Metro poikki Rautatientorin vesivahingon takia

Mutta se kyllä jää arvoitukseksi, miksi hän ylipäätään tulee keskustan kautta. En usko, että se voi olla nopeampaa kuin 550. Kaikkein nopein todennäköisesti olisi juna Pasilaan ja sieltä 506. Mutta 506 nyt tulee Pasilan asemalle vähän miten sattuu ja kovin harvoin.

Jos on kyse opiskelijasta tai muusta nuoresta aikuisesta jolla ei ole perhettä vielä, niin silloin voi syy keskustan kautta kiertämiseen olla mikä tahansa . Esim shoppailu, kavereiden tapaaminen jossain kahvilassa, kirjastossa käynti, (eikö se yliopiston lainasto ole juuri Kaisaniemessä?), tyttöjen katselu ;) , jne jne.

Sen voin sanoa että lähiöbussissa istumien n 40 min putkeen on aika puuduttavaa hommaa ja muistan että silloin kun olin nuori ja oli sellainen työmatka että joko pääsi bussilla suoraan tai vaihtaen bussilla ja junalla keskustan kautta , niin mielummin sitä kulki keskustan kautta vaikka kesti vähän pidempään, kun siellä keskustassa oli paljon enemmän mielenkiintoisaa katsottavaa.

t. Rainer
 
Sen voin sanoa että lähiöbussissa istumien n 40 min putkeen on aika puuduttavaa hommaa.

Tekniikan ansiosta asia on nykyään minulle päin vastoin: Vaihdottomassa bussissa ehtii hoitamaan afäärejä, kuuntelemaan musiikkia tai katsomaan youtubea. Tai jos väsyttää, niin voi laittaa herätyksen ja ottaa torkut. Vaihdollisilla matkoilla ei oikein ehdi keskittymään muuhun kuin siihen vaihtamiseen.
 
Tekniikan ansiosta asia on nykyään minulle päin vastoin: Vaihdottomassa bussissa ehtii hoitamaan afäärejä, kuuntelemaan musiikkia tai katsomaan youtubea. Tai jos väsyttää, niin voi laittaa herätyksen ja ottaa torkut. Vaihdollisilla matkoilla ei oikein ehdi keskittymään muuhun kuin siihen vaihtamiseen.

Olisi muuten kiinnostava tietä millainen on tyypillinen nuori joukkoliikennematkustaja 20 vuoden kuluttua. Raahaako hän koko huusholllinsa mukanaan?

t. Rainer
 
Niin siis en tietenkään mitenkään moiti ihmisten matkavalintoja, kiinnostaa vaan että miksi. Ymmärrän ettei Jokerissa seisominen houkuta, mutta jos haluaa käyttää mahdollisimman paljon raiteita niin miksei sitten vaikka Leppävaara - Pasila - Oulunkylä - Jokeri, Leppävaara - Pasila - Oulunkylä - Pitäjänmäki - 79, Leppävaara - Pasila - Seiska - Joku bussi kurvista... Rainer lienee oikeassa että keskusta vetää kiertämään:
Jos on kyse opiskelijasta tai muusta nuoresta aikuisesta jolla ei ole perhettä vielä, niin silloin voi syy keskustan kautta kiertämiseen olla mikä tahansa . Esim shoppailu, kavereiden tapaaminen jossain kahvilassa, kirjastossa käynti, (eikö se yliopiston lainasto ole juuri Kaisaniemessä?), tyttöjen katselu ;) , jne jne.
Jos niiden tyttöjen kanssa haluaa tehdä tuttavuutta, niin toisaalta pitkähkö puuduttava matka tarjoaa siihen mainiot mahdollisuudet :) Huhuu, HSL-markkinointi: "Jokerissa käy flaksi".
 
Jos on kyse opiskelijasta tai muusta nuoresta aikuisesta jolla ei ole perhettä vielä, niin silloin voi syy keskustan kautta kiertämiseen olla mikä tahansa.

