Matkahuolto avannut maakuntakaupunkien reittioppaat

Tietääkö muuten killerpop tai joku, mikä taho olisi Tampereen seudulla luontevin laatimaan seudullisen linjakartan?

En tiedä vastausta kysymykseen, mutta kun kaivelin kaappiani, löysin kuin löysinkin kartan nimeltä "Tampereen kaupunkiseudun LINJA-AUTO LIIKENTEEN REITTIKARTTA 1.5.1998". Kartan ovat julkaisseet Tampereen seudun joukkoliikennetyöryhmä, Linja-autoliitto/Sisäsuomen osasto ja Tampereen kaupungin liikennelaitos. Kartassa on oikein ISBN-numerokin: 951-609-067-2. Minkä kustantajan numero on 609?

Pääkartassa näkyy pohjois-etelä-suunnassa alue Murole-Toijala ja länsi-itä-suunnassa Ikaalinen-Orivesi ja siihen on merkitty Tampereen kaupunkiseudun seutulippualueen ulkoraja. Pohjakartan copyright Pirkanmaan liitto 1998, kartan Valmistaja Tampereen kaupunkimittausyksikkö. Pienet, tarkemmat kartat on Nokian ja Ylöjärven taajamista ja Tampere-Kangasala-reiteistä.

Kartassa on käytetty linjanumerointia. Esimerkiksi Orivedellä näyttäisi kulkevan seuraavat linjat:
225 ORIVESI-NAAPPILA-SUOMASEMA
745 ÄHTÄRI-OVESI-KALA-PÄLKÄNE-HELSINKI
751 TRE-KALA-OVESI
752 TRE-KALA-OVESI-MÄNTTÄ
753 TRE-KALA-OVESI-LÄNGELMÄKI-JYVÄSKYLÄ
755 TRE-KALA-OVESI-RUOVESI-VIRRAT
757 TRE-KALA-OVESI-POHJASLAHTI
758 TRE-KALA-OVESI-PUHARILA
951 TRE-ORIVESI
952 TRE-OVESI-RUOVESI-VIRRAT-KILLINKOSKI/ÄHTÄRI/KOKKOLA
956 TRE-OVESI-MÄNTTÄ-KEURUU
957 TRE-OVESI-JUUPAJOKI-MÄNTTÄ
962 TRE-KEURUU, PIKA
mo moottoritietä
Y Yliskylän kautta
T Taysin kautta
Kartassa huomautetaan, että kolminumeroiset numerot eivät näy linjakilvissä.

Kääntöpuolella on Tampereen kaupungin liikennelaitoksen kartta ja informaatiota.

Kaapista löytämäni materiaalin pohjalta näyttäisi siltä, että suurimpien kaupunkiseutujen lisäksi erityistä linjakarttaa on julkaistu ainakin Oulussa, Jyväskylässä ja Rovaniemellä. Useissa muissakin kaupungeissa on julkaistu jonkinlainen kartta painetun aikataulun yhteydessä. Joissakin on jopa linjakohtaiset kartat tai linjakohtaisia karttoja (Joensuu, Kotka, Pori, Vaasa,..). Netistä on tulostettavissa paljon reittikarttoja lähinnä kaupunkien sivuilta.

Vuosittain ilmestyvä Oulun seudun paikallisliikenteen linjakartta kattaa Oulun lisäksi naapurit Haukipudas, Kiiminki, Kempele ja Oulunsalo. Koska Tampereen seudulla on enemmän esitettävää, on varmaan paikallaan, että on erikseen keskuskaupungin linjakartta ja toisaalta seutulinjojen kartta. Tästä jälkimmäisestä voisi varmaan julkaista uuden painoksen useamminkin kuin nyt näyttäisi tapahtuneen.
 
Entisen Kuusankosken kaupungin paikallislinjat puuttuvat edelleen Kouvolan reittioppaasta, vaikka kuuden kunnan muodostama suur-Kouvola tulee kohta yhden vuoden ikäiseksi. Esim. Korialta Kuusankosken keskustaan on koulupäivinä 7 suoraa yhteyttä (Linja 11). Reittiopas ehdottaa kulkua Kouvolan keskustan kautta. Välille Vanhainkodintie Kuusaanniementie reittiopas ehdottaa jopa kävelyä, vaikka tällä välillä kulkee koulupäivinä linja 8.
 
