• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Metro korvataan busseilla ja ratikoilla lauantai-illasta sunnuntaiaamuun 25. - 26.9.

Miten bussien kapasiteetti voi ikinä riittää? Bussit tulevat varmasti ajamaan tuulilasikuormassa. Busseja ajetaan 24 vuoroa tunnissa lauantai-iltana, kun taas metroa ajettaisiin normaalisti 12 vuoroa tunnissa. Kulkevatko metrojunat todellakin niin tyhjinä lauantai-iltaisin? Yhden neljän vaunun metrojunan kapasiteetti on ainakin neljä bussillista. Ja eräässä viestiketjussa mainittiin, että ruuhka-aikaan metron kapasiteetti on sama kuin 245 bussin olisi.
 
Jostain syystä aina kun minä metrolla kuljen niin vaunut ovat melko tyhjiä, eikä asemillakaan ole kuin yksi tai kaksi ihmistä.

Kai siihen metroon riittää matkustajia parin tunnin ajan ruuhka-aikaan mutta muuten kulkevat melko tyhjinä?
 
Miten bussien kapasiteetti voi ikinä riittää? Bussit tulevat varmasti ajamaan tuulilasikuormassa. Busseja ajetaan 24 vuoroa tunnissa lauantai-iltana, kun taas metroa ajettaisiin normaalisti 12 vuoroa tunnissa. Kulkevatko metrojunat todellakin niin tyhjinä lauantai-iltaisin?

Eiköhän ne mahdu, metrohan kulkee suurimman osan ajasta aivan liian tiheästi ja suurella kapasiteetilla matkustajamäärään nähden.

Kun HSL nyt hakee säästöjä "kaikista" liikennemuodoista, niin tehokas säästökeino olisikin lopettaa metroliikenne illalla klo 21.30 ja aloittaa se la-su aamuisin nykyistä myöhemmin. Suorien yöbussilinjojen liikennöintiaikaa tietysti pidennettäisiin vastaavasti. Sunnuntaisin vuoroväli voisi olla 7,5 min ja haaroilla 15 min. Tai ainakin 6/12.

Tosin tämä ei varmaan ole mahdollista, sillä "kaikki" liikennemuodot eivät tietysti sisällä kruununjalokivi metroa, jota sunnuntaisinkin ajetaan 5 min vuorovälillä.
 
Tosin tämä ei varmaan ole mahdollista, sillä "kaikki" liikennemuodot eivät tietysti sisällä kruununjalokivi metroa, jota sunnuntaisinkin ajetaan 5 min vuorovälillä.
Onkin eräs muuten mielenkiintoinen juttu omista joukkoliikenteen käyttötottumuksistani: jos metron vuoroväli on pidempi kuin 5 min (esim. poikkeusliikenteiden aikana 8-12 min), se pistää yleensä minut valitsemaan jonkun toisen liikennemuodon (kuten bussi tai ratikka). Varsinkin, jos kuljen keskustan alueella (Ruoholahti-Sörnainen).

Minulle juuri tiheä vuoroväli tekee siitä kaikkein houkutteleviman käyttää.
 
Näytti siltä tänä iltana/yönä että AINAKIN joka toinen 99M ja 99V:n vuoro oltaisiin ajettu tuplabusseilla, nimittäin monta kertaa lähti 2 autoa samalla lähtöajalla. Eivätkä ne olleet myöhässä olevia, koska pitkän ajan (noin tunnin) näytti siltä, bussit vielä odottivat monta minuuttia päättäreillään, ja lähtivät sitten samaan aikaan. Liikenteessä oli HelB:ltä Ikarus telejä STA:n ja HelBin väreissä, PL:ltä kaikkia mahdollisia telibusseja.

Kaikissa busseissa ei ollut kirjaintunnukset oikein, näin joitain autoja joissa pelkkä 99, ei M tai V kirjainta sekä HelBillä ettp PL:llä. Hienoa oli se että HSL oli käynyt laittamassa jokaiselle pysäkille missä 99M ja V pysähtyi pysäkkikyltit, joissa näkyi 99M Mellunmäki, 99V Vuosaari, ja 99M, 99V Rautatientori.

