Metrohavaintoja 2016

23.2

Aamulla Rastilan ja Puotilan välissä kuullutettiin että seuraavana olisi Mellunmäki.
Kyseessä oli nokkajuna
 
300-juna seisoi Itäkeskuksen keskiraiteella tänään puoli kahden jälkeen. 303-D (ynnä muita kirjaimia) näytti olevan. Lieneekö se vasta saapunut Suomeen, kun ikkunoissa oli espanjankielisiä aanelosia ja sisällä penkit oli huputettu? En ole nähnyt muita kuin ohimennen, niin en osaa verrata.
 
300-juna seisoi Itäkeskuksen keskiraiteella tänään puoli kahden jälkeen. 303-D (ynnä muita kirjaimia) näytti olevan. Lieneekö se vasta saapunut Suomeen, kun ikkunoissa oli espanjankielisiä aanelosia ja sisällä penkit oli huputettu? En ole nähnyt muita kuin ohimennen, niin en osaa verrata.
303 on saapunut Suomeen jo kauan sitten viime vuoden puolella, mutta testiajot ks. yksikön kanssa sen sijaan on aloitettu vasta lähiviikkoina (?).
 
303 on saapunut Suomeen jo kauan sitten viime vuoden puolella, mutta testiajot ks. yksikön kanssa sen sijaan on aloitettu vasta lähiviikkoina (?).

Juuri näin, 303 on tuotu varikolle jo heinäkuussa.
Alkupään koeajot ovat olleet hitaasti eteneviä tyyppikokeiden ym. takia ja kilometrejä päästiin keräämään ihan tosissaan vasta vuoden lopulla. Tehdas on kuitenkin koko ajan työntänyt junia kiihtyvällä tahdilla ulos, jonka vuoksi niitä on puskuroitu varikolle odottamaan vuoroaan. Toimitukset ja koeajot ovat siis edelleen aikataulussa, mutta Länsimetron avautumisen lähestyessä ja kuljettajatilanteen parantuessa koeajojen määrä tulee lisääntymään merkittävästi.
 
Aiemmin automaattijunaletkassa kulkenut vaunupari 143-144 on taas liikenteessä normaalien sarjajunien kanssa. Sille on ilmeisesti tehty joku 'de-automaattivarustelu'. Tällainen toimenpide tulee varmaan muillekin Siemensin käsittelyn käyneille yksiköille?
Pitää vielä kysyä, että onko nokkiksen kohtalosta nyt varmaa tietoa?
 
Metron nk. Nokkajunan vaunut 103+104 ja 105+106 liikkuivat normaalissa liikenteessä viikonloppuna 9. - 10.4.2016. Itse en ole huomannut Nokkajunakalustoa ajossa muutamaan vuoteen viikonvaihteessa tai muina pyhäpäivinä. Olen tietenkin ollut monena viikonloppuna pääkaupunkiseudun ulkopuolella, mistä syystä havaintopohja on jo siitäkin syystä suppea.
Lauantaina näin pikaisesti 300-sarjan junan Hakaniemessä aamupäivällä. Äkkiseltään numero näytti 309:ltä.
 
Metron nk. Nokkajunan vaunut 103+104 ja 105+106 liikkuivat normaalissa liikenteessä viikonloppuna 9. - 10.4.2016. Itse en ole huomannut Nokkajunakalustoa ajossa muutamaan vuoteen viikonvaihteessa tai muina pyhäpäivinä. Olen tietenkin ollut monena viikonloppuna pääkaupunkiseudun ulkopuolella, mistä syystä havaintopohja on jo siitäkin syystä suppea.
Lauantaina näin pikaisesti 300-sarjan junan Hakaniemessä aamupäivällä. Äkkiseltään numero näytti 309:ltä.

Enpä muista, että olisi ikinä tullut viikonloppuna vastaan nokkajunaa, lienee pääasiassa liikenteessä ruuhka-aikaan.
 
