Matkustajien toiminta - HSL-alue

Ankaralla liputtomuuteen puuttumisella työnantaja menettää enemmän rahaa ajamattomien muodossa jos ja kun liputon matkustaja ei suostu poistumaan ja odotat poliisia/vartijoita. Samalla myös riski kohdata väkivaltaa kasvaa. Asiaa isossa kuvassa tarkasteltuna liikennöitsijän kannalta lipuista ei kannata jäädä vänkäämään vaan ajaa linjat aikataulussa.
En vänkää tästä enempää, mutta käytän julkisia jonkin verran ja viimeaikoina on yleistynyt se, että kun kulkuneuvoon tullaan sisään niin kuljettaja ei edes katso sisääntulijaa, saatikka lippua mitä yritän näyttää. Aika tympeää jos touhu menee tällaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ankaralla liputtomuuteen puuttumisella työnantaja menettää enemmän rahaa ajamattomien muodossa jos ja kun liputon matkustaja ei suostu poistumaan ja odotat poliisia/vartijoita. Samalla myös riski kohdata väkivaltaa kasvaa. Asiaa isossa kuvassa tarkasteltuna liikennöitsijän kannalta lipuista ei kannata jäädä vänkäämään vaan ajaa linjat aikataulussa.
Häiriköivä matkustaja, viranomaisten odottaminen, oksennukset, ruuhkat jne jne. Näistä liikennöitsijä saa täydet korvaukset, eli ainoa kuka menettää rahaa on HSL.
 
Häiriköivä matkustaja, viranomaisten odottaminen, oksennukset, ruuhkat jne jne. Näistä liikennöitsijä saa täydet korvaukset, eli ainoa kuka menettää rahaa on HSL.
Viivästyksillä on niin paljon välillisiä vaikutuksia että niitä on liikennöitsijän kannalta syytä välttää viimeiseen saakka. Monesti esim. autokierto menee odottelun takia sekaisin ja sitä joutuu liikennöitisijän työnjohto alkaa selvittelemään ja järjestelemään uutta autoa tilalle jota ei edes pahimmilaan ole. Kaikki tämä aika on lisäksi pois jonkun muun ongelmatilanteen ratkaisusta josta hyvin todennäköisesti myös seuraa ajamaton. Tähän päälle vielä mahdollisen väkivallan tai uhkaavan tilanteen aiheuttamat sairaslomat ja niiden kulut. Riehuva matkustaja saattaa vahingoittaa myös autoa. Jos olisin työnantaja niin en todellakaan ohjeistasi vänkäämään lipuista.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

En vänkää tästä enempää, mutta käytän julkisia jonkin verran ja viimeaikoina on yleistynyt se, että kun kulkuneuvoon tullaan sisään niin kuljettaja ei edes katso sisääntulijaa, saatikka lippua mitä yritän näyttää. Aika tympeää jos touhu menee tällaiseksi.
Kyllähän se lippu katsoa pitäisi mutta liputtoman kanssa ei kannata jäädä tappelemaan. Mielestäni olisi HSL:n tehtävä hoitaa lisää lipuntarkastajia joilla on mahdollisuudet poistaa ja sanktioida liputtomat matkustajat toisin kuin kuljettajalla joka ei voi asialle itse mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Viivästyksillä on niin paljon välillisiä vaikutuksia että niitä on liikennöitsijän kannalta syytä välttää viimeiseen saakka. Monesti esim. autokierto menee odottelun takia sekaisin ja sitä joutuu liikennöitisijän työnjohto alkaa selvittelemään ja järjestelemään uutta autoa tilalle jota ei edes pahimmilaan ole. Kaikki tämä aika on lisäksi pois jonkun muun ongelmatilanteen ratkaisusta josta hyvin todennäköisesti myös seuraa ajamaton. Tähän päälle vielä mahdollisen väkivallan tai uhkaavan tilanteen aiheuttamat sairaslomat ja niiden kulut. Riehuva matkustaja saattaa vahingoittaa myös autoa. Jos olisin työnantaja niin en todellakaan ohjeistasi vänkäämään lipuista.
Viesti yhdistetty automaattisesti:


Kyllähän se lippu katsoa pitäisi mutta liputtoman kanssa ei kannata jäädä tappelemaan. Mielestäni olisi HSL:n tehtävä hoitaa lisää lipuntarkastajia joilla on mahdollisuudet poistaa ja sanktioida liputtomat matkustajat toisin kuin kuljettajalla joka ei voi asialle itse mitään.
HSL:n vastuullahan se lipun tarkastus on. Totesin vain, että kaikki ajamattomat mitä näistä tulee, menee hsl:n piikkiin. Jos kyseisen auton seuraava kuljettaja myöhästyy, niin sekin. Ainahan se on huono juttu, jos ajamattomia tulee, mutta bisnestä ajatellen sillä ei ole väliä näissä tilanteissa, et ajetaanko vai ei.
 
  • Tykkää
Reaktiot: 8.6
Takaisin
Ylös