Metrohavaintoja 2018

Mellunmäestä lähtenyt juna (en muista kellonaikaa) kuulutti Kontulaa vasta puolisen kilometriä Kontulan jälkeen Myllypuroon päin ja vastaavasti Myllypuroa vähän ennen Itäkeskusta. Jäin kyydistä Itäkeskuksessa klo 13.50. Siellä kuljettajalla tuntui olevan kova kiire sulkea ovia. Takimmaisesta vaunusta (126) oli tulossa ulos kahdet lastenvaunut, joiden välissä kuski yritti sulkea ovet. Vihdoin kolmannen piippauksen jälkeen juna pääsi jatkamaan matkaansa. Mikähän kiire kuljettajalla mahtoi olla? Mellunmäen laiturinäytöissä oli ollut 2 minuuttia lähtöön, mutta juna lähti heti kun kuljettaja oli vaihtanut ajopäätä ja päässyt ohjaamoon.

Paluumatkalla totesin (n. klo 14.20), että Iiriksen näkövammaisia varten tarkoitettu laiturikuulutus (”seuraava juna Mellunmäkeen/Vuosaareen”) oli pitkästä aikaa käytössä. En muista kuulleeni tätä kuulutusta Länsimetron aloituksen jälkeen. Se oli vain vähän jäljessä: ”Seuraava juna Vuosaareen”, mutta kyseisestä junasta näkyivät enää perävalot. Astuin seuraavan Mellunmäkeen menevän junan kyytiin, joten en kuullut, mitä laiturilla sen jälkeen kuulutettiin.
 
Siellä kuljettajalla tuntui olevan kova kiire sulkea ovia. Takimmaisesta vaunusta (126) oli tulossa ulos kahdet lastenvaunut, joiden välissä kuski yritti sulkea ovet.

Tuosta muistui mieleeni, että joskus varmaankin talven aikana havaitsin myös outoa toimintaa kuljettajalta. Metro oli melko täynnä iltaruuhkassa ja kuljettaja yritti sulkea ovia, ennen kuin matkustajat olivat ehtineet edes astua kyytiin. Tämä toistui usealla asemalla ja selvästi hidasti junan kulkua, sillä ovet eivät tietenkään menneet kiinni, kun matkustajia oli yhä ovien välissä (ja ovien sulkeminen kesken lastauksen tietenkin hidasti lastausta). Tuolloin unohdin laittaa asiasta tänne, enkä enää tietenkään muista ajankohtaa.
 
Huomasin tässä HSL:n tiedotteessa huomionarvoisen asian: siinä siis eritellään metroliikenteen ongelmien taustalla olevia syitä ja yhdessä kohdassa mainitaan, että "Vanhoissa M200-metrojunissa on myös ilmennyt teknisiä ongelmia, jotka ovat aiheuttaneet häiriöitä".
Mitä ongelmia erityisesti M200-junissa on oikein ollut?
 
Vaunun 313 asemanäytöt/kuulutusnäytöt olivat tänään illalla pimeinä. En muistanut kiinnittää huomiota siihen, kuuluivatko kuulutukset.

Rastilan metroasemalle (asemalaiturille) oli ilmestynyt lappuja, joissa kiellettiin lintujen ruokkiminen. Onkohan tuolla asemalla oikeasti joku ruokkinut lintuja?
 
Olen nyt melkein jokaisena päivänä viime kuukauden aikana kuunnellut laiturikuulutuksia Itäkeskuksessa.

Havaintoni asiasta on se että Mellunmäen kuulutus tulee lähes poikkeuksetta kun metrosta näkyy enää perävalot, ja Vuosaaren kuulutus taasen tulee joko kun Mellunmäkeen menevä juna on seuraava tai Vuosaaren junasta näkyy vain perävalot.

Näiden havaintojen perusteella mielestäni kuulutukset ovat täysin hyödyttömiä, kun ne tulevat melkein koko ajan väärään aikaan.
 
Tänä iltapäivänä on ollut merkittävä määrä peruttuja vuoroja henkilöstövajeen vuoksi (lähde: liikennetiedote). Linjalta M1 puuttuu ilmeisesti 3 peräkkäistä metrojunaa (päätelty perutuista vuoroista). Mitenköhän Matinkylässä on pärjätty/pärjätään, jos siellä on tullut/tulee liikenteeseen 20 minuutin tauko noiden peruutusten vuoksi?
 
Tänä iltapäivänä on ollut merkittävä määrä peruttuja vuoroja henkilöstövajeen vuoksi (lähde: liikennetiedote). Linjalta M1 puuttuu ilmeisesti 3 peräkkäistä metrojunaa (päätelty perutuista vuoroista). Mitenköhän Matinkylässä on pärjätty/pärjätään, jos siellä on tullut/tulee liikenteeseen 20 minuutin tauko noiden peruutusten vuoksi?

Useampia peräkkäisiä vuoroja on peruttu myös illalla. Esimerkiksi Mellunmäen linjalla on illalla useampaankin otteeseen puolen tunnin vuoroväli tavanomaisen 10 minuutin sijaan. Myöhäisillasta runko-osuudella on ainakin yksi 20 min vuoroväli (normaalisti 5 min), kun molemmilla metrolinjoilla on peruutuksia samaan aikaan.
 
Onkohan Reittioppaaseen joskus tulossa reaaliaikaisia asema-aikatauluja metrolle? Tällaisina päivinä olisi aika kätevää tietää, missä metroja milloinkin liikkuu.
 
Onkohan Reittioppaaseen joskus tulossa reaaliaikaisia asema-aikatauluja metrolle? Tällaisina päivinä olisi aika kätevää tietää, missä metroja milloinkin liikkuu.

Ennen ainakin livekartta -demossa ja nysse-sovelluksessa näkyi metron nuolet myös. Tällä hetkellä ei tosin näy livedemossa mitään ja Nysse näyttää vain lähijunat kartalla, vaikka suurin osa linjoista näkyy reittioppaassa. Itse huomasin ettei metrojen sijainteja näy enää kun Länsimetron liityntälinjasto aloitti, mikä vaikutti vähän epäilyttävältä, vaikka toisaalta se saattoi olla tapahtunut jo aikaisemmin.
 
Tuosta muistui mieleeni, että joskus varmaankin talven aikana havaitsin myös outoa toimintaa kuljettajalta. Metro oli melko täynnä iltaruuhkassa ja kuljettaja yritti sulkea ovia, ennen kuin matkustajat olivat ehtineet edes astua kyytiin. Tämä toistui usealla asemalla ja selvästi hidasti junan kulkua, sillä ovet eivät tietenkään menneet kiinni, kun matkustajia oli yhä ovien välissä (ja ovien sulkeminen kesken lastauksen tietenkin hidasti lastausta). Tuolloin unohdin laittaa asiasta tänne, enkä enää tietenkään muista ajankohtaa.

Ehkäpä siinä on ollut sellainen tilanne että jonkun oven kohdalle kertyy jonoa joka ei loppuisi koskaan kun uusia matkustajia tulisi koko ajan, ja jos niitä ovia ei yrittäisi sulkea niin ei juna pääsisi koskaan lähtemään. Ja etenkin kun metron aikataulut ovat nykyään aivan liian