Jaa joo, synkkä taloustilanne vielä päälle.
Tietysti yleistä perversioiden ja haureuden harjoittamista unohtamatta.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Jaa joo, synkkä taloustilanne vielä päälle.
Eli tosiaan, mikä poikkeusreitti? No huomenna pitäisi olla 8X PVK - SLSKyllä ne tietääkseni Arabiaan asti ajoivat. Mutta minä nousin vasta Paavalin kirkolta kyytiin. En jaksanut kävellä Arabialle asti, kun asun Vallilassa.
Eli tosiaan, mikä poikkeusreitti? No huomenna pitäisi olla 8X PVK - SLS
Näinpä minäkin 8X:n Vallilassa tulossa Salmisaaresta. Ei se mennyt Paavalin kirkolle!Tai vedetään nyt vähän takaisin sen verran, etten olen ihan varma, tuliko vaunu Arabialta.
Matkustin pari matkaa 65X:llä iltaruuhkassa ihan uteliaisuudesta - luonnolliseti matkat olivat vastakkaisiin suuntiin. Ei ollut mitään kovin mainittavia kuormia kyydissä. Istumapaikoista oli molemmilla matkoilla alle puolet täytettyinä. Ja kyseessä olivat sentään normaalimittaiset 2-akseliset bussit eivätkä mitkään telibussit. Kalustokin oli sen verran iäkästä, ettei busseissa ollut linjanumeronäytön lisäksi mitään muuta tietoa tarjolla. Kuljettaja saikin vastailla matkustajien kysymyksiin siitä, mihin saakka bussi oikein kulkee.Toki. Lähinnä tuo koskeekin Kampin ja Ruoholahden asemia, varsinkin Ruoholahdessa ollaan aika lailla motissa. Ja kuten täälläkin on todettu, ei ihmiset osaa käyttää korvaavia bussiyhteyksiä vaikka sellaisia olisikin olemassa.
Tai vedetään nyt vähän takaisin sen verran, etten olen ihan varma, tuliko vaunu Arabialta. Koska se tapahtui klo 12.10, tuskin se Koskelastakaan tuli. Juoksin pysäkille nopeasti, kun näin 8X-vaunun tulevan (jonka perässä heti normaali 8). En siis käyttänyt varsinaista Paavalin kirkon pysäkkiä, vaan se Sturenkatu-niminen heti Sturenkadun jälkeen. Enkä nyt mene takuuseen, etteikö se vaunu olisi voinut kurvata siihen siitä kirkoltakin. Se selittäisi toki paremmin, miksi 8 oli jo siinä vaiheessa heti perässä kiinni.
Eli tosiaan, mikä poikkeusreitti? No huomenna pitäisi olla 8X PVK - SLS
Eilen näin itse 8X:n Arabiassa ja ihmettelin, miksi linja on 8X, kun reitti on sama kuin 8. Yksi selitysehdotus: Pysäkkinäytöt näyttävät vain linjan 8 (ja 6) ennakoituja tuloaikoja. Jos 8X-vaunuja ei saada tavallisten 8:en sekaan näyttöihin, niin on parempi, että niillä on eri tunnus. Kun matkustin Sörkästä Vallilaan, Mitron näytti 6:n tulevan 4 min päästä kun vaunu oli seisomassa liikennevaloissa ennen laiturin alkua. (Mikä tässä tapahtumassa olikaan väärin?) En huomannut katsoa vuoronumeroa, oliko kyseessä 6 vai 6(X) eli lisävuoro. Linjanäytössä ei ollut kuin 6.
Saadaankohan infojärjestelmät ilmoittamaan junien menevän Sörnäiseen huomiseksi?
M200 junien infolaitteiden ohjelmoiminen ei onnistu metrovarikon omana työnä. M100 junien infolaitteet voidaan ohjelmoida omana työnä. Näissä molemmissa tapauksissa "toimitusaika" uuden reitin luomiseksi (esim.Vuosaari-Kaisaniemi) on liian pitkä kolmen päivän poikkeusliikennettä varten (54 vaunuparia).Noniin, nyt tämäkin nähtiin
..Myös junissa luki "Ruoholahti". Ymmärrän, että laiturinäytöt ovat museotekniikkaa, eivätkä siksi pysty näyttämään mitään oikeaa tietoa poikkeusliikenteessä, mutta minkä takia metrojunien uusilla määränpääkilvillä ei voi näyttää oikeaa määränpäätä?
Allekirjoitustasi lainaten: Näin se nyt vaan meneeTiedottaminen perustui illalla vain muutamaan A4-lappuun. Säälittävää.
Helsingin metrojunat eivät kulje junien akkuvirralla missään tapauksessa. Junien akustot ovat 110V tai 24V. Noilla tasajännitteillä ei pyöritetä 550V:n vaihtovirta-ajomoottoreita. Junan vaihtosuuntaajat eivät myöskään tee akkujännitteestä moottoreille ajojännitettä.Tiedotteissa ja uutisissa on puhuttu siitä, että metro voisi ajaa akkujen avulla Rautatientorin aseman ohi. Minulle oli uutta, että metrojunat voivat kulkea ilman virtakiskosta saatavaa virtaa. Pystyvätkö tähän sekä 100- että 200-sarjan junat? Kuinka pitkiä matkoja voidaan ajaa pelkällä akkuvirralla? Mahtavat olla aika massiivisia nämä akut.
Ei voi!Pesuajokytkimellä kuulemma voi, ehkä noin 10 km/h:n nopeudella. Toimintoa käytettäneen ajettaessa pesukoneeseen. Ainakin metrossa työskentelevät olivat eilen sitä mieltä.
Kyllä näin voi olettaa ja homman luulisi toimivan tuosta vaan, vaikkei virtakiskosähköä aseman kohdalle saataisikaan. Mutta RT:n laituriosuuden virtakiskoon pitää saada jännite, vaikka asema ajettaisiin pysähtymättä ohi. Nimittäin jos RT:lle saapuva juna joutuu pysähtymään asemalle lähtöopastimen näyttäessä SEIS, niin juna ei pääse enää liikkeelle laituriosuudelta. Sitten meillä olisi pahimmillaan muutamasata matkustajaa RT:n laituritasolla odottamassa miten päästään turvallisesti maan pinnalle (muistakaa lastenvaunut, liikuntarajoitteiset jne.), kun asema on suurta työmaata ja liukuportaatkin ehkä purettu pois uusien tieltä.RT:n ohittamisen olettaisi olevan käytännöllisintä rullaamalla kuitenkin.
Saa nähdä poistetaanko reittikuulutuksista RT, jos aseman avaaminen kerran ottaa puolisen vuotta. Tästä päättäänee kalustopäällikkö ja metroliikennejohtaja.