Kouvolan reittioppaassa on tapahtunut hienoista kehitystä. Korian ja Kuusankosken keskustan väliset vuorot löytyvät nyt siitä. Edelleen mm. Pilkanmaahan pitää reittioppaan mukaan kävellä vaikka sinne on koulupäivinä liikennettä.
 
Pahoittelen, että tämä menee nyt vähän mainoksen puolelle, mutta tuli kyseinen viestiketju vastaan ja aihe kiinnostaa.

iPhonelle/iPod Touchille olen vääntänyt tuollaisen ReittiGPS:n kaltaisen softan http://itunes.apple.com/fi/app/reittihaku-free/id352222999 ja se toimii nyt pääkaupunkiseudun reittioppaan ja Repa Reittioppaan tietokannoilla. Lisäilen parhaillaan noita matkahuollon reittioppaita ohjelmaan ja homma toimii karttoineen päivineen. Pitää lähinnä enää miettiä käyttöliittymää, että miten saa helposti valittua manuaalisesti reittioppaan, noita kun on melkoinen litania.

Tarkoituksena on, että saisi kaikki reittioppaat samaan softaan mukaan ja laitteen GPS:stä valittaisiin oletuksena automaattisesti oikea reittiopas sijainnin mukaan. Lisäksi porttausta muille puhelimille on jo tehty, mutta siinä on aika paljon työtä ja vaikea löytää aikaa kun pitäisi rahaakin tienata. :(

Neuvottelin Logican ja Destian kanssa kehityksestä, mutta kumpaakaan ei kiinnostanut. Lisäksi Destia ei halunnut antaa matka.fi-tietokantaansa käyttöön edes testimielessä, eikä ole varaa maksaa isoja summia sen käytöstä. Kuulemma heillä on ollut jotain mobiilia silti suunnitelmissa. Onneksi HSL antaa ilmaiseksi kantansa käyttöön, kunhan ei veloita mitään hakukohtaisia maksuja ja käyttö pysyy kohtuudessa.
 
Viimeksi muokattu:
Pahoittelen, että tämä menee nyt vähän mainoksen puolelle, mutta tuli kyseinen viestiketju vastaan ja aihe kiinnostaa.
No niin, ei tässä vielä mainostamiseen päästä, hienoa että nähdään vaa tehdä innovatiivisia sovelluksia.

iPhonelle/iPod Touchille olen vääntänyt tuollaisen ReittiGPS:n kaltaisen softan http://itunes.apple.com/fi/app/reittihaku-free/id352222999 ja se toimii nyt pääkaupunkiseudun reittioppaan ja Repa Reittioppaan tietokannoilla. Lisäilen parhaillaan noita matkahuollon reittioppaita ohjelmaan ja homma toimii karttoineen päivineen. Pitää lähinnä enää miettiä käyttöliittymää, että miten saa helposti valittua manuaalisesti reittioppaan, noita kun on melkoinen litania.
Tässä heti mieleen tulee kysymys, että jos ja kun kerran taitoja on tehdä käyttäjäystävällisiä sovelluksia, niin eikö S60-ympäristö olisi massojen kannalta se tärkein. iphonet ja muut iJutut ovat vieläkin kovin marginaalisia, siinä kun symbian löytyy prosentuaalisesti useammasta laitteesta.

Tarkoituksena on, että saisi kaikki reittioppaat samaan softaan mukaan ja laitteen GPS:stä valittaisiin oletuksena automaattisesti oikea reittiopas sijainnin mukaan. Lisäksi porttausta muille puhelimille on jo tehty, mutta siinä on aika paljon työtä ja vaikea löytää aikaa kun pitäisi rahaakin tienata. :(

Neuvottelin Logican ja Destian kanssa kehityksestä, mutta kumpaakaan ei kiinnostanut. Lisäksi Destia ei halunnut antaa matka.fi-tietokantaansa käyttöön edes testimielessä, eikä ole varaa maksaa isoja summia sen käytöstä. Kuulemma heillä on ollut jotain mobiilia silti suunnitelmissa. Onneksi HSL antaa ilmaiseksi kantansa käyttöön, kunhan ei veloita mitään hakukohtaisia maksuja ja käyttö pysyy kohtuudessa.

