juhanahi
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 29 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 348
Jep, ei ole. Asetinlaite valvoo vaihteiden asentoa ja lukitusta. Mikäli vaihde ei ole oikeassa asennossa ja lukittuna, kulkutietä ei saada asetettua, ja mikäli jostain syystä lukitus(ilmaisu) poistuu keskenkaiken, fail-safe -periaatteen mukaisesti opastin vaihtuu punaiseksi. Ja jos taas vaihde olisi asianmukaisesti poikkeavalle käännetty ja lukittu, ei opastimeen syty pelkkää vihreää valoa vaan vihreä ja keltainen. Tokihan sitten on hyvin spekulatiivisia vikaantumisriskejä, joiden todennäköisyys voidaan katsoa käytännössä nollaksi, sekä sitten tiettyjä hätävaraisia asetinlaitekomentoja, joilla tällainen olisi tuottamuksellisesti mahdollista. Yks kaks yllättäen vahingossa ei siis kuitenkaan voida joutua pois kulkutieltä väärälle raitelle. Kuljettaja tietysti voi tehdä virheen ja jättää keltavihreän huomiotta silloin, jos sellainen kulkuti olisi turvattu. Tätä ei metron tapauksessa tällä hetkellä valvota kuin muutamassa tietyssä paikassa nopeudenvalvojapisteiden avulla.Kun kyseessä on näin suuret riskin, en kyllä usko, että se on periaatteessa mahdollistakaan.
Oikeilla jäljillä olit. IK-MP -välillä sijaitsevista ns. Mustapuron vaihteista yhdessä oli häiriötila, eli asetinlaite ei saanut kääntölaitteelta asianmukaista lukitustietoa. Näin ollen tuon vaihteen yli ei voitu turvata kulkutietä, eikä tällöin myöskään lähtökohtaisesti ajateta junia suullisella luvallakaan vaihteen yli, sillä liikenteenohjaajalla ei ole varmuutta vaihteen asennosta. Tämän vuoksi vaihde ohitettiin toista raidetta käyttäen ja palattiin heti toisesta Mustapuron vaihteesta takaisin.Veikkaan kuitenkin, että todellisuudessa jokin vaihde on ollut jumissa, ja tämä on pakottanut käyttämään osuudella vain yhtä raidetta.