Matkustaminen hallisivuilla

Ale, tuohon sekasotkuun on onneksi tulossa parannus. Eli jatkossa vaunun määränpäätekstinä on joku selkeämpi määränpää yhdessä linjanumeron kanssa, esim. 4 Ooppera tai 9 Kallio. Siitä tietää sitten, että vaunu kulkee sinne asti omalla reitillään, mitä kilvet lupaavat.

Siitä eteenpäin sitten suorinta, yksiselitteistä reittiä Töölön/Koskelan halliin.
 
Jos rautikselta menee Koskelan halliin ratikka, niin miten ulkoapäin voi tietää, onko se menossa kutosen vai kolmosen linjaa osaksi matkalla Koskelaan?

Kutonen menee Hietalahdesta halliin kutosen numerolla, kolmonen Olympiaterminaalilta pelkällä hallitunnuksella. Näin siis normaalisti, jos ajotietokone toimii, hallivuoro on aikataulunmukainen, jne.
 
Kutonen menee Hietalahdesta halliin kutosen numerolla, kolmonen Olympiaterminaalilta pelkällä hallitunnuksella. Näin siis normaalisti, jos ajotietokone toimii, hallivuoro on aikataulunmukainen, jne.

Mulle on sattunut useamman kerran, että olen hypännyt Kaisaniemessä numerottomaan vaunuun, jossa lukee vain "Koskelan halli", olettaen sen Porthaninkatua pitkin kulkevaksi 3B:ksi mutta vaunu onkin mennyt Hämeentietä kutosen reittiä.
 
Mulle on sattunut useamman kerran, että olen hypännyt Kaisaniemessä numerottomaan vaunuun, jossa lukee vain "Koskelan halli", olettaen sen Porthaninkatua pitkin kulkevaksi 3B:ksi mutta vaunu onkin mennyt Hämeentietä kutosen reittiä.

Eli onko tähän asiaan tulossa jonkinlaista "parannusta"?
 
Eli onko tähän asiaan tulossa jonkinlaista "parannusta"?

Parannusta voi ehkä olla tulossa uuden infojärjestelmän myötä, jos se pakottaa uusimaan kilpiä ohjaavat tietokoneet. Nykylaitteet eivät edes näytä kuljettajalle että mitä ulkokilvissä lukee, ja ohjaus toimii aika sekavasti mistä seuraa joskus kirjavia ratkaisuja.
 
Tarkoituksenani oli eräs aamu matkustaa ykkösen hallisivulla Koskelan hallille, mutten sinne päässytkään kun sitruunan niellyt naiskuljettaja tuli häätämään minut vaunusta jo edellisellä pysäkillä, sanoen että hallilla ei enään ole pysäkkiä ja hän ei voi siinä jättää koska se oli hänen mukaansa "keskellä tietä". Toki pysäkkikilpi lähti hallin pihasta jo pari vuotta sitten, mutta silti on sinne aina ennen tätä tapausta päässyt.
 
Tarkoituksenani oli eräs aamu matkustaa ykkösen hallisivulla Koskelan hallille, mutten sinne päässytkään kun sitruunan niellyt naiskuljettaja tuli häätämään minut vaunusta jo edellisellä pysäkillä, sanoen että hallilla ei enään ole pysäkkiä ja hän ei voi siinä jättää koska se oli hänen mukaansa "keskellä tietä". Toki pysäkkikilpi lähti hallin pihasta jo pari vuotta sitten, mutta silti on sinne aina ennen tätä tapausta päässyt.

No, ainoastaan pysäkillä saisi matkustajia ottaa tai jättää, minkäs teet. Useimmat kuljettajat taitavat kuitenkin tuonne vielä viedä, minäkin kuulun heihin. Kannattaa lähettää palautetta ja vaatia sitä pysäkkikilpeä siihen hallinportille niin ehkä se siihen saadaan, ja sitova ohje palvella matkustajat portille saakka.
 
Mä olen aina kovasti ihmetellyt, että miksei "H Koskelan halli" -kyltin paikalla voisi olla esim. "H1 Koskelan halli" tai "H7 Koskelan halli"?
 
Tarkoituksenani oli eräs aamu matkustaa ykkösen hallisivulla Koskelan hallille, mutten sinne päässytkään kun sitruunan niellyt naiskuljettaja tuli häätämään minut vaunusta jo edellisellä pysäkillä, sanoen että hallilla ei enään ole pysäkkiä ja hän ei voi siinä jättää koska se oli hänen mukaansa "keskellä tietä".
Siellähän esimerkiksi iltaruuhkaan lähtevät vuorot ottavat matkustajia (yleensä henkilökuntaa) mukaan aivan keskellä tietä. Lainauksessa mainittu tapahtuma ei olisi tapahtunut keskellä tietä! Hedelmistä en tiedä :).
Tottahan on se, että siellä ei enää ole pysäkkiä. Vann miksi ei ole?
 
