran viidestä) vaunu jää Töölönlahdenkadun valoihin (varmaan jos pysäkkiaika Hesperian puistossa tai Kansallismuseolla ollut normaalia pidempi), ja tätä olisi hyvä saada vielä hiottua, esim. valokierron järjestystä muuttamalla, mutta muuten suoritus on aika täydellinen.

...

Katselin taannoisesta Raitioliikenteen kehittämisohjelmasta, että keskinopeus ko. välillä on syksyllä 2016 ollut 15,8 km/h. Nykyisillä ajoilla keskinopeudeksi tulee n. 21-24 km/h, joten nopeutuminen on ollut aika huimaa. Vaikka väli on lyhyt, n. 1,3 km, tulee silti nopeutusta reilusti yli minuutti. Myös silloin, kun Töölölahdenkadun valoihin on jääty, on keskinopeudeksi tullut n. 19 km/h, mutta toki tuo hajonta olisi hyvä saada minimiin.

...

Näiden kokemusten perusteella voisi siis odottaa ainakin 2-3 minuutin nopeutumista koko osuudella. Itse suhtaudun toistaiseksi varauksella, sillä Lasipalatsi-Ooppera-osuuden valo-optimointi vaikuttaa vielä ennemminkin poikkeukselliselta onnistumiselta kuin uudelta normaalilta. Toisaalta esimerkiksi Helsinginkadun valojen toiminta Linnanmäen eteläisen pysäkin ja Oopperan välillä antaa varovaisia toivon pilkahduksia siitä, että kantakaupungin puolella on viimein ihan oikeasti havahduttu siihen, että raitiovaunuja ei sittenkään ole pakko seisottaa liikennevaloissa, ja että raitiovaunujen oikeasti toimivat valoetuudet eivät laita kaikkea muuta liikennettä sekaisin - varsinkaan, kun vaunut kulkevat suurimman liikennevirran suuntaisesti, ja sivukadut ovat liikennemääriltään vähäisiä.

Oma teoriani on sen suuntainen, että Jokeri ja muut tulevat pikaraitiotiet olisivat laittaneet asioihin (ja liikennevaloihin) vähän vauhtia kantakaupunginkin puolella nyt kun kokemuksia ihan oikeista raitioliikenteen valoetuuksista alkaa olla omastakin takaa. Tämä on toki vain arvaus.
 
Takaisin
Ylös