Itäkeskuksessa ainakin muutamilla HelBin kuljettajilla sattui kömmähdyksiä lähtolaitureissa. 99VN piti lähteä Vuosaareen laiturista 26, mutta ainakin muutama vuoro ajoi keskustaan lähteneiden laiturille 4. Tuloksena oli sitten se että suuri joukko matkustajia änkesi bussin ovelle, ja kuljettaja joutui jokaiselle melkeinpä erikseen sanoa että tämä menee Vuosaareen. Huomautin sitten kuskille itse, että hän on väärällä laiturilla.

65X:llä taas näkyi bussin linjakilvissä joillakin päätepysäkkinä Kamppi, joillakin Lauttasaari, ja joillakin taas Ruoholahti.

6X:llä ongelmia oli myös linjakilvissä näkyvät päätepysäkit, osassa 6X:n vuoroista näkyi Rautatientori, Arabia, Eira, Kolmikulma, nämä siis keskustan suuntaan mentäessä. Paavalin Kirkon suuntaan taas oli Arabiaa, Sörnäistä, joissakin ei ollut mitään ja joissain näkyi oikein Paavalin Kirkko.
 
Itse seurailin herttoniemessä ja linjan 16 yhteneväisillä osuuksilla tätä rumbaa ja huomasin että ei kuljettajille oltu ilmeisesti informoitu riittävän hyvin tätä linjaa. Osa kuljettajista pysähtyi pysäkeillä joilla ei olisi tarvinnut pysähtyä ja herttoniemessä bussit ajelivat "vanhan" metron liityntäalueen läpi jolloin ei matkustajat päässeet kyytiin kun korvausbussien pysäkkihän on "uudella" puolella laiturissa 12.

Olin myös tekevinäni Helbin autoista sellaisen havainnon että ruhan varikolta tulleissa autoissa ei tuota kirjainta näkynyt, varhasta tulleissa taasen se oli..

Raitiovaunu 6X näytti kulkevan ainakin välillä kolmikulma-kaisaniemi tyhjillään, mitä nyt muutaman vaunun näin :eek:
 
Itse menin Itäkeskuksesta Hakaniemeen tuossa n. 22:10 aikoihin PL:n 807:lla. Kuljettaja ainakin osasi pysäkkinsä hyvin. Huomasin Tupasaaren pysäkin jälkeen tulevalla pysäkillä olevan paljon ihmisiä jotka yrittivät pysäyttää ko. bussia ja ihan perässä tullutta PL:n 806:sta, mutta pysäkkihän ei kuulunut bussin reitteihin joten kuljettaja ei heitä kyytiin ottanut. Että ainakin reittinsä osasi hyvin.

Myös siihen kiinnitin huomiota, että kuljettaja pysähtyi jokaisella reittinsä pysäkillä ja avasi kaikki ovet, vaikka ei STOP-nappia oltu painettu eikä ketään ollut kyytiin tulossa. Oliko tämä jokin sääntö että pitää silti pysähtyä?
 
Onkin eräs muuten mielenkiintoinen juttu omista joukkoliikenteen käyttötottumuksistani: jos metron vuoroväli on pidempi kuin 5 min (esim. poikkeusliikenteiden aikana 8-12 min), se pistää yleensä minut valitsemaan jonkun toisen liikennemuodon (kuten bussi tai ratikka). Varsinkin, jos kuljen keskustan alueella (Ruoholahti-Sörnainen).

Minulle juuri tiheä vuoroväli tekee siitä kaikkein houkutteleviman käyttää.

Olen täsmälleen samaa mieltä; tiheä vuoroväli on houkuttelevuuden kannalta ensiarvoisen tärkeä asia. Tosin en ole ihan niin kranttu, että 5 min vuorovälin muuttuessa 8 minuuttiin sillä olisi vaikutusta kulkutottumuksiini. Minulla kipurajana tuntuisi olevan 10 min. Kun vuoroväli on enintään sen verran, menen pysäkille aikataulusta piittaamatta ja ihan tyytyväisenä odottelen sen verran kuin on tarvis. Jos vuoroväli menee sen yli, niin se vaatisi minusta jo aikataulun tutkimista ja sen verran kranttu kyllä olen, etten sellaiseen rupea. Niin että apostolinkyyti tai auto kutsuu.