Enpä muista, että olisi ikinä tullut viikonloppuna vastaan nokkajunaa, lienee pääasiassa liikenteessä ruuhka-aikaan.
No on sentään ikinä. Varma havaintoni viikonloppuna edellisen kerran saattaa olla syyskuulta 2009, jolloin olen ottanut mm. tämän kuvan. Muistikuvani mukaan se oli lauantai. Sama kokoonpano näkyy kyseisen kuvasarjan muutamissa muissakin kuvissa.
 
Tuo on kulkenut ainakin arkiaamusin aamun ensimmäisellä vuorolla.
 
Nokkametron kaikki vaunut kyllä voi bongata arkisin ruuhka-aikaan yleensä, tänään se oli kyllä ainakin liikenteessä Vuosaaren linjalla lähdöt olivat Ruoholahdesta 20 yli ja Vuosaaresta 50 yli. Itse matkustin kierroksen sen viimeisillä lähdöllä, Vuosaaresta klo 22:50 ja viimeinen Vuosaaren metro Ruoholahdesta 23:20. :) Oli mukava kuvata kun oli niin hiljaista, verrattuna ruuhka-aikaan. :)
 
Nokkametron kaikki vaunut kyllä voi bongata arkisin ruuhka-aikaan yleensä, tänään se oli kyllä ainakin liikenteessä Vuosaaren linjalla lähdöt olivat Ruoholahdesta 20 yli ja Vuosaaresta 50 yli. Itse matkustin kierroksen sen viimeisillä lähdöllä, Vuosaaresta klo 22:50 ja viimeinen Vuosaaren metro Ruoholahdesta 23:20. :) Oli mukava kuvata kun oli niin hiljaista, verrattuna ruuhka-aikaan. :)
Ja nyt maanantaina Nokkajuna liikkui jälleen kuusivaunuisena - vieläpä vaunujen sijaitessa numerojärjestyksessä 101 - 106. Havainnon tein jo vähän ennen klo 14:ää Kampissa, ruuhkaliikenteen neljän minuutin vuorovälitkään eivät tainneet olla vielä siinä vaiheessa olla käytössä.
 
Valistaisitteko tyhmempää harrastajaa. Mistä nokkajuna nimitys tulee?
 
Valistaisitteko tyhmempää harrastajaa. Mistä nokkajuna nimitys tulee?
Nokkajuna on nimitys M100-sarjan alkusarjalle yksiköt 101-106. Näissä junissa on esim. paineilmatoimiset ovet (lopuissa M100-sarjalaisissa sähköinen), peilit ovat erityyppiset, junan keulassa ei ole "astimia" ja nämä ovat peruskorjaamattomia, alkuperäisillä linjakilvillä varustettuja. Saa täydentää :)
 
Valistaisitteko tyhmempää harrastajaa. Mistä nokkajuna nimitys tulee?

Olen joskus kuullut selityksen, ettei M100 -sarjan ensimmäisistä junista haluttu käyttää enää nimistystä koejuna tai prototyyppi, koska koejunista M1-M6 oli jo käytetty tätä nimitystä. Koejuniahan ei koskaan otettu varsinaiseen matkustajaliikenteeseen. Metro oli vaikeuksissa, eikä haluttu antaa kuvaa, että metrossa vaan tuhlataan rahaa kokeilemalla asioita. Uuden sarjan ensimmäiset junat saivat siis nimityksen nokkajunat. Nehän olivat eräällä tavalla uuden junasarjan keulakuva.

Nokkajunia koeajettiin Helsingissä jonkin aikaa ennen muun sarjan valmistamisen aloittamista. Tästä johtuvat jotkin erot niiden ja sarjavalmisteisten junien välillä. Ehkä tyylikkäin näistä eroissa on nokkajunien takakaappien erilaiset merkkivalopaneelit verrattuna sarjavalmisteisiin yksiköihin. :lol:
 
Takaisin
Ylös