Voi toki olla, mutta tuskin säännöllisesti ainakaan aamuluennoille matkalla sitä poikkeaa shoppailemaan ja kahvittelemaan. Kyllä minä ainakin hyvin epäsäännöllisine koulussakäymisrytmeinenikin melkein aina lähden kotoa suoraan koululle.

Sen voin sanoa että lähiöbussissa istumien n 40 min putkeen on aika puuduttavaa hommaa

No, minä koen sen taas paljon hyödyllisemmäksi ajaksi, jonka voi käyttää vallan mainiosti esim. kielten kurssien kirjojen lukemiseen.

Mutta riippuuhan se aina monista tekijöistä. Itsekin olen ennen käyttänyt monesti 58:aa kävellen ensin Sturenkadulta Junatielle ja sillä Konemestarinkadun pysäkille Herttoniemen ja Siilitien metroaseman puoleen väliin. Nyt on tullut muutaman kerran mentyä bussilla Sörnäisiin ja metrolla Siilitielle. Kävelymatka on lähes sama, mutta vaihdon vaiva on paljon vähemmän epämiellyttävä kuin 58:n satunnaiset tuloajat ja ruuhka-ajan ulkopuolella vähän pidemmät vuorovälit. Ja varsinkin toiseen suuntaan bussin odottelu Itäväylällä on todella epämiellyttävää. Hirvittävän rujokin Siilitien asema hakkaa sen mennen tullen.
 
Jos niiden tyttöjen kanssa haluaa tehdä tuttavuutta, niin toisaalta pitkähkö puuduttava matka tarjoaa siihen mainiot mahdollisuudet :) Huhuu, HSL-markkinointi: "Jokerissa käy flaksi".

Jonkinlainen kantapään tuntuma on, että tyypillisissä lähiöstä keskustaan tai lähiöstä lähiöön busseissa matkustaa enimmäkseen keski-ikäsiä ja sitä vanhempia naisia sekä kouluikäisiä lapsia ja nuoria. Raideliikenteessä taas on enemmän koko kansan kirjo edustettuna. Jokeri on varmaan poikkeus bussien joukosta.

Joskus kauan sitten kun olin nuori ja komea niin iski kauniina kesäpäiviänä usein houkutus valita reitti johon osui osaksi matkaa mahdollisimman täynnä oleva ruuhkabussi tai ratikka. Siihen aikaan ne olivat todella täysiä. Ja naisten vaatteet ohkasia. :D

t. Rainer
 
Onko joku laskenut, kuinka monta kertaa metroaseman nimi on vesivahinkohässäkän uutisissa ollut jokin muu kuin Rautatientori? Niin lehdissä, radioissa, televisioissa kuin kaikentietävissä neteissä on vähän väliä vilahdellut "Rautatieasema", "Rautatieaseman metroasema", "Rautatieaseman asema" tai jopa "Rautatien asema".

Ei se vielä mitään, kun joku Lapin poika käyttelee kolumnissaan mitä nimiä sattuu, mutta paikallisten toimittajien löysää puhetta kummastelen.

On toki myönnettävä, että koko Rautatientori-nimi on epäonnistunut, kun samaniminen tori on käytännössä ihan yhtä lähellä Kaisaniemen (aika kaukana itse niemeltä olevaa) metroasemaa. Alkuperäisten suunnitelmien Kaivokatu-nimi olisi ollut paljon täsmällisempi. (Metroasemalle annettu Rautatientori-nimi taitaa olla mielikuvamainontaa, kun ennen metroaikaa idän bussit tulivat Rautatientorille.)

Pian Kaivokadun putkirikon jälkeen hieman hätkähdin: "Ai sielläkin?", kun joku radiotyyppi puhui "rautatieaseman vesivahingosta".

No, tämähän on ihan samassa linjassa sen kanssa, että lasten kotihoidon tuki on varsin usein "kodinhoitotuki" tai pahimmillaan "lastenkodin hoidon tuki".
 
