Metrohavaintoja 2013

7.1 alkaen metrolle on lisätty uusi lähtöaika Mellunmäestä, ensimmäinen metro lähtee nyt arkiaamuisin MM:stä klo 5.20. Tästä ei ole ollut mitään mainintaa HSL:n sivuilla, itse näin tuon tiedon tänään metrovaunun sähköisestä infotaulusta.
 
7.1 alkaen metrolle on lisätty uusi lähtöaika Mellunmäestä, ensimmäinen metro lähtee nyt arkiaamuisin MM:stä klo 5.20. Tästä ei ole ollut mitään mainintaa HSL:n sivuilla, itse näin tuon tiedon tänään metrovaunun sähköisestä infotaulusta.

HSL:n facebook-sivuilla siitä on kyllä kerrottu.
 
Sinnekkö tiedottajat paenneet ovat? Hoitais ensin tiedotuksen virallisissa kanavissa ja sitten keskittyisivät joutavaan

Samaa mieltä, ei kaikki sitä HSL:n facebook-sivustoa seuraa, ennemmin HSL:n sivuilla ja muilla tiedoitusvälineillä ilmottaisivat ensiksi, sitten Facebook tms.
 
18.1

Kontulassa aamulla sähköviasta kärsinyt metrojuna ajoi kovien sihinoiden ja suhinoiden kera kello yhdeksän aikaan aamulla Itäkeskuksen keskiraidetta pitkin. Suhina ja sihinä oli semmosta katkeamatonta ja huomattavan kovaäänistä, joku vähän suurempikin vika?
 
18.1

Suhina ja sihinä oli semmosta katkeamatonta ja huomattavan kovaäänistä, joku vähän suurempikin vika?

Paineilmavuoto? Pakkaskelit aiheuttaa haasteita paineilman tuotolle ja paineiden pysymiselle. Voihan sieltä ilman pakkasiakin jotan pettää. Iso ongelma siitä tulee sitten, jos vuoto on tarpeeksi suuri ja ne paineet laskee alle kriittisen rajan. Mikä se raja noiden kohdallla sitten on, sitä en tiedä. Ja toinen ongelma isossa vuodossa on se, että kompressori(t) helposti ylikuumenee, suojalaitteet katkaisee jossain vaiheessa niiden toiminnan ja taas ollaan ilman ilmaa:)
Ilmeisesti tuossa vuoto on ollut kuitenkin riittävän pieni, ettei välittömiä ongelmia aiheudu liikkumiseen esim.korjattavaksi. Asiaan tietysti auttaa, jos vuotokohta on mahdollista tukkia tai eristää(letkuja tai tiiveisteitä vaihtamalla, hanoja sulkemalla yms.)
tämä siis arvailua ja mitenkään erityisemmin tuntematta tapausta tai tuota kalustoa.'

Lisäyksenä vielä sen verran, että kohtuullisen isoltakaan kuulostava suhina(vuoto) ei välttämättä vielä aiheuta mitään ongelmia vaan homma rokkaa niinkuin ennenkin. Ja ainahanpaineilmajärjestelmistä pient puhinaa lähtee, mutta tässä varmaan ollut hieman isompi, koska kiinnitti kirjoittajan huomion.
 
Viimeksi muokattu:
Metro- lehden mukaan sähkönsyöttöhäiriö. Se oli semmosta "sähkösen" kuulosta suhinaa ja sihinää. Ei paineilman vuodosta tulevan kuulosta...
 
Metro- lehden mukaan sähkönsyöttöhäiriö. Se oli semmosta "sähkösen" kuulosta suhinaa ja sihinää. Ei paineilman vuodosta tulevan kuulosta...

Ahaa niinpä tuolla onkin asiasta juttu eli syöttöhäiriö Kontulassa. Mutta se näkemäsi juna siis liikkui suhisten ja sihisten Itiksessä? Viittaisi kyllä mun ymmärtääkseni johonkin muuhun häikkään. Voihan se olla, että joku virroitin tms. on saanut siipeensä, mutta tuskin syöttöhäiriöstä sellaista aiheutuu. Tai ehkä mä en vaan näistä niin tajua:)
Tosin, edelleen kohdaltani täyttä arvailua.
 
