Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Aikatauluja kun tutkiskelin, huomasin että missään aikataulussa ei lue Koskelan varikkoa, vaan linjan 3B hallisivujen kohdalla lukee päätepysäkkinä Urheilutalo ja linjojen 1/1A ja 7A hallisivun kohdalla päätepysäkkinä lukee Hattulantie.
HSL maksaa HKL-Raitioliikenteelle liikennöintikorvauksen jokaisen vuoron alusta loppuun eli myös siirtoajot hallin ja linjan ensimmäisen tai viimeisen pysäkin välillä korvataan. Tämän vuoksi näillä vuoroilla myös kuljetetaan matkustajia.
Tältäpä se sitten näyttää. Vuoron 33 vaunu 218 lauantaina 30.7.2012 Porvoonkadun pysäkillä matkalla Eläintarhasta (lähtö klo 20.45) Urheilutalolle ja edelleen Koskelan halliin.
Kesäliikenteen alusta alkaen livaan on ohjelmoitu hallireitit täydellisinä eli myös ne pysäkit, jotka tulevat vastaan vain hallisivulla. Liikennevaloetuisuudet eivät tosin "vierailla osuuksilla" toimi. Albert mainitsi Väinö Auerin tien pysäkin. Tällä pysäkillä on ollut korokkeet molempiin suuntiin, mutta kilpi vain Koskelan hallin suuntaan. Hiljattain lisättiin pysäkkikilpi myös keskustaan päin ja liva tuntee pysäkkiparin nyt nimellä Sumatrantie.
Mutta Sumatrantie? Mikä logiikka siinä on? Sehän on samansuuntainen kuin Kustaa Vaasan tie, eikä siten edes risteä sen kanssa.
Reittiopas ei tunnista hallisivujen olemassaoloa ainakaan tuolla Sumatrantiellä. Kun etsii aamulla klo 5.30 ratikkayhteyttä Sumatrantien pysäkin kohdilta Sturenkadun ja Eurantien risteykseen, niin se tarjoaa Toukoniityn pysäkiltä lähteäviä ratikoita.
Muuten ok, mutta mielestäni linjatunnusta ei pitäisi käyttää hallisivuilla. Matkustajat katsovat useimmiten vain numeroa eivätkä noteraa määränpäitä. Esimerkiksi Arabiasta lähtevät hallivuorot kilvittyvät ilman kuljettajan toimenpiteitä 6 Vallila, mikä on mielestäni puhdasta kiusantekoa matkustajia kohtaan. Rupea siinä sitten Vallilan varikolla kinastelemaan matkustajien kanssa, miksi kutoseksi kilvitetty vaunu ei menekään keskustaan. Sen sijaan pelkkä Vallila-teksti ilman linjanumeroa saa useimmat matkustajat noteeraamaan poikkeavuuden vaunun reitissä.
Voisi jälleen kysyä, että kuinkahan tähän nerokkaaseen päätökseen on tultu. "Eihän sillä ole väliä, sehän on vain raitioliikennettä". Hallivuorot kun kulkevat vakioreittejä vakioaikatauluilla ja ovat avoimia yleisölle, ainakin jossain sivistysvaltiossa ne löytyisivät luonnollisesti reittioppaasta.Hallireittejä ei ole Reittioppaassa.
Niin, täällä kun kaikki eivät osaa lukea edes linjanumeroa niin on toiveajattelua, että määränpääteksti ymmärrettäisiin. Esim. Saksassa on täysin yleistä, että linjanumero kertoo vain linjan ja määränpäätekstistä katsotaan kulkeeko vaunu koko linjan vai ainoastaan osan siitä. Yleensä hallisiivuilla käytetään puolestaan linjanumeroa E.