Metrohavaintoja 2015

Tuo tapahtui vain kerran. eli silloin kun kirjoitin tuon viestin. Ei tapahtunut tänään, eikä aiemmin viime viikolla mistä syystä herätti huomion vaikka voikin olla ns tavallinen tapahtuma. Ymmärsin vastauksesta että olisi riippuvainen siitä missä kohtaa junaa istuu, koska perjantaina istuin eri päässä junaa kuin yleensä ja se selittäisi tämän ettei tapahdu aina.
Tänään matkustin itsekin Kontulasta Itäkeskukseen viimeisessä eli itäisimmässä vaunussa, eikä korppukohtaa ollut havaittavissa kummassakaan vaihteessa.
 
Itse istuin tuolloin kun tuo tapahtui niin itäisessä päässä junaa, yleensä istuin lännen päässä. Eli ajatukseni että voisi tapahtua vain tietyssä osassa junaa ei ehkä olekkaan pätevä ja korjasinkin viestiäni juuri kun Vainma lähetti omansa.
 
Metrovaunussa meni valot pois ja vissiin tehoja myös vaihteessa sekä ennen että jälkeen Myllypuron aseman. Ei ole mielestäni tapahtunut aiemmin. Mistähän johtuu?

On tapahtunut jo 1980-luvulta lähtien, mutta harvoin on osunut ilmeisesti kohdalle? :mrgreen:
Myllypurossa on rakennustöiden vuoksi käytössä vain toinen raide. Junat vaihtavat raidetta Myllypuron aseman molemmin puolin ns. Kurkimäen ja Mustapuron vaihteista. Vaihdealueilla on ratageometriasta johtuen lyhyt jännitteetön alue raiteelta toiselle vaihdettaessa. Ts. vaunuparin kaikki neljä virroitinta ovat irti virtakiskosta hetken aikaa. Ajojännitteen puuttuessa vain akuilta sähkönsä saavat sisävalaisimet jäävät päälle. Jännitteettömän vaunuparin moottorit tuntuvat jarruttavan kulkua tuona jänniteettömänä hetkenä.

Ilman virtakiskosta tulevaa ajojännitettä junan moottorit ryhtyvät jarruttamaan sen verran, että ne tuottavat sähköä korkeajännitelaitteille mm. sisävalaistuksen virtalähteille. Sama tapahtuu kyllä vaikka juna olisi virtakiskossakin, mutta jos nopeus laskee liian matalaksi, ei sähköä tule riittävästi ja vaunupari siirtyy rullaamaan ilman jännitettä. Tällöin jarrutus siis loppuu ja aiheuttaa pienen nykäyksen, samalla korkeajännitelaitteet menettävät käyttöjännitteensä ja lakkaavat toimimasta.

Luonnollisesti, jos veto on päällä, aukon kohdalle tultaessa, se katkeaa ja vaihtuu äkisti jarrutukseksi. Junan muut vaunuparit jatkavat vetoa ja välikytkimien joustojen jälkeen alkavat vetää ja/tai työntää aukon kohdalla olevaa vaunuparia. Kummastakin tapauksesta syntyy nykäyksiä, mutta yhdistettynä ne korostuva.

Siis:
Jos juna rullaa riittävällä vauhdilla katkoskohdan ohi, ei tapahdu mitään.
Jos veto on päällä, aiheutuu nykäys aukon kohdalla. Viimeinen virroitin aiheuttaa valokaaren irrotessaan virtakiskosta.
Jos nopeus on lisäksi liian alhainen, aiheutuu nykäys ja mm. sisävalot (pl. hätävalaistus) sammuvat.
 
Kyselen taas ihan mielenkiinnosta. En sano että olisi mitään outoa, mullistavaa tai skandaalin ainesta tai yhtään mitään vaan kyselen vaan, kun ei täällä vissiin ole kyselyketjua ja on tämä havaintokin toki vähän :) Minua kiinnostaa tämmöset asiat ja täällä olen saanut aina todella hyvät vastaukset, kiitos niistä. Ajatukseni mahdollisista syistä eri tapahtumille ovat vain heikkoja arvauksia, en väitä että näin olisi ja haen juuri sitä että saisin tietää kuinka asiat oikeasti menevät.

