Näyttää siltä, ettei tässä maassa joukkoliikenteen kanssa tekemisissä olevat ole kiinnostuneet joukkoliikenteen edistämisestä, vaan oman asemansa pönkittämisestä. Sen vuoksi meillä eivät matkakeskushankkeet etene, kun LA-liitto ja VR Oy haluavat asemansa mahdollismman kauas toisistaan, ettei vaan tule kiusausta muodostaa matkaketjua junasta ja bussista. Ja nyt sitten yritetään tuhota LVM:n alulle panema erinomainen palvelu.
Asia on minulle tuttu sen kautta, että olin aikanaan mukana tarjoamassa matka.fi-palvelun toteuttamista, kun LVM:ssä oli päätetty sellaisen perustamisesta. Olen aivan varma, että tarkoitus ei ollut söhlätä joukkoliikennettä niin, että kaikki ajaisivat autoillaan. Vaan oli vakava ja hyvä yritys helpottaa joukkoliikennematkustamista koko valtakunnan tasolla samalla tavalla kuin YTV-alueen Reittiopas toimii.
Mutta jo tuolloin oli kyllä enteitä siitä, että näin siinä käy, kun eri operaattorit eivät halua, että heidän palveluitaan markkinoidaan yhdessä paikassa ja yhdistäen. Ja ilmeisesti tuo on sitten toteutunut. Sitä en oikein ymmärrä, miksi palvelua hoitaa nyt Destia (ex. Tieliikelaitos, ex. TVL). Sillä eihän tämä sille kuulu millään lailla, koska on kyse maanrakennusurakoitsijasta. Ehkä syy on siinä, ettei Suomessa ole maan laajuista toimivaa joukkoliikenneviranomaista, vaikka kai LVM:n Liikennepalvelut-yksikkö ehkä voisi sellainen olla.
Meidän tarjousporukassamme ennakoimme, että jotain tällaista tulee eteen. Siksi meidän tarjouksemme lähti siitä, että data syötetään ja ylläpidetään "käsin". Tietenkin voi kuvitella, että matka.fi-palvelun ylläpitäjä pääsee helpommalla, kun liikennöitsijät itse syöttävät tietonsa järjestelmään. Mutta silloin ei ole keinoa hallita enää tiedon laatua, ei ajallisesti eikä tiedon oikeellisuuden osalta. Ja yksi keskeinen ongelma oli, ettei liikennöitisijöillä ole mitään vakiota järjestelmää, josta data on helposti imuroitavissa. Vaan jos ei palvelun ylläpitäjä syötä tietoa näppäimistöltä, se pitäisi tehdä jonkun liikennöitisijän palveluksessa olevan henkilön. Ihan oikeasti, jossain ei ole muuta aikatauludataa kuin silloin tällöin painetut jaettavat aikataululehdet.
Arvioimme, että loppujen lopuksi oma käsin syöttäminen ei edes ole kovin kallista. Suurilta operaattoreilta oletimme saatavan tiedot sähköisinä, joten käsin syötettävä tieto olisi sittenkin vain vähemmistö. Eikä työhön tarvitse käyttää kallispalkkaisia koodareita, vaan vaikka koululaisia sivutoimisina. Joka tapauksessa tärkeintä olisi etu siitä, että tieto on omassa hallinnassa ja esim. pysäkkitiedot voidaan yhtenäistää kuten muukin eri operaattoreiden poikkeava esittämistapa.
No, ei ollut yllätys, että YTV:n Reittioppaan tekijä voitti kisan. Olihan se tunnettu yrittäjä jolla oli näyttävä referenssi. Niiden toimitusaika oli ainakin tupla, hinnasta en tiedä, miten moninkertainen se oli. Jälkiviisaus on helppoa, eli nyt on mukava todeta, että taisi tulla WM-Datan ratkaisun kanssa juuri ne ongelmat, joita meidän mallissa osattin pyrkiä välttämään. Mutta myönnän, että kyllä me silloin epäilimme itse, oliko meidän "maanläheinen" ratkaisumme kuitenkaan oikea, vaan sittenkin liian työläs. Varmaan sitä epäili tilaajakin, kun meidät hylkäsi.
Antero
PS: Kuuluisikohan tämä keskustelu yleisen joukkoliikenteen alle. Eihän tämä mikään pelkkä bussijuttu ole ollenkaan.