Matkahuolto kieltää matka.fi:ltä aikataulujensa käytön

Lieköhän jo yli puoli vuotta ollut matka.fi:n etusivulla maininta, että kaukobussien aikataulut tulevat palveluun "lähiaikoina". Tietääkö kukaan mikä on "lähiajan" määritelmä?
 
Lieköhän jo yli puoli vuotta ollut matka.fi:n etusivulla maininta, että kaukobussien aikataulut tulevat palveluun "lähiaikoina".

Ettei se teksti olisi tullut sinne jo viime kesänä? Vähän jotenkin tuntuu, että koko hanke on pistetty liian työläänä jäihin.
 
Tässä olen jo useamman kerran kysellyt ja valitellut tuonne, että miksi bussiliikenteen tiedot ovat puuttuneet. Useampi muukin on nettikirjoituksien perusteella tuota kysellyt. Vastaukset ovat olleet epämääräisiä, että tulee sitten kun ehditään ja on ollut yllättävän paljon työtä saada bussiaikatauluja tuonne Matkahuollon ulkopuolelta. Nyt homma on kuitenkin valmistunut ja matka.fi näyttänee olevan taas linjoilla myös kaukoliikenteen bussien osalta!

Testailkaapa ja ilmoitelkaa palautelomakkeella heille bussiliikenteen tietojen puutteista:
http://www.matka.fi
 
Vs: Pikavuoroliikenne: aivan loistavaa palvelua huokealla hinnalla

Onneksi sentään www.matka.fi ja www.matkahuolto.fi löytyvät kaukobussien aikataulut kätevästi kaikki samasta paikasta.
Ihan varoituksen sanana: matka.fi:ssä olevia tietoja ei mikään taho varmenna, ne perustuvat pelkästään arvauksiin. Ilmeisesti Destialla on pohjaton rahakaivo, josta voidaan rahoittaa kaikki reklamaatiot, jotka koskevat sitä kun vuoro on kulkenut aivan eri reittiä kuin mitä tämä reittiopas on luvannut.

Itse olen bongannut lukuisia virheitä, joissa useimmissa tapauksissa vuoro kulkee aivan eri tietä pitkin kuin mitä tämä Destian palvelu on luvannut. Tosin niin tyhmä en ole koskaan ollut että, näihin arvailuihin olisin luottanut,.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Matka.fi

Ihan varoituksen sanana: matka.fi:ssä olevia tietoja ei mikään taho varmenna, ne perustuvat pelkästään arvauksiin. Ilmeisesti Destialla on pohjaton rahakaivo, josta voidaan rahoittaa kaikki reklamaatiot, jotka koskevat sitä kun vuoro on kulkenut aivan eri reittiä kuin mitä tämä reittiopas on luvannut.

No johan on kumma, palvelua mainostetaan jopa radiossakin Voice-kanavalla, mutta jos tiedot ovat näin epäluotettavia, niin maine kärsii. Mistä nämä bussiliikenteen aikataulutiedot oikein tulevat? Kyllä sieltä löytyy monia pikavuoroja ja vakiovuorojakin, mutta taas joitain, erityisesti erikoisempia reittejä kulkevia vuoroja puuttuu. Ja joissain reitti on merkitty väärää tietä kulkevaksi, kuten eräs Imatran vuoro lähestyy järjestelmän mukaan Helsinkiä Lahdenväylän suunnalta, vaikka oikeasti se tulee Itäväylää pitkin.

Mainitsin siitä, että päivävuoro Turku-Oulu mainitaan ympäri vuoden kulkevana, vaikka se kulkee vain kesäisin. Palautteeseen tuli vastauksena, että vuoroa EI VOIDA asettaa järjestelmään kulkevaksi vain kesäisin, mutta siihen voidaan lisätä teksti, että se ei kulje ympäri vuoden. Vai niin? Eikö olisi paljon helpompaa ja halvempaa, että suosiolla ostettaisiin tiedot Matkahuollolta, kuin että yritettäisiin luoda päällekäinen tietojärjestelmä?