Nyt kun Myllypurossa tosiaan on käytössä vain toisen suunnan eli keskustan suunnan raide tällä hetkellä, niin tossa ainakin noin klo 14:30 Kontulassa oleva juna lännen suunnasta torstaina joutui tekemään todella kovan jarrutuksen siten että se (sillä hetkellä tuntui ainakin) että rymisi ja heilui. Jarrutuksen keskivaiheilla oli pieni kevennys ja koko homma kesti vain muutaman sekunnin. Minkä tyyppinen jarrutustapahtuma tässä on ollut kyseessä?

Kontulan asemalla oli toinen juna idän suunnasta kun tämä lännestä tuleva juna sinne lopulta saapui. Kysymykseni siis on, että odottaako tämä Kontulasta tuleva metro tätä lännen suunnasta tulevaa siellä asemalla ja stä ennen yrittää varata itselleen kulkutien seuraavalle asemalle tai opastinvälille aiheuttaen punaisen opasteen lännestä tulevalle? Olisiko niin että tämä länteen osoittava opastin keskustan suunnan raiteella olisi yleensä keltasella jolloin lännestä tuleva pääsisi hitaasti ajaen pysähtymättä palamaan omalle raiteelleen, mutta koska Kontulaan saapuu juna niin se varaisi kulkutien ja keltainen vaihtuisi punaiseksi lännestä tukevalle jolloin sille tulee pysähdys?

Perjantaina kanssa lännestä tuleva sama juna (eli kanssa hieman ennen klo 14.30 Kontulassa oleva) pysähtyi hallitummin samassa kohdin ja taas Kontulassa oli juna odottamassa. Se juna ei yleensä ole ollut aiemmin siellä Kontulan asemalla odottamassa siinä vaiheessa kun tämä noin klo 14:30 sinne saapuva juna saapuu vaan tullut vasta hieman myöhemmin, eikä useimmiten ole pysähdytty Myllypuron ja Kontulan välllä.

Onko jotain muuttunut tässä kohtaa että Kontulaan saapuukin juna jo aiemmin varaten itselleen kulkuväylän eteenpäin ja aiheuttaen punaisen opasteen lännestä tulevalle? Entä tapahtuuko tässä sitten poikkeusluvalla tehtävä punaisen opasteen ohitus? Vaihdehan mistä se palaa omalle raiteelleen on vaan jonkun 400-500m päässä Kontulan asemasta eli kaksi junaa ovat kohtuu lähellä toisiaan samalla raiteella ajaen toisiaan vastaan. Lienee vaatii aikas tarkkaa ajotusta että homma menee sujuvasti?

Entäs se vaihde? Onko se kokoajan käännettynä osoittamaan idän eli Mellunmmäen suunnan raiteelle ja idän suunnasta keskustaan menevä vain ajaa sen auki, vai vaihdetaanko senkin asento siinä välissä? Jos vaihdetaan niin sehän vaikuttaa kanssa asiaan, eli käytännössä suojaisi tätä lännestä tulevaa jolloin en tiedä miksi sille tulisi punainen.
 
Viimeksi muokattu:
Kontulassa oleva juna lännen suunnasta torstaina joutui tekemään todella kovan jarrutuksen siten että se (sillä hetkellä tuntui ainakin) että rymisi ja heilui. Jarrutuksen keskivaiheilla oli pieni kevennys ja koko homma kesti vain muutaman sekunnin. Minkä tyyppinen jarrutustapahtuma tässä on ollut kyseessä?
Kuulostaisi siltä, että kiskojarru on ollut jarrutusta tehostamassa. Tuntemasi kevennys taas lie ollut kiskojarrutuksen lopettaminen.