Siellähän esimerkiksi iltaruuhkaan lähtevät vuorot ottavat matkustajia (yleensä henkilökuntaa) mukaan aivan keskellä tietä. Lainauksessa mainittu tapahtuma ei olisi tapahtunut keskellä tietä! Hedelmistä en tiedä :).
Tottahan on se, että siellä ei enää ole pysäkkiä. Vann miksi ei ole?

Henkilökuntaa työtehtävissä voidaankin ottaa ja jättää missä vain. Mutta toki jotkut eivät tykkää kuljettaa matkustajia hallireitillä ihan vaan siksi, kun siitä on ylimääräistä vaivaa. Pysäkin puuttumisesta kannattaa ennemminkin kysyä, että mikä kannustaisi byrokraattia sellaisen siihen laittamaan? Virkamiesmaailmassa kun oletus on, että ilman sopivaa voitelua ei tapahdu mitään. Runsailla matkustajapalautteilla voidaan ne pysäkit siihen portin eteen kyllä saada.
 
Ale, tuohon sekasotkuun on onneksi tulossa parannus. Eli jatkossa vaunun määränpäätekstinä on joku selkeämpi määränpää yhdessä linjanumeron kanssa, esim. 4 Ooppera tai 9 Kallio. Siitä tietää sitten, että vaunu kulkee sinne asti omalla reitillään, mitä kilvet lupaavat.

Tältäpä se sitten näyttää. Vuoron 33 vaunu 218 lauantaina 30.7.2012 Porvoonkadun pysäkillä matkalla Eläintarhasta (lähtö klo 20.45) Urheilutalolle ja edelleen Koskelan halliin.

hkl-rl218_02.jpg
 
Aikatauluja kun tutkiskelin, huomasin että missään aikataulussa ei lue Koskelan varikkoa, vaan linjan 3B hallisivujen kohdalla lukee päätepysäkkinä Urheilutalo ja linjojen 1/1A ja 7A hallisivun kohdalla päätepysäkkinä lukee Hattulantie. Miksi aikatauluissa ei mainita Koskelan hallia, ja miksi hallisivuja ei näy Reittioppaassa? Ilmeisesti aikataulussa mainitun pysäkin jälkeen voi kuitenkin jäädä kyytiin. Jos kerta tällaista palvelua tarjotaan, eikö siitä kannattaisi tiedottaa?
 
Miksi aikatauluissa ei mainita Koskelan hallia, ja miksi hallisivuja ei näy Reittioppaassa? Ilmeisesti aikataulussa mainitun pysäkin jälkeen voi kuitenkin jäädä kyytiin. Jos kerta tällaista palvelua tarjotaan, eikö siitä kannattaisi tiedottaa?

Tuskin noita muutamia hallivuoroja halutaan mitenkään erityisesti mainostaa, aiemmin nämä hallivuorot oli merkitty aikatauluihin tyyliin "Vallilasta Koskelan halliin" tai vain "Koskelan halliin" Sinänsä tuo nykyinen ilmoitustapa on selkeämpi koska matkustaja tietää mikä on hallivuoron viimeinen normaalireitin jättöpysäkki.
 
Kustaa Vaasan tiellä on Koskelaan mennessä pysäkit "Kumpulan kampus" ja "Väinö Auerin tie". Jälkimmäisellä ei taida olla edes pysäkkitolppaa.
Aikanaan nuorna miehenä käytin usein ensimmäistä kotiin myöhään tullessani. Pysäkin nimi, jos sellainen oli, oli varmasti eri.
Rahastaja saattoi jäädä aiemmin jo pois. Silloin sovittiin kuljettajan kanssa poistumispysäkki ja poistuttiin etuovesta. Ei ollut ongelmia.
Halliin menevällä vanhalla Valmetilla sai iltasella mahtavaa kyytiä. Muistan kerran, kun paineltiin pysähtymättä Hakaniemestä nykyiselle "Vallilan varikko" -nimiselle pysäkille. Ei ollut paljon liikennettä eikä "turhia" liikennevaloja.
Taisivat "kaikki" varoituskellot piristä ohjaamossa (vastusten lämpö, jne). Kun oli vain vaunu, jossa oli suht. kulumattomat pyöräkerrat (niin kuin tässä tapauksessa), niin voi sitä vauhdin hurmaa.
Tästä on yli 40 vuotta, että uskallan jo kertoa siitä. Miten on nykyään? Pääseekö kutosella "Kumpulan kampuksen" pysäkille iltasella?
 
Miten on nykyään? Pääseekö kutosella "Kumpulan kampuksen" pysäkille iltasella?

Mun nähdäkseni melkein kuljettaja kuin kuljettaja tuo vaikka Koskelan portille asti. Toki muutama persoonallisuuskin saattaa kuulua joukkoon, koska en ole asiasta mitään ohjeistusta nähnyt. Täysin varmasti en siis lupaa. Onpa siellä portilla joskus turistejakin hortoillut, ihmetellyt, että missä ihmeessä sitä ollaan.
 
Takaisin
Ylös