- Liittynyt
- 18 Maaliskuu 2006
- Viestit
- 2,001
Eiköhän siihen sitten aikanaan siirrytäkin, kun hoidetaan tarvittavat katkokset etukäteen...
Metrologiikkaa. Eihän se metro paljon maksa, kun hoitaa rakentamisen etukäteen. :lol:
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Eiköhän siihen sitten aikanaan siirrytäkin, kun hoidetaan tarvittavat katkokset etukäteen...
Miten bussien kapasiteetti voi ikinä riittää? Bussit tulevat varmasti ajamaan tuulilasikuormassa. Busseja ajetaan 24 vuoroa tunnissa lauantai-iltana, kun taas metroa ajettaisiin normaalisti 12 vuoroa tunnissa. Kulkevatko metrojunat todellakin niin tyhjinä lauantai-iltaisin?
Onkin eräs muuten mielenkiintoinen juttu omista joukkoliikenteen käyttötottumuksistani: jos metron vuoroväli on pidempi kuin 5 min (esim. poikkeusliikenteiden aikana 8-12 min), se pistää yleensä minut valitsemaan jonkun toisen liikennemuodon (kuten bussi tai ratikka). Varsinkin, jos kuljen keskustan alueella (Ruoholahti-Sörnainen).Tosin tämä ei varmaan ole mahdollista, sillä "kaikki" liikennemuodot eivät tietysti sisällä kruununjalokivi metroa, jota sunnuntaisinkin ajetaan 5 min vuorovälillä.
Onkin eräs muuten mielenkiintoinen juttu omista joukkoliikenteen käyttötottumuksistani: jos metron vuoroväli on pidempi kuin 5 min (esim. poikkeusliikenteiden aikana 8-12 min), se pistää yleensä minut valitsemaan jonkun toisen liikennemuodon (kuten bussi tai ratikka). Varsinkin, jos kuljen keskustan alueella (Ruoholahti-Sörnainen).
Minulle juuri tiheä vuoroväli tekee siitä kaikkein houkutteleviman käyttää.
Näytti siltä tänä iltana/yönä että AINAKIN joka toinen 99M ja 99V:n vuoro oltaisiin ajettu tuplabusseilla, nimittäin monta kertaa lähti 2 autoa samalla lähtöajalla. Eivätkä ne olleet myöhässä olevia, koska pitkän ajan (noin tunnin) näytti siltä, bussit vielä odottivat monta minuuttia päättäreillään, ja lähtivät sitten samaan aikaan.
Myös siihen kiinnitin huomiota, että kuljettaja pysähtyi jokaisella reittinsä pysäkillä ja avasi kaikki ovet, vaikka ei STOP-nappia oltu painettu eikä ketään ollut kyytiin tulossa. Oliko tämä jokin sääntö että pitää silti pysähtyä?
Kaikissa busseissa ei ollut kirjaintunnukset oikein, näin joitain autoja joissa pelkkä 99, ei M tai V kirjainta sekä HelBillä ettp PL:llä. Hienoa oli se että HSL oli käynyt laittamassa jokaiselle pysäkille missä 99M ja V pysähtyi pysäkkikyltit, joissa näkyi 99M Mellunmäki, 99V Vuosaari, ja 99M, 99V Rautatientori.
65X:llä taas näkyi bussin linjakilvissä joillakin päätepysäkkinä Kamppi, joillakin Lauttasaari, ja joillakin taas Ruoholahti.
Itse seurailin herttoniemessä ja linjan 16 yhteneväisillä osuuksilla tätä rumbaa ja huomasin että ei kuljettajille oltu ilmeisesti informoitu riittävän hyvin tätä linjaa. Osa kuljettajista pysähtyi pysäkeillä joilla ei olisi tarvinnut pysähtyä ja herttoniemessä bussit ajelivat "vanhan" metron liityntäalueen läpi jolloin ei matkustajat päässeet kyytiin kun korvausbussien pysäkkihän on "uudella" puolella laiturissa 12.
Eiköhän ne mahdu, metrohan kulkee suurimman osan ajasta aivan liian tiheästi ja suurella kapasiteetilla matkustajamäärään nähden.
Kun HSL nyt hakee säästöjä "kaikista" liikennemuodoista, niin tehokas säästökeino olisikin lopettaa metroliikenne illalla klo 21.30 ja aloittaa se la-su aamuisin nykyistä myöhemmin. Suorien yöbussilinjojen liikennöintiaikaa tietysti pidennettäisiin vastaavasti. Sunnuntaisin vuoroväli voisi olla 7,5 min ja haaroilla 15 min. Tai ainakin 6/12.
Tosin tämä ei varmaan ole mahdollista, sillä "kaikki" liikennemuodot eivät tietysti sisällä kruununjalokivi metroa, jota sunnuntaisinkin ajetaan 5 min vuorovälillä.
M-junan vuoroväli on La-aamuisin klo 5.25-7.35 30min ja 7.56-8.56 15min, Su-aamuisin ajetaan klo 6.35-10.35 30min välein, Samaan aikaan metroa ajetaan osuudella Ruoholahti-Itäkeskus 5min välein ja haaroilla 10min, metroa myös ajetaan neljällä vaunulla kun taas M-junassa on vain kaksi vaunua.
Ainakin meillä PL:llä homma tuntui toimivan mallikkaasti ja kuljettajat lähtivät hyvällä asenteella sekä motivaatiolla "ajamaan metroa" .