Viimeksi muokattu:
Eli, Mellunmäen/Vuosaaren suuntaan ei mennyt yhtään junaa vähintään 20 minuuttiin ja juna tuli vasta kun tuo sihisevä ja suhiseva juna ajoi ohi. Täsmää siihen että kyseessä on sama juna joka posahti ja oli nyt matkalla huoltoon.

En tiedä olisiko sihisevä ja räiskyvä parempi kuvaamaan sitä ääntä. Semmosen kuulonen että koitin kattoa tuleeko kipinöitä jostain. Silloin kun sen näin niin en edes tiennyt tuosta Kontulassa tapahtuneesta joten mielikuva sähköviasta syntyi 100% sen äänen perusteella.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:04 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:03 ----------

Ja näin sen siis noin kello 08:45 kai...
 
En tiedä olisiko sihisevä ja räiskyvä parempi kuvaamaan sitä ääntä. Semmosen kuulonen että koitin kattoa tuleeko kipinöitä jostain.

Ok, tämä valaisee asiaa:D Kyllä tosiaan ilmavuodon ja jonkun sähkölaitteen "toimintasavujen tuoton" eli hitsausäänen erottaa toisistaan.
 
Kuljettaja avasi tänään Kaliksessa väärän puolen ovet. Vähän hämmästytti, kun kuuli selvästi ovien avautuvan, mutta niistä ei päässytkään ulos. Selän takana sitten metron avoimesta oviaukosta näkyi raiteiden välinen vihreä aita. Valitettavasti kuljettaja huomasi erheensä kännykamerani kannalta juuri liian aikaisin ja sulki ovet. Kuvaa en siis saanut.
 
Vaunupari 119-120 on saanut uuden mainoskuosin ylleen: http://metro.fi/paakaupunkiseutu/puskaradio/viesti/99620/.

Tuo Samsungin mainosteippaushan on nyt neljäs mainosulkoasu, joka tuolla vaunuparilla on: alkuun oli kaksi erilaista HS:n mainosteippausta (ensin pärstät ja sitten Subway/Underground) ja näiden jälkeen useamman vuoden ajan Fanta-mainokset.
 
M100 sarjan metrojunassa ovien sulkeutumisesta varoittava piippaus kuului vasta kun ovi oli jo puoliksi kiinni. Tämä on vissiin ihan normaalia? Mutta nyt vasta huomasin että ihmisiä jää väliin koska ovi sulkeutuu nopeasti ja täysin yllättäen ilman mitään varoitusta... Yksikään ei juossut oven väliin vaan ovi oli vielä aivan kokonaan auki kun henkilö astui ovesta ja sulkeutui yllättäen siten että henkilö jäi osittain oven väliin ja varoitus piippaus (yksi piippaus) tuli vasta kun henkilö oli jo oven välissä. :mad: Jokainen käveli normaalia ripeätä vauhtia ovista.

Ei mitään järkeä ja jopa vaarallista touhua se että oven sulkeutumisesta varoittava piippaus tulee vasta silloin kun henkilö on jo oven välissä ja ovi puoliksi kiinni. Varoitusääni tuli siinä vaiheessa kun ovien vauhti hidastui ennen sulkeutumista kokonaan eli aivan liian myöhään koska ihminen on jo välissä silloin.

Ei siis ihme että jotkut ihmiset eivät uskalla odottaa että sisällä olijat pääsevät ensin ulos jos kerta palkaksi jää oven väliin jos ei rynnistä äkkiä sisään. Suurin osa pysähtyy nykyään siinä vaiheessa kun varotus piippaus tulee mutta jos sitä ei tule niin ihminen ei tiedä varoa.
 
Takaisin
Ylös