Metro törmäsi raiteille kaatuneeseen puuhun
Ilmeisesti siinä Roihupellon kohdalla rataosaa on niin pimeää ettei kuljettajakaan ole voinut huomata kaatunutta puuta tarpeeksi aikaisin. Onneksi ei käynyt pahemmin.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Metro törmäsi raiteille kaatuneeseen puuhun
Lisäksi metroradalla on neljässä paikassa vastaavalla ratalaitemagneetilla toimivaa nopeudenvalvontapistettä, joissa ratalaitemagneetti aktivoituu ja laukaisee pakkojarrutuksen, jos juna sivuuttaa magneetin yhteydessä olevan nopeudenmittauspisteen ylinopeudella.
Mitenkään on ehkä sikäli hieman väärä sana, että junissa itsessään on nopeusrajoittimet, jotka jarruttavat, mikäli nopeus nousee yli 85 km/h. Keskustan tunnelissa nopeusrajoitus toki on 70 km/h, ja Sörkässä tunneliin sisälle tulisi mukavuussyistä ajaa 60 km/h (paineisku).Ilmeisesti Junatien ja Kurvin välisessä mutkassa nopeutta ei valvota mitenkään?
Veikkaan, että kuvaamassasi tilanteessa Sörnäisten ja Hakaniemen välillä oleva opastin on ollut punainen, ja siihen on syystä tai toisesta jouduttu antamaan poikkeusopaste (normaalin kulkutien ehdot eivät täyty, esim. raiteen varausilmaisun vuoksi. Tällöin matka jatkuu kuljettajan vastuulla 35 km/h).Sörnäisten metroasemalta juna kiihdytti arvioni mukaan täyteen vauhtiin, mutta yhtäkkiä pysähtyi mutkaan. Juna seisoi muutaman sekunnin mutkassa ja sitten jatkoi rauhallisempaa vauhtia.