Pysähdyksen syy lie ollut poikkeusliikenteen ajaksi asennetun väliaikaisen tutkanopeudenvalvojan laukaisema pakkojarru. Pakkopysäytyslaite pysäyttää junan täysivoimaisella levyjarrutuksella sekä kiskojarrulla, joka kuitenkin loppunykäisyn välttämiseksi kytkeytyy pois vähän ennen pysähdystä. Nuo poikkeusliikenteen aikaiset nopeudenvalvojat ennen vaihteita eivät siis ole asetinlaitteeseen kytkettyjä, kiskoihin asennettuihin pyörän tunnistavien antureiden perusteella toimivia, vaan tosiaankin väliaikaisratkaisu, jossa nopeus mitataan ihan tieliikennekäyttöön tarkoitetulla tutkalla. Mikäli tutka ei jostain syystä saa mitattua kelvollista ja sallittua lukemaa, pakkopysäytysmagneetti pysyy aktiivisena ja aiheuttaa pakkojarrun. Kyseessä ei siis välttämättä ole ollut ylinopeus.

Kontulan asemalla oli toinen juna idän suunnasta kun tämä lännestä tuleva juna sinne lopulta saapui. Kysymykseni siis on, että odottaako tämä Kontulasta tuleva metro tätä lännen suunnasta tulevaa siellä asemalla
Jos junat ovat aikataulussaan, odotusta ei tule. Lännestä tuleva juna on jo tekemässä lähtöä Kontulasta Mellunmäkeen päin kun Mellunmäestä lähtenyt juna jarruttelee Kontulaan. Jos keskustasta tulija on myöhässä, joutuu länteen päin menevä juna odottamaan Kontulan asemalla. Ja nythän keskustasta tulijalla siis tuhraantui aikaa pakkojarruun ja sen tilanteen hoitamiseen.

ja stä ennen yrittää varata itselleen kulkutien seuraavalle asemalle tai opastinvälille aiheuttaen punaisen opasteen lännestä tulevalle?
Ei. Normaalisti käytönohjauksen automatiikka kyllä pyytää lähtökulkutietä asemalta eteenpäin silloin kun juna varaa asemalaiturin raidevirtapiiriosuuden. Tässä poikkeusliikennöinnissä on kuitenkin käytössä yhdenraiteen ajon automatiikka, joka ajattaa junat suunta kerrallaan. Automaattiikka ei siis hae vastapalloon kulkutietä.

Jos nyt kuitenkin jostain syystä, vaikkapa liikenteenohjaajan käsin asettamana olisi tämä kulkutie asetettu Kontula 2:sta länteen päin, sen asettuminen edellyttäisi toki, ettei lännestä olevalle junalle olisi vielä kulkutietä turvattuna MP-KL välillä, eikä sellaista tietysti sitten taas enää saataisi turvattuakaan tuon jälkeen, eli lännestä tuleva ei pääsisi Myllypurosta lähtemään itään päin. (En nyt muista ulkoa ohiajovarojen pituuksia tuossa, eli pääsisiköhän lännestä tuleva edes saapumaan edes MP asemalle asti. Varmuudella ei ainakaan siitä eteenpäin.)

Olisiko niin että tämä länteen osoittava opastin keskustan suunnan raiteella olisi yleensä keltasella jolloin lännestä tuleva pääsisi hitaasti ajaen pysähtymättä palamaan omalle raiteelleen
Ei, keltaista opastekäsitetä ei käytetä tällaisessa tarkoituksessa. Se on ns. kytkentäopaste, joka tarkoittaa ajoa (mahdollisesti) varatulle tai päättyvälle raiteelle jolloin nopeusrajoitus on 20 km/h.