Tämä näkyy omissa matkustustottumuksissani sillä tavoin, että kun nelosen vuoroväli piteni sunnuntailiikenteessä 12 minuuttiin, niin käytännössä en ole viitsinyt enää sunnuntaisin sillä matkustaa. Liian huonoa palvelua.

Ja näkyy se myös niin, että matkoilla Munkasta Pasilaan en viitsi ruveta perehtymään jonkun 58-bussin aikatauluihin. Ruuhkassa se muistaakseni kulkee tiheästi, mutta kuka niitä ruuhka-ajan alku- ja loppuaikoja muistaa? Ruuhkan ulkopuolella vuoroväli on sitten mitä on, liian pitkä kuitenkin. Ja joskus on niitä B-vuoroja, milloin rinnan peruslinjan kanssa, milloin pelkkää B:tä. Viikonloput? Siitä tähtitieteestä en edes viitsi ottaa selvää. Ja kun en usko olevani mitenkään ainutlaatuinen joukkoliikenteen käyttäjä, niin rohkenen vetää tästä sellaisen yleistävän johtopäätöksen, että selkeä linjasto (ilman B- tai AK-härveleitä), laaja liikennöintiaika (yhtenevä muun linjaston kanssa) ja tiheä vuoroväli (max 10 min) ovat olennaisia joukkoliikenteen houkuttelevuustekijöitä mm. luotettavuuden ohella. 58 ei muuten ole kovin luotettavakaan, esim. idästä tulevien vuorojen Pasilan ohitusajat ovat ihan arvauspeliä.

Ratikkaliikenne täyttää muuten Helsingissä aika hyvin noi kriteerit: linjasto on selkeä, liikennöintiajat ovat yhteneväiset ykköstä lukuunottamatta, vuoroväli on tiheä, joskin sitä on huononnettu sunnuntai- ja yöliikenteessä ja tahti jatkunee taas ensi vuonna, ja luotettavuuskin on ihan riittävän hyvä.
 
Näytti siltä tänä iltana/yönä että AINAKIN joka toinen 99M ja 99V:n vuoro oltaisiin ajettu tuplabusseilla, nimittäin monta kertaa lähti 2 autoa samalla lähtöajalla. Eivätkä ne olleet myöhässä olevia, koska pitkän ajan (noin tunnin) näytti siltä, bussit vielä odottivat monta minuuttia päättäreillään, ja lähtivät sitten samaan aikaan.

Tupla-autoilla ajamisesta en tiedä, mutta helpostihan tuollaista jonoutumista tapahtuu 5 minuutin vuoroväleillä, se on todistettu jo 550:lla. Esimerkiksi 3 viimeisen 99M:n lähtöajat tänään Mellunmäestä menivät seuraavasti:
  • Bussi, jonka lähtöaika oli 22.59, pääsi lähtemään 23.01. Tähän en ihan kerennyt joten siksi pääsin katsomaan myös nämä pari viimeistä lähtöä:
  • Bussi, jonka lähtöaika oli 23.09, saapui Mellunmäkeen 23.06 ja kuski kertoi, että edellisen lähdön bussi on tulossa perästä. Tämä 23.09-lähtöajan omannut bussi pääsi lähtemään ajallaan 23.09.
  • Bussi, jonka lähtöaika oli 23.04, saapui Mellunmäkeen välittömästi 23.09-bussin lähdettyä ja lähti viimeisen 99M-vuoron perään.

Eli hyvin mahdollista ettei oikeasti ajettu tupla-autoilla vaan vain näytti siltä.

Myös siihen kiinnitin huomiota, että kuljettaja pysähtyi jokaisella reittinsä pysäkillä ja avasi kaikki ovet, vaikka ei STOP-nappia oltu painettu eikä ketään ollut kyytiin tulossa. Oliko tämä jokin sääntö että pitää silti pysähtyä?