Matkahuolto ei ole edelleenkään luonut sellaista hakujärjestelmää, joka osaisi luoda aitoja yhteyksiä eri vuorojen välille. Ainoastaan "viralliset" varmennetut vaihdot näytetään. Järjestelmä on siis sen verran tyhmä, että se ei osaa laskea kaikkia mahdollisia reittivaihtoehtoja ja siihen tarvittaisiin matka.fi:n kaltaista palvelua. Matkahuollolla on jopa kaupunkikohtaisia reittioppaita paikallisliikenteeseen, mutta ne eivät pelaa yhteen kaukoliikenteen yleisen reittihaun kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Matka.fi

No johan on kumma, palvelua mainostetaan jopa radiossakin Voice-kanavalla, mutta jos tiedot ovat näin epäluotettavia, niin maine kärsii. Mistä nämä bussiliikenteen aikataulutiedot oikein tulevat? Kyllä sieltä löytyy monia pikavuoroja ja vakiovuorojakin, mutta taas joitain, erityisesti erikoisempia reittejä kulkevia vuoroja puuttuu. Ja joissain reitti on merkitty väärää tietä kulkevaksi, kuten eräs Imatran vuoro lähestyy järjestelmän mukaan Helsinkiä Lahdenväylän suunnalta, vaikka oikeasti se tulee Itäväylää pitkin.
Voicea en ole kuunnellut, mutta olen katsellut, että jotkut muutkin sivustot luottavat tähän dataan. 020202.fi taisi olla yksi niistä.

Mistä data tulee, se on arvoitus. Itse veikkaan, että tässä käytetään lupaviranomaisten Vallua ja siihen yhdistettynä Digistopia. Enkä jaksa uskoa, että siinä olisi edes mitään kalenteritoimintoa, jolla saataisiin yksittäisiä vuoroja on/off -tilaan, jotka kulkee esim koulupäiväisesti. Saatikka että kellään järjestelmän ylläpitäjällä olisi mielenkiintoa yksittäisiä vuoroja ronkkia, pääasia että näyttää hyvältä.

Tässä tullaan siihen perimmäiseen kysymykseen, ketä palvelee data, joka perustuu puhtaasti arvauksiin? Itse tykkään kyllä "HC-seikkailla", mutta siltikin jo 20 minuutin odotus bussipysäkillä on liikaa. Tilannetta ei ainakaan auta se, että ko tietä pitkin ajoi viimeksi viime keväänä bussi, vaikka pysäkkitolpat ovat edelleen pystyssä.


Mainitsin siitä, että päivävuoro Turku-Oulu mainitaan ympäri vuoden kulkevana, vaikka se kulkee vain kesäisin. Palautteeseen tuli vastauksena, että vuoroa EI VOIDA asettaa järjestelmään kulkevaksi vain kesäisin, mutta siihen voidaan lisätä teksti, että se ei kulje ympäri vuoden. Vai niin?
Kuulostaa aika omituiselta, jos haetaan jollekin tietylle päivämäärälle vuoroja ja saadaankin esiin jotain, minkä ei ole edes tarkoitus kulkea kuin omina sesonkihetkinään. Tästä kärsii asiakkaan lisäksi myös liikennöitsijä, että palveluntarjoaja.
Matkahuolto ei ole edelleenkään luonut sellaista hakujärjestelmää, joka osaisi luoda aitoja yhteyksiä eri vuorojen välille.
Matkahuollon nykyinen aikatauluhaku ei hyödynnä itsessään paikkatietoa, eli se ei ymmärrä, kuinka pitkä kävelymatka pysäkkialueelta toiselle voi olla. Se ei tästä syystä myöskään tarjoa "villejä vaihtoja", joissa liikennöitsijät eivät ole sopineet mitään vaihtokäytäntöä vuorojen kesken. Se on asiakkaan etu, että lupaukset vaihtoyhteyksien suhteen pidetään, eikä niitä pidä arpoa.

En pidä kuitenkaan mahdottomana, että MH:lla olisi jossain vaiheessa jopa valtakunnallinen reittiopas. Se ei saa kuitenkaan missään tapauksessa perustua arvailuihin vaan ihan oikeaan paikka- ja reittitietoon. Asiakkaan ei tule olla pelinappula, vaan yrityksen, joka reittitietoja tarjoaa, pitää myös olla jossain vastuussa sisällöstään.
 