Voisiko ajatella, että puhelin hakisi tietonsa GSM-tukimastojen perusteella, jos paikannustietoa ei ole GPS:llä saatavana? Usein huomannut, että paras navgaattori on google maps, joka hakee arvotun sijainnin juurikin tukiasemien perudsteella, kun satelliteista ei ole apua.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tässä heti mieleen tulee kysymys, että jos ja kun kerran taitoja on tehdä käyttäjäystävällisiä sovelluksia, niin eikö S60-ympäristö olisi massojen kannalta se tärkein. iphonet ja muut iJutut ovat vieläkin kovin marginaalisia, siinä kun symbian löytyy prosentuaalisesti useammasta laitteesta.

Selitys menee vähän tekniseksi, mutta tällä hetkellä näyttäisi siltä, että ei oikein kannata. Nokia on lanseeraamassa uusia Symbian^3 ja Symbian^4 järjestelmäversioita, joissa pistetään käyttöliittymäpuoli uusiksi ja joita käyttäviä luureja odotetaan jo tälle vuodelle. Syy on siinä, että nykyisellään tuo S60 ei oikein taivu kunnolla kosketusnäyttöpuhelimiin, etenkään sellaisiin missä on ns. "multitouch", eikä ohjelmistokehitys ole todellakaan mukavaa.

Seuraus tästä on, että perinteiselle Symbianille ja S60:lle tehdyt sovellukset menee käytännössä uudelleenkirjoitettavaksi puhtaalta pöydältä Qt-alustalle. Nämä uudet Symbian-sovellukset tulevat toimimaan luultavasti jatkossakin nykyisillä S60 3.1, 3.2 ja 5.0 alustoilla, mutta tuskin sitä vanhemmilla. Tästä johtuen olen tehnyt tuosta ohjelman rungosta koko ajan rinnalla Qt-versiota, että jos ja kun aikaa riittää niin saisi helpommin käytettävät joukkoliikennetiedot Nokialaisillekin.

Tähän siis viittasin muilla puhelinmalleilla, itsekään kun en omista iPhonea, ainoastaan iPod Touchin jolla tuota käytän. Mutta sen kosketusnäytön takia kartan pyörittely on kyllä aika näppärää, pakko myöntää. Ja koska laitteet ovat kaikki samanlaisia niin tekijöiden ei tarvitse testata joka ikisellä laitteella erikseen, mikä on varmaan yksi syy miksi iJutut ovat suosittuja.

Voisiko ajatella, että puhelin hakisi tietonsa GSM-tukimastojen perusteella, jos paikannustietoa ei ole GPS:llä saatavana? Usein huomannut, että paras navgaattori on google maps, joka hakee arvotun sijainnin juurikin tukiasemien perudsteella, kun satelliteista ei ole apua.

Tuo paikannus on enemmän puhelimesta kiinni. Ymmärtääkseni lähes kaikki puhelimet käyttävät nykyään AGPS:ää, joka käyttää GSM-tukimastoja ja lähellä olevia WLAN-tukiasemia paikantamaan ylimalkaisen sijainnin. Vasta tämän jälkeen tarvittaessa käynnistetään GPS, ellei riittävän tarkkaa sijaintia ole vielä pystytty muuten määrittelemään. Ohjelmiin tämä ei vaikuta juuri millään tavalla, vaan ohjelmat pyytävät laitteelta sijainnin tietyllä tarkkuudella ja kaikki muu tapahtuu ns. konepellin alla. Olen käyttänyt aika epätarkkaa sijaintia, ettei GPS:ää tarvitsisi turhaan odotella.

Meni vähän offtopiciksi, joten ei ehkä kannata tässä viestiketjussa jatkaa. Mutta toivottavasti selvensi kysymyksiä. :)
 
Symbian on siitä jännä systeemi, että se ei ole taaksepäin yhteensopiva. Tästä ei edes varoitella mitenkään kovin näkyvästi, vaan se täytyy kantapään kautta kokea.

Mulla oli aiemmin N70, jossa on 2. sukupolven S60-järjestelmä. Se meni sitten kahden vuoden kuluttua särki ja ostin N81 8GB:n, jossa on 3. sukupolven S60. Yritin sitten asentaa laitteeseen N70:ssä käyttämääni musiikkisoitinta ja vasta ties kuinka monennella asennusyrityksellä keksin lähteä googlettamaan, että missä oikein on vika. Selvisi, että sukupolvet eroavat toisistaan sisäisesti kuin yö ja päivä, eikä *.sis-ohjelmia voi oikein millään edes konvertoida *.sisx-ohjelmiksi, edes lähdekoodista.

Edelleenkään en saa ylivoimaista (mm. moduulimusiikkia toistavaan) UltraMP3:sta musiikkipuhelimeeni, vaan joudun tyytymään Nokian täysin surkean käyttöliittymän omaavaan, hitaaseen "Soittimeen", jota ei voi edes sulkea. Shit happens, seuraava puhelin täytyy harkita tarkemmin. Ei enää Symbiania kuitenkaan. :)
 
Mitä mieltä olette osoitteessa www.020202.fi toimivasta reittioppaasta? Siinä tuntuu olevan niin kauko- kuin paikallisliikenteenkin vuorot aika hyvin.
 
Mitä mieltä olette osoitteessa www.020202.fi toimivasta reittioppaasta? Siinä tuntuu olevan niin kauko- kuin paikallisliikenteenkin vuorot aika hyvin.

Siellä näytti lukevan powered by Destia, joten eikös se ole silloin sama kuin matka.fi?

Katsoin kokeeksi yhteyttä Kuluntalahti - Kajaanin keskusta. Busseja menee arkiaamuna aika hyvin, mutta tämä palvelu löysi vain yhden kunnollisen yhteyden. Muut neuvotut yhteydet olisivat sisältäneet pitkiä kävelyjä ja aivan turhaan. Mielestäni Destian palvelu on huonoa mainosta joukkoliikenteelle: busseja kulkee, mutta palvelu ei osaa kertoa niistä.:mad:
 
Neuvottelin Logican ja Destian kanssa kehityksestä, mutta kumpaakaan ei kiinnostanut. Lisäksi Destia ei halunnut antaa matka.fi-tietokantaansa käyttöön edes testimielessä, eikä ole varaa maksaa isoja summia sen käytöstä. Kuulemma heillä on ollut jotain mobiilia silti suunnitelmissa. Onneksi HSL antaa ilmaiseksi kantansa käyttöön, kunhan ei veloita mitään hakukohtaisia maksuja ja käyttö pysyy kohtuudessa.
Tässä ehkä näkyy taustalla olevien organisaatioiden erilaisuus. Destialle ja Logicalle on aika sama löytävätkö matkustajat joukkoliikennereitin, sen sijaan siitä saattaa olla hyötyä että käyttäjät tekevät hakunsa tietyn sivuston kautta (mainos- yms. tulot jne.).

HSL sen sijaan hyöytyy jokaisesta maksavasta asiakkaasta. Jos sitten vielä reittioppaan avulla matkustajia saadaan houkuteltua vähemmän kuormitetuille linjoille, näidenkin linjojen kannattavuus paranee ja toisaalta ruuhkaisemmilla linjoilla ei tarvitse lisätä kapasiteettia.
 
Tässä ehkä näkyy taustalla olevien organisaatioiden erilaisuus. Destialle ja Logicalle on aika sama löytävätkö matkustajat joukkoliikennereitin, sen sijaan siitä saattaa olla hyötyä että käyttäjät tekevät hakunsa tietyn sivuston kautta (mainos- yms. tulot jne.).

HSL sen sijaan hyöytyy jokaisesta maksavasta asiakkaasta. Jos sitten vielä reittioppaan avulla matkustajia saadaan houkuteltua vähemmän kuormitetuille linjoille, näidenkin linjojen kannattavuus paranee ja toisaalta ruuhkaisemmilla linjoilla ei tarvitse lisätä kapasiteettia.

Näinpä. Logicaa ei kiinnosta pistää reittioppaaseen mitään muuta kuin työtunteja ja minimaalinen määrä ymmärrettävistä syistä, mutta tuo Destia ja matka.fi hieman kummastuttaa kaikin puolin. Julkinen liikenne ei ole oikeastaan mitenkään Destian heiniä ja palvelu on jätetty selvästi hiomattomaksi ja sitä kautta usein käyttökelvottomaksi. Jotenkin haiskahtaa lähinnä profiilin kohotukselta, liekö ministeriöstä aikoinaan tullut käsky, että tällaisen tekeminen on hyväksi kansantaloudelle...

On kyllä tuo 020202.fi todellakin matka.fi uusissa kuorissa, eikä edes mitenkään järin hyvin tehtynä. Reitit on edelleen sitä samaa, mutta näytti kartassakin olevan vähän vikaa ja käyttöliittymä hankala. Ainakin kun testasin niin reittiviiva kulki enemmän tien vieressä kuin mitä HSL:n tietokannoissa...
 
Takaisin
Ylös