Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Vika ei kyllä ollut HKL:ssä, eikä HKL taida vesiputkille paljon mitään voida. Sinänsä lienee tyypillistä, että suurimmat imagotappiot vähän joka alalla usein johtuvat 'väärän puun haukkumisesta'.
Lentoliikenteessä häiriöitä hyväksytään laajemmin koska harva joutuu käyttämään lentokonetta päivittäin, ja se että matkustaako lentäen vai jollain muulla on usein oma valinta, joskin nykyisin ehkä vähän liian usein.Muistaakseni mm. kokonainen matkustajalentokonemalli on vedetty liikenteestä ja vaihdettu mallin nimi, kun jossain oli tapahtunut väärin tehdystä huollosta johtunut onnettomuus, jolla ei ollut mitään tekemistä koneen ominaisuuksien kanssa.
Yhden moottoritien liikenteen katkeaminen helposti motittaa sen tuvan, toisaalta niiden rinnalla on yleensä se vanha päätie varaväylänä. Infrastruktuuri yleensä suunnitellaan niin että on aina varajärjestelmä, esimerkiksi junien ongelmat ja viimeksi lakko ei ole Pääradan varrella niin iso ongelma kun on suorat bussit vaihtoehtona. Esimerkiksi Itä-Helsingin liikenne on tässä suhteessa hyvin haavoittuvainen, jos Kulosaaren sillat on jostain syystä pois käytössä niin sieltä ei liiku metro, ei bussit eikä henkilöautot, eikä edes kevyt liikenne.Se imagotappio johtuu siitä että metro ja ylipäänsä kaikki suurkaupunkirakentaminen on havoittuvainen tällaisille ilmiöille. Punaisista tuvista, perunamaista ja oman auton autuudesta intoileville taas riittää syytä ilkkua.
Laiturinäytöt sen sijaan näyttivät mitä sattuu. Lännen suuntaan niissä luki "Ruoholahteen" ja idän suuntaan "Mellunmäkeen / Vuosaareen". Myös junissa luki "Ruoholahti". Ymmärrän, että laiturinäytöt ovat museotekniikkaa, eivätkä siksi pysty näyttämään mitään oikeaa tietoa poikkeusliikenteessä, mutta minkä takia metrojunien uusilla määränpääkilvillä ei voi näyttää oikeaa määränpäätä?
Millaisia väkimääriä kutoskasilla on ollut? Onko Sörnäinen syöttänyt niitä poikkeuksellisen paljon?
Osaako kukaan arvioida, mistä rahoista tulevan metroremontin kulut maksetaan? Onko niillä vaikutusta suunniteltujen joukkoliikenneinvestointien toteutukseen?
Semmoinen rapotti että Rautatieaseman ympärillä on ylipäänsä normaalia hiljaisempaa, jopa autoja on silmäämääräisesti huomattavasti vähemmän, ehkä varovat tuota paikkaa. Eli veikkaisin että se vaihtoliikenne metron bussien, lähijunan ja ratikoiden välillä on siirtynyt pohjoisemmaksi, mikä osaltaan selittää miksi bussien matkustajamäärä on tippunut.Aamulla tilannetta seuranneena kutoset näyttivät kulkevan seisomapokassa, kun taas R:torin ja Sörnäisten välillä ratikoiden ohi porskuttavissa busseissa oli hyvin tilaa.
Kaikesta vakavuudestaan huolimatta "herkullinen" tilanne ja nyt nähdäänkin, että miten pintaliikenne pystyy paikkaamaa metroa nykyisessä Helsingissä ja ennenkaikkea sen tärkeintä asemaa eli Rautatientoria. Mielenkiinnolla seuraan täältä kaukaa.
Jos vakuutuksia on... Valtion laitoksilta kai ne ainakin aika laajalti puuttuvat, en tiedä miten lienee Helsingin Veden tai metron kanssa.Eiköhän tällainen ole vastaavalle vakuutusyhtiölle melkoinen painajaisuni.
Maikkarin 10 uutisissa rautateasemalla haastateltu nuori (suomalainen) mies oli täysin kanssa orpo kun ei tiennyt miten pääsee Sörnäisiin.Itseäni kyllä hämmästyttää, missä määrin kaupunkilaiset voivat olla tiedottomia omasta "Euroopan parhaasta" joukkoliikenteestään. HS haastatteli eilen postityöntekijää, joka oli matkalla Pitäjänmäeltä itään. Jäi toki epäselväksi, olisiko 54(B) tälle mahdoton yhteys ilta-aikaan noin ylipäätään, mutta keskustan kautta kiertomatkalla ollut mieshenkilö kertoi metroyhteyden puutteen vuoksi KÄVELLEENSÄ Kampista Sörnäisiin ja valitteli myöhästymistä jatkoyhteyksistään, kun millään muullakaan ei päässyt.
Koetaan.Okei, ehkä oma tietoisuuteni pintajoukkoliikenteestä on kohtuullinen, kun sitä on tullut seurattua niin matkustamosta kuin toisinaan ratin ja penkin välistä, mutta väistämättä tulee mieleen kysymys, koetaanko esim. bussien numerolinjojen reitistö niin kovin hankalaksi, ettei siitä edes vaivauduta ottamaan selvää. Raitioliikenteen reitistö on säilynyt niin vakaana, että sen luulisi olevan tunnettu ja arvostettu.
Kieltämättä olisi mielenkiintoista kaiken täällä käydyn väittelyn jälkeen nähdä, miten hyvin liikenne toimii ilman metroa.
Aihettahan on käsitelty täällä.Jos vakuutuksia on...
Jos vakuutuksia on... Valtion laitoksilta kai ne ainakin aika laajalti puuttuvat, en tiedä miten lienee Helsingin Veden tai metron kanssa.