MP-KL välillä on yksi opastin siinä vähän Kehä 1:n siltojen itäpuolella, ja kyllä siinä tällä hetkellä siis käytännössä aina junan sitä lähestyessä on ajon salliva keltavihreä; mitään liikenteellistä syytä ei ole, ettei kulkutietä siitä eteenpäin olisi valmiina. Muistaakseni yhdenraiteenajon automatiikka hakee tuon kulkutien jo samalla kun lähtökulkutien Myllypurostakin tai jos ei, niin ainakin heti MP:stä lähdön jäkeen.

mutta koska Kontulaan saapuu juna niin se varaisi kulkutien ja keltainen vaihtuisi punaiseksi lännestä tukevalle jolloin sille tulee pysähdys?
Ei, kuten tätä Kontulan lähtökulkutien hakua tuossa ylempänä jo tulikin selitettyä. Ylipäätään silloin on aina jossain mielessä jotain pielessä, jos ajon salliva opaste muuttuu yks kaks punaiseksi. Toki liikenteenohjaaja voi asettaa opastimen seis-asentoon koska tahansa ja asetinlaite tekee niin jos mikä tahansa kulkutien turvaamiseen tai siihen liittyvien laitteiden valvontaan liittyvä ehto ei enää täyty. Kulkuteitäkin saa purettua, mutta nämä ovat sitten jo aikaviiveiden avulla turvattuja astinlaitetoimintoja.

Perjantaina kanssa lännestä tuleva sama juna (eli kanssa hieman ennen klo 14.30 Kontulassa oleva) pysähtyi hallitummin samassa kohdin ja taas Kontulassa oli juna odottamassa.
Tässä taisi olla kyse siitä, että tutkanäyttö on käyttäytynyt jollain tavalla siten, että kuljettaja on epäillyt mittauksen toimivuutta ja pysäyttänyt junan itse välttääkseen turhan pakkojarrun. Niissä on muutamia kertoja ilmennyt ongelmia, ja mahdollisesti esimerkiksi kova sade voi aiheuttaa häiriötä. Näissä tilanteissa liikenteenohjaaja voi antaa luvan ohittaa nopeudenvalvojan pakkopysäytysmagneetin seis-opasteen ohitustoimintoa käyttäen, jolloin aktiivinen pakkojarrumagneetti ei laukaise pakkojarrua.

Se juna ei yleensä ole ollut aiemmin siellä Kontulan asemalla odottamassa siinä vaiheessa
Jep, ei olekaan silloin kun junat ovat aikataulussaan. Nyt se tosiaan ehti sinne, koska pysähdysmanöövereihin meni ylimääräistä aikaa. Ne olivat siis syy, ei seuraus.

aiheuttaen punaisen opasteen lännestä tulevalle? Entä tapahtuuko tässä sitten poikkeusluvalla tehtävä punaisen opasteen ohitus? Vaihdehan mistä se palaa omalle raiteelleen on vaan jonkun 400-500m päässä Kontulan asemasta eli kaksi junaa ovat kohtuu lähellä toisiaan samalla raiteella ajaen toisiaan vastaan. Lienee vaatii aikas tarkkaa ajotusta että homma menee sujuvasti?
Punaista päin ajetaan luvalla vain silloin kun mitään muuta vaihtoehtoa ei ole. Liikenteen sujuvoittamiseksi ei koskaan. Punaista päin ajetaan lisäksi vain silloin, jos poikkeusopastettakaan (punavalkoinen, sn35 "kuljettajan vastuulla") ei saada annettua. Poikkeusopasteella voidaan ajattaa varatulle (useimmiten esim. teknisesti varatuksi jääneelle osuudelle) ja muutamien muidenkin kulkutie-ehtojen täyttymättä jäädessä. Poikkeusopastekin vaatii kuitenkin pohjalleen (tietyiltä ehdoiltaan siis mahdollisesti vaillinaisen) kulkutien, eikä poikkeusopasteellakaan voida ajattaa osuudelle, jossa on asetettuna toinen eri suuntainen kulkutie.

