Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Edellisestä viestistäni toki puuttui tarkenne: 2-3 kertaista asukasta kohden. Siis tamperelainen käyttää joukkoliikennettä 2-3 kertaa useammin kuin nokialainen, pirkkalalainen tai kangasalalainen.
Kannattamani malli mm. Tampereen joukkoliikenteen järjestämiseksi ei luonnollisestikaan ole seudullisten lippujärjestelmien purkaminen eikä sosialisointi vaan siirtyminen tilaaja-tuottaja - malliin, jossa kuntien yhteinen toimielin, seudullinen joukkoliikenneviranomainen määrittee seudun joukkoliikenteen palvelutason, reitit, aikataulut ja lipunhinnat. Liikennöinti säilyisi edelleen yksityisillä liikennöitsijöillä.
Admiral Observerin olisi syytä lukea Lauri Helkkeen diplomityö "Tampereen seudun joukkoliikenteen suunnittelu yhtenä kokonaisuutena". Selvitys on osoittanut, että Tampereen seudulla voidaan nykyisellä yhteiskunnan tuella saada aikaiseksi nykyistä selvästi parempi joukkoliikenteen palvelutaso ja matkamäärä. Samalla se on hyvä inventointi Tampereen seudun joukkoliikenteen nykytilasta.
Diplomityö osoittaa keskeisen ongelman nykyisissä seutulippu- ja koululaislipputuissa. Ne ohjaavat joukkoliikennettä väärään suuntaan. Kun kunnan tukeman seutulipun tai koululaislipun omaavat asiakkaat ovat "varmoja asiakkaita", yrittäjien kannattaa tehdä linjasto sellaiseksi, että se mahdollisimman vähin suorittein noukkii mahdollisimman monta yhteiskunnan tukemaa joukkoliikenteen "pakkokäyttäjää". Tämä suosii pitkiä, kierteleviä linjoja. Esimerkiksi Nokian ja Pirkkalan linjasto on suunniteltu tämän "kiertelyn" pohjalle. Tällaiset linjat eivät houkuttele matkustajia, joille yksityisauto on käyttökelpoinen vaihtoehto.
Kaikki yhteiskunnan subventoima liikenne on liikennöitsijän näkökulmasta kannattavaa - on se sitten linjalupaliikennettä, täydentävää ostoliikennettä tai kokonaan ostoliikenteenä järjestettyä. Yhteiskunnan näkökulmasta se ei ole itsekannattavaa, koska kannattavuus saadaan toteutumaan vain valtion ja kuntien tuella.
Suomen linjalupaliikenteen väittäminen "itsekannattavaksi" on vain silmänlumetta jolla pyritään peittämään vuotuinen 173,7 M€ kuntien ja valtion tuki.
Kannattamani malli mm. Tampereen joukkoliikenteen järjestämiseksi ei luonnollisestikaan ole seudullisten lippujärjestelmien purkaminen eikä sosialisointi vaan siirtyminen tilaaja-tuottaja - malliin, jossa kuntien yhteinen toimielin, seudullinen joukkoliikenneviranomainen määrittee seudun joukkoliikenteen palvelutason, reitit, aikataulut ja lipunhinnat. Liikennöinti säilyisi edelleen yksityisillä liikennöitsijöillä.
Admiral Observerin olisi syytä lukea Lauri Helkkeen diplomityö "Tampereen seudun joukkoliikenteen suunnittelu yhtenä kokonaisuutena". Selvitys on osoittanut, että Tampereen seudulla voidaan nykyisellä yhteiskunnan tuella saada aikaiseksi nykyistä selvästi parempi joukkoliikenteen palvelutaso ja matkamäärä. Samalla se on hyvä inventointi Tampereen seudun joukkoliikenteen nykytilasta.
Diplomityö osoittaa keskeisen ongelman nykyisissä seutulippu- ja koululaislipputuissa. Ne ohjaavat joukkoliikennettä väärään suuntaan. Kun kunnan tukeman seutulipun tai koululaislipun omaavat asiakkaat ovat "varmoja asiakkaita", yrittäjien kannattaa tehdä linjasto sellaiseksi, että se mahdollisimman vähin suorittein noukkii mahdollisimman monta yhteiskunnan tukemaa joukkoliikenteen "pakkokäyttäjää". Tämä suosii pitkiä, kierteleviä linjoja. Esimerkiksi Nokian ja Pirkkalan linjasto on suunniteltu tämän "kiertelyn" pohjalle. Tällaiset linjat eivät houkuttele matkustajia, joille yksityisauto on käyttökelpoinen vaihtoehto.
Kaikki yhteiskunnan subventoima liikenne on liikennöitsijän näkökulmasta kannattavaa - on se sitten linjalupaliikennettä, täydentävää ostoliikennettä tai kokonaan ostoliikenteenä järjestettyä. Yhteiskunnan näkökulmasta se ei ole itsekannattavaa, koska kannattavuus saadaan toteutumaan vain valtion ja kuntien tuella.
Suomen linjalupaliikenteen väittäminen "itsekannattavaksi" on vain silmänlumetta jolla pyritään peittämään vuotuinen 173,7 M€ kuntien ja valtion tuki.