Hei,

Ohessa hieman vastauksia tässä keskustelussa esitettyihin kysymyksiin.

Matka.fi on LVM:n kehittämä ja pystyttämä valtakunnallinen joukkoliikenteen reitti- ja aikataulupalvelu.

Taustalla on koontitietokanta, johon kerätään aikatauluja useista eri lähteistä, mm:

  • VR
  • Finavia
  • YTV/JORE
  • Matkahuolto 12.7.2007 asti
  • Liikennelupajärjestelmä (VALLU)
  • Aikataulujen suunnitteluohjelmat (Traveller, jne.)

Tarkoitus on saattaa nämä aikataulut yhteen ja samaan joukkoliikenteen reitti- ja aikataulupalveluun.

LVM jätti julkisen tarjouspyynnön palvelun operoinnista/kehittämisestä syksyllä 2005.
Kokonaisvastuu siirrettiin Destialle 1.1.2007, ja rahoituksen reunaehdoiksi asetettiin:
  • käyttäjille ilmainen nettipalvelu
  • mahdollisuus tuottaa maksullisia lisäpalveluja
  • julkisen rahoituksen loppuminen siirtymäkauden aikana

Destia on tämän jälkeen huolehtinut palvelun operoinnista, kehityksestä ja rahoituksen hankinnasta.
Destia linjasi strategian matkafi:n rahoittamiseksi.
Uuden strategian mukaan “kaikki hyötyjät maksavat pienen osuuden”.

Matkahuollolle esitetty osuus kustannuksista oli samassa linjassa muiden rahoittajien kanssa. Matkahuolto kieltäytyi rahoittamasta palvelua ja samalla irtisanoi sopimuksen aikataulujen käyttämisestä matkafi -palvelussa 12.7.2007 jälkeen.

VTT arvioi, että palvelun käynnistämiseen ja ylläpitoon sijoitetut resurssit saadaan yhteiskuntataloudellisina hyötyinä takaisin nelinkertaisesti ja joukkoliikenneyritykset moninkertaisesti lisälipputuloja verrattuna kustannuksiin. Julkaisu verkossa: http://www.vtt.fi/inf/pdf/workingpapers/2007/W86.pdf

Matkahuollon vetäytymisen jälkeen matkafi –palvelun kehitys on ollut lähinnä puuttuvien bussiaikataulujen paikkaamista. Puuttuvat aikataulut pyrittiin tuomaan Lääninhallitusten ylläpitämästä liikennelupajärjestelmästä VALLU:sta, jonne liikennöitsijät ovat velvoitettuja ilmoittamaan aikataulunsa.

VALLU:a ei kuitenkaan ollut suunniteltu aikataulujen hallintaan, vaan liikennelupien hallintaan, ja tästä alkoi mittava kehitystyö VALLU:n parantamiseksi.

Pitkän ja haastavan kehitystyön jälkeen bussiaikataulut saatiin mukaan matkafi –palveluun ja monet virheellisyydet/puutteet bussiaikataulujen osalta saatiin korjattua.
Kehitystyö, niin VALLU:n kuin matkafi:n osalta, jatkuu vielä ja jonain päivänä voimme puhua valtakunnallisesta joukkoliikenteen reitti- ja aikataulupalvelusta, joka kattaa kaikki joukkoliikennemuodot.

Marno Hanttu
Destia Oy
Liikenteen tietopalvelut
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Matka.fi

Se on asiakkaan etu, että lupaukset vaihtoyhteyksien suhteen pidetään, eikä niitä pidä arpoa.

Tässäkin toki kannattaa muistaa se, että vaikka vaihtoyhteydestä on sovittu kahden liikennöitsijän välillä, se ei tarkoita että jatkoyhteys automaattisesti odottaisi saapuvaa autoa jos tämä on myöhässä, vaan on hyvä ilmoittaa ensimmäisessä autossa kuljettajalle, että olisi vaihtamassa toiseen vuoroon, varsinkin jos vaihtoaika on lyhyt (luokkaa 5-10 minuuttia). Osaa sitten kuljettaja soittaa eteenpäin ja ilmoittaa että olisi vaihtajia tulossa, niin tietää jatkoyhteys odottaa tarvittaessa jokusen minuutin.
 
Takaisin
Ylös