Entäs se vaihde? Onko se kokoajan käännettynä osoittamaan idän eli Mellunmmäen suunnan raiteelle ja idän suunnasta keskustaan menevä vain ajaa sen auki, vai vaihdetaanko senkin asento siinä välissä?
Metrossa ei käytetä aukiajettavia vaihteita. Siis sellaisia, joita tarkoituksella voisi ajaa auki. Eikä tietysti kovin hevillä vahingossakaan ainakaan niin kauan kun liikennöidään täysimääräisin kulkutein, kuten matkustajajunien kanssa normaalisti täysin tehdään. Vaihteen kääntyminen ja lukitseminen tapahtuu osana kulkutien asettamista. Eli kun automatiikka (tai liikenteenohjaaja) asettaa kulkutietä, vaihteet asettuvat ja lukittuvat sen mukaisesti ja nämäkin ovat eräitä ehtoja niiden joukossa, että ajon salliva opaste voi tolppaan pätkähtää. Vaihteita voi toki kääntää myös erillisin komennoin, mutta liikenteen ohjaamisessa ei niin ole normaalisti tarpeen tehdä.
 
Kiitoksia taas, luen tuon ajatuksella läpi jossain vaiheessa. Näköjään lähtöoletukseni tapahtuminen syistä oli väärä, oli kyllä mielenkiintoista lukea.
 
Jossain metroasemalla vissiin juuri äsken vedetty hätäjarrusta. Siilitiellä vissiin.
 
Aamupäivällä 15.10. uutisoitiin ovivikaisesta junasta, joka "säännösteli" metroliikennettä. Iltapäivällä oli puolestaan laiturinäytöissä jotakin häikkää. Rautatientorin asemalla oli vain tekstit Ruoholahti ja idän suuntaan Vuosaari/Mellunmäki, ilman kellonaikoja (och samma på svenska). Itäkeskukseen päästyäni pyöri teksti "Häiriöitä laiturinäytöissä, tarkista junasi määränpää junasta". Jäin Mellunmäen junaa odotellessani funtsimaan, miten Iiriksen näkövammaiset mahtoivat pärjätä, kun kuulutuksetkin olivat poissa käytöstä.

Junat tuntuivat kuitenkin kulkevan normaalisti.
 
Sama laiturinäyttö ongelma ollut tänäänkin koko päivän.
 
Onko muuten joku tunnettu ongelma vai uusi juttu, että M100-juna kuulutti asemia tuplasti, eli siis kuulutus alkaa normaalisti mutta ruotsinkielisen kuulutuksen alkaessa alkaa suomenkielinen kuulutus kuulumaan päälle uudestaan. Ihan hauskalta kuulosti kääntöraidekuulutuksen kohdalla, kun höpötteli pidempään päällekäin. :D Vaununumero ei valitettavasti jäänyt mieleen.
 
Onko muuten joku tunnettu ongelma vai uusi juttu, että M100-juna kuulutti asemia tuplasti, eli siis kuulutus alkaa normaalisti mutta ruotsinkielisen kuulutuksen alkaessa alkaa suomenkielinen kuulutus kuulumaan päälle uudestaan. Ihan hauskalta kuulosti kääntöraidekuulutuksen kohdalla, kun höpötteli pidempään päällekäin. :D Vaununumero ei valitettavasti jäänyt mieleen.
Joissain infolaitteissa esiintyy välillä tätä "ongelmaa", että se tarjoaa reitin valintaa kahteen kertaan jonka vuoksi kuulutukset kuuluvat "tuplana".
Kuulutus toimii jälleen normaalisti, mikäli reitin valitsee uudelleen.
 

Sama juna lähti Mellunmäestä n. klo 12.50. Takimmaisen vaunun numero oli 301A. Muita numeroita en ehtinyt näkemään, kun oli olevinaan kiire 12.55 lähtevään junaan.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:38 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:36 ----------

Joissain infolaitteissa esiintyy välillä tätä "ongelmaa", että se tarjoaa reitin valintaa kahteen kertaan jonka vuoksi kuulutukset kuuluvat "tuplana".
Kuulutus toimii jälleen normaalisti, mikäli reitin valitsee uudelleen.

Tähän on jo tottunut. Siilitiellä itään mennessä tulee kuulutus ennen saapumista asemalle, toisen kerran asemalla seistessä ja varmuuden vuoksi vielä kolmannen kerran, kun ollaan jo hyvän matkaa menossa kohti Itäkeskusta.
 
Takaisin
Ylös