Onko joku laskenut, kuinka monta kertaa metroaseman nimi on vesivahinkohässäkän uutisissa ollut jokin muu kuin Rautatientori? Niin lehdissä, radioissa, televisioissa kuin kaikentietävissä neteissä on vähän väliä vilahdellut "Rautatieasema", "Rautatieaseman metroasema", "Rautatieaseman asema" tai jopa "Rautatien asema".

Viimeeksi näin "Rautatieaseman metropysäkki" nimityksen.
 
Tuosta vaihdottomasta matkustuksesta vielä: itse en oikein pysty kovinkaan ajatuksella keskittymään bussissa pitkälläkään matkalla mihinkään vähänkään akateemisempaan lukemiseen, silmät vilkuilee koko ajan ulos jos yrittää jotain tenttikirjaa tms. lukea. Kevytsisältöistä lehteä pystyy paremmin selailemaan, samoin kännykkää (ja läppäriä). Vaihto tuo ison rasitteen lukemiselle, täytyy osata lopettaa sopivaan kohtaan, jotta jatko on luonteva. Siksi lehti on kirjaa parempi, koska luettavan osakokonaisuuden (artikkeli/luku) pituus on lehdessä pääsääntöisesti lyhyempi. WWW:n ja varsinkin WAP:n kanssa sisällöt ovat vielä lehtiäkin lyhytjänteisempiä, joten niitä voi lukea viimeisiin liikennevaloihin asti. :)

On toki myönnettävä, että koko Rautatientori-nimi on epäonnistunut, kun samaniminen tori on käytännössä ihan yhtä lähellä Kaisaniemen (aika kaukana itse niemeltä olevaa) metroasemaa. Alkuperäisten suunnitelmien Kaivokatu-nimi olisi ollut paljon täsmällisempi. (Metroasemalle annettu Rautatientori-nimi taitaa olla mielikuvamainontaa, kun ennen metroaikaa idän bussit tulivat Rautatientorille.)
Kadunnimi raskaan raideliikenteen asemalle on usein hieman epäluonteva. Vai miltä kuulostaisi "Hakamäentie" Ilmalan aseman nimenä? Siilitie on kompromissi, "Koillis-Herttoniemi" tai "Herttoniemen teollisuusalue" kuulostaisivat turhan konstikkailta.

Englanniksi asema kuulutetaan jo Central Railway Station. Hyvä uusi nimi asemalle voisi olla (Pää/Keskus)rautatieasema - (Huvud/Central)järnvägsstationen.

Koskahan mahtaisi tulla kuulutus myös saksaksi: Hauptbahnhof (joku Hbf-opaste asemalla muistaakseni on jo) ja luonnollisesti myös venäjäksi: Центральный (железнодорожный) станция (tsentralnyj železnodorožnyj stantsija)?
 
Näin silmämääräisesti vaikuttaa siltä, että läheskään kaikki eivät ole vielä palanneet käyttämään Rautatientorin asemaa, vaan Kaisaniemi on edelleen suosiossa. Osa varmasti jääkin Kaisaniemen käyttäjiksi, mutta aika näyttää, kuinka käyttäjät palaavat Rautatientorille.

Viimeeksi näin "Rautatieaseman metropysäkki" nimityksen.

"Metropysäkki" ihan kuin "junapysäkki" antavat puhujasta melko mielenkiintoisen kuvan. Mielstäni miljoonaluokan investointi on vähän eri asia kuin jokin bussipysäkin tolppa maantien varressa.
 
Rautatientorin metroaseman alkuperäinen nimihän oli vuoteen 1982 saakka Kaivokadun metroasema. Muitakin nimimuutoksia tapahtui tuolloin, kuten vaikkapa Hiihtäjäntie-Herttoniemi, Kluuvi-Kaisaniemi sekä Puotinharju-Itäkeskus.

Kyllä minusta nimi Rautatientori on täysin perusteltu Helsingin yhtenä keskeisimpänä metroasemana.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös