Lauttasaaren länsipuolella ei ole vaihteita, joten siinä mielessä se ei ole lännen suunnasta tultaessa ideaalein asema. Koivusaari olisi puhtaasti metron raiteistoa ajatellen parempi, mutta sijaintinsa ja korvaavien yhteyksien kannalta se on tietysti varsin huono. Tämän vuoksi ko. häiriön aikana ajettiin pääosin Lauttasaareen asti, siten, että hyödynnettiin Koivusaaren länsipuolisia vaihteita. Koivusaaren vaihteita ja tarvittaessa molempia raiteita käyttäen voidaan siis käyttää Lauttasaartakin pääteasemana lännen suunnasta, eli KOS-LAS väliä ajetaan sitten kumpaakin raidetta molempiin suuntiin. Tämä ei tietystikään salli mahdottoman tiheää vuoroväliä, mutta eipä sellainen usein tämänkaltaisessa poikkeusliikenteessä muutenkaan tule kyseeseen.
Yksittäisen tai yksittäisiä junia voi tosiaan harvinaisemmassa poikkeustilanteessa sujuvasti käännättää länsimetrossa melkeinpä missä vain, asemien välilläkin. Länsimetrossa ja pääosin myös vanhassa metrossa mitä tahansa asemaa voi käyttää pääteasemana, mutta tosiaan vaihteiden sijainti viime kädessä sanelee sen, kuinka järkevä vaihtoehto mikäkin laituri mistäkin suunnasta on. Jatkuvampaan poikkeusliikennöintiin asemien välisiä osuuksia ei kuitenkaan länsimetrossakaan voida hyödyntää kääntöraiteenomaisesti, koska turvalaitteita ja liikenteenohjausjärjestelmää ei ole suunniteltu tähän, ja manuaalisen työn määrä kasvaa liikaa. Länsimetron koeajoissa enemmän käytettiin idän pääteasemana Koivusaaren asemaa ja osittain Lauttasaaren asemaa siten kuin ylempänä on kuvattu (eli KOS vaihteita hyödyntäen). Lauttasaaren itäpuolella käytiin kyllä koeajoissa kääntymässä testitarpeiden mukaan, mutta varsin pienessä mittakaavassa kuitenkin.
Ei uusiutunut. Keskiviikkona oli kisko poikki Herttoniemessä (sekä myöhemmin palorullaoviongelma Ruoholahdessa) ja torstaina oli virtakisko poikki Kulosaaressa. Erillisiä keissejä siis. Torstai-iltapäivällä ei tosiaan ollut sinänsä ulkoista häiriötä, mutta liikenne oli aamuisesta kokonaisuutena varsin sekaisin, koska matkustajapalvelun takia kaikki junat ajettiin melko pitkään Matinkylään saakka --> vuoro- ja kuljettajakierto meni sitä kautta totaalisen sekaisin --> olisi tarvittu merkittävää lisäreserviä kuljettajienkin saralla, jotta iltapäivää oltaisiin voitu hoitaa täydellä junamäärällä. Muutenkin koko päivä oli liikenteenohjauksellisesti oli todella haastava, koska tällä hetkellä ei ole käytössä Helsingin puolella aikatauluautomatiikkaa, mutta lännen aikatauluautomatiikka & koko metron matkustajainfo edellyttäisi varsinaisen liikenteen ohjaamisen lisäksi manuaalitoimia myös idän puolella.
Itäkeskusta käytetään käännättämiseen lännen suunnasta varsin harvoin, koska laituriratkaisu ei ole tähän kovin optimaalinen. Määränpäämuutokset johtuivat vuorokiertojen merkittävästä häiriintymisestä sekä edellä mainituista liikenteenohjausjärjestelmien rajoitteista: lännestä hilipatihippaa takaisin kohti itää lähdettäessä ei yksinkertaisesti aina ollut heti varmuudella mahdollista todeta, mikä on tarkoituksenmukaisin pääteasema itäpäässä. Joissain tilanteissa muutoksia jouduttiin tekemään kesken matkan, jottei toiselle haaralle pääse repeämään liian pitkää vuoroväliä. Lisäksi määränpäämuutokset niin idässä kun lännessä ovat saattaneet olla tarkoituksenmukaisia myös vuorokierron normalisoinnin kannalta.
Ei ollut tarvetta viedä varikolle, vaan matkaa saatiin jatkettua kikkamiehen konsultaatiolla kuljettajan toimin.