500 miljoonaa on yhtä kuin 20 - 30 miljoonaa vuodessa. En tiedä, mutta veikkaisin että koko HKL:n raitioliikenteen vuosikustannukset ovat samaa luokkaa.
HKL:n vuoden 2006 tilastoarvoissa:
Bussiliikenne 89 M€
Raitioliikenne 48 M€
Metroliikenne 44 M€
Junaliikenne 48 M€
Luvut sisältävät ”kulkumuotokustannukset”, eli raideliikenteen ratojen ylläpidon.
Kun lasketaan metron kustannuksia, ei voi sivuuttaa sitä, että liityntäbussiliikenne on metrolle välttämätöntä. HKL:n raportointi ei erittele liityntälinjastoa ja muuta bussilinjastoa. Mutta Itä-Helsingin liityntälinjaston muutossuunnitelmasta käy ilmi jotain liityntälinjaston kustannuksista. Karkeasti voi sanoa, että liityntälinjaston liikennöinti maksaa yhtä paljon kuin metron liikennöinti. Jos lasketaan suunnilleen niin, että liityntäliikenne maksaa 20 M€ vuodessa, niin edellä oleva hinnoittelu menisi näin:
Bussiliikenne 69 M€
Raitioliikenne 48 M€
Metroliikenne + liityntä 64 M€
Junaliikenne 48 M€
Vastaavasti pitäisi metron matkustajakilometrin hinta laskea jakamalla metron + liitynnän kustannukset niissä yhdessä tehdyillä matkakilometreillä. Näin saadaan metrojärjestelmän kilometrikustannus, joka kuvaa todellista tilannetta. Mutta näitä nyt vain ei ole laskettu, eikä laskemiseen tarvittavia tietoja eritelty.
Tietenkään tilastoarvot eivät ole koko totuus. Jos rakennetaan runsaasti kävelyetäisyydelle metroasemista, liitynnän osuus vähenee ja metro tulee edullisemmaksi. Tehokas kerrostalorakentaminen ilman autopaikkojen viemää tilaa ei vain ole oikein suosiossa, joten metron käytännön mahdollisuudet jäävät sen vuoksi heikoiksi. Maunulan ja Viikin suunnissa ei ole edes sellaista potentiaalia kuin Itä- ja Länsiväylien varrella, edes liityntäliikenteen päässä.
Antero