Itse olin illan aikana sekä 99M:n että 99V:n kyydissä kumpaankin suuntaan koko reitin. Olin ensimmäisellä Rautatientorilta lähteneellä 99M:llä kello 20.30 ja siellä PL-kuski kertoi, että määräys on pysähtyä joka pysäkillä vaikkei kukaan painaisi pysäytysnappia. Myös joka ovesta sai nousta kyytiin, koska - kuskin sanojen mukaan - "tää on vähän ku metro". Oikea asenne PL:llä: kun nyt kerrankin saadaan busseilla leikkiä metroa niin leikitään sitten kunnolla saman tien. Ihme kun ei ollut kuulutuksiakin vielä kaupan päälle.
 
Kaikissa busseissa ei ollut kirjaintunnukset oikein, näin joitain autoja joissa pelkkä 99, ei M tai V kirjainta sekä HelBillä ettp PL:llä. Hienoa oli se että HSL oli käynyt laittamassa jokaiselle pysäkille missä 99M ja V pysähtyi pysäkkikyltit, joissa näkyi 99M Mellunmäki, 99V Vuosaari, ja 99M, 99V Rautatientori.

65X:llä taas näkyi bussin linjakilvissä joillakin päätepysäkkinä Kamppi, joillakin Lauttasaari, ja joillakin taas Ruoholahti.

Omien havaintojeni perusteella PL:n autoissa kilvitys oli hoidettu mallikkaasti, mutta HelB:llä monissa autoissa luki vain 99 KORVAA METROA. 65X:llä puolestaan bongaamissani kahdessa autossa näkyi määränpäänä KAMPPI. HSL ohjeisti liikennöitsijöitä ajamaan metroa korvaavan liikenteen teliautoilla, joissa on määränpääkilvet ja luonnollisesti busseihin piti olla ohjelmoituna oikeat linjatunnukset ja määränpäät.

---------- Viesti lisätty kello 9:19 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 9:14 ----------

Itse seurailin herttoniemessä ja linjan 16 yhteneväisillä osuuksilla tätä rumbaa ja huomasin että ei kuljettajille oltu ilmeisesti informoitu riittävän hyvin tätä linjaa. Osa kuljettajista pysähtyi pysäkeillä joilla ei olisi tarvinnut pysähtyä ja herttoniemessä bussit ajelivat "vanhan" metron liityntäalueen läpi jolloin ei matkustajat päässeet kyytiin kun korvausbussien pysäkkihän on "uudella" puolella laiturissa 12.

Kuljettajille tehtiin kyllä ohjeet, joissa kerrottiin keskeisimmät asiat metroa korvaavien bussien liikenteestä, kuten käytettävät pysäkit ja kännykkälipun kelpoisuus. Samassa ohjeistuksessa oli myös kartta lähes kaikista pysäkeistä, jotta kuljettajat osaisivat pysähtyä oikeissa paikoissa. Useammallakin kuljettajalla näytti olevan tuo ohjeistus mukana, mutta ehkä tässäkin on sitten ollut varikkokohtaisia eroja.
 
Eiköhän ne mahdu, metrohan kulkee suurimman osan ajasta aivan liian tiheästi ja suurella kapasiteetilla matkustajamäärään nähden.

Kun HSL nyt hakee säästöjä "kaikista" liikennemuodoista, niin tehokas säästökeino olisikin lopettaa metroliikenne illalla klo 21.30 ja aloittaa se la-su aamuisin nykyistä myöhemmin. Suorien yöbussilinjojen liikennöintiaikaa tietysti pidennettäisiin vastaavasti. Sunnuntaisin vuoroväli voisi olla 7,5 min ja haaroilla 15 min. Tai ainakin 6/12.

Tosin tämä ei varmaan ole mahdollista, sillä "kaikki" liikennemuodot eivät tietysti sisällä kruununjalokivi metroa, jota sunnuntaisinkin ajetaan 5 min vuorovälillä.

Olen aivan samaa mieltä että metroa liikennöidään aivan liian tiheällä vuorovälillä etenkin vkl aamuisin, vertauksen vuoksi lähijuna M jota voi mielestäni verrata hyvin metroon koska se pysähtyy jokaisessa radanvarren lähiössä ja matka-aika Vantaankoskelta Helsinkiin on lähes sama kuin Metrolla idästä Ruoholahteen. M-junan vuoroväli on La-aamuisin klo 5.25-7.35 30min ja 7.56-8.56 15min, Su-aamuisin ajetaan klo 6.35-10.35 30min välein, Samaan aikaan metroa ajetaan osuudella Ruoholahti-Itäkeskus 5min välein ja haaroilla 10min, metroa myös ajetaan neljällä vaunulla kun taas M-junassa on vain kaksi vaunua. En tiedä kannattaisiko metron viikonloppuaamujen liikennettä kokonaan korvata busseilla mutta ainakin vuorovälejä voisi hyvin harventaa, esim. haaroilla 20min. ja Itäkeskus-Ruoholahti 10min. Tällä vuorovälillä voitaisiin liikennöidä Lauantaisin klo 9 asti ja Sunnuntaisin klo 10 tai 11 asti.
 
M-junan vuoroväli on La-aamuisin klo 5.25-7.35 30min ja 7.56-8.56 15min, Su-aamuisin ajetaan klo 6.35-10.35 30min välein, Samaan aikaan metroa ajetaan osuudella Ruoholahti-Itäkeskus 5min välein ja haaroilla 10min, metroa myös ajetaan neljällä vaunulla kun taas M-junassa on vain kaksi vaunua.

Tässä pitää kuitenkin huomioida se, että että M-junan rinnalla ajetaan myös bussilinjoja 40, 41, 42, 43, 45, 452 ja 453 radanvarren lähiöistä Helsingin keskustaan.
 
Metroa korvaavan bussilinjan liikennöinnillä PL:llä (99M, mutta toki myös HelBin liikennöimällä 99V:llä) oli mm. normaalista bussiliikenteestä seuraavia sääntöjä:

Pysähdyttiin kaikkilla linjakarttaan merkityillä pysäkeillä, vaikka matkustajia ei olisikaan painanut stop-nappia tai pysäkillä ei olisi kukaan pyrkimässä kyytiin. Tämä siksi, että katsottiin, että osa matkustajista ei välttämättä tunne bussiliikenteen normaaleja käytäntöjä. Mutta vain "metroasemien" pysäkeillä (pysäkit oli merkitty tätä liikennettä laadittuun kuljettajaohjeeseen sekä sen oheiseen karttaan) pysähdyttiin matkustajien ottamista ja jättämistä varten.

Kännykällä ostetut tekstiviestiliput kelpasivat tällä linjalla (ja toki myös 99V:llä).

Nämä säännöt oli laatinut HSL:n joukkoliikennesuunnittelu.

Ainakin meillä PL:llä homma tuntui toimivan mallikkaasti ja kuljettajat lähtivät hyvällä asenteella sekä motivaatiolla "ajamaan metroa" ;).
 
Ainakin meillä PL:llä homma tuntui toimivan mallikkaasti ja kuljettajat lähtivät hyvällä asenteella sekä motivaatiolla "ajamaan metroa" ;).

Joo, itse tykkäsin myös paljon enemmän olla 99M:n kyydissä kuin 99V:n, kuljettajat olivat paljon ystävällisempiä ja enemmän perillä asioista kuin HelB:llä, jolta näin koko illan aikana usean eri 99V:n ajelevan Itäkeskuksen/Puotilan seuduilla ihan eri reittejä kuin mitä karttaan oli merkitty ja vielä useamman pysähtelevän muilla kuin karttaan merkityillä pysäkeillä. Kaiken huippu oli, kun 99V:n kuski ei suostunut pysähtymään keskustan suuntaan ajaessa heti Itäväylän jälkeen olevalla pysäkillä, koska hänen mielestään 99V ei pysähdy siinä, vaan vasta seuraavalla pysäkillä.
 
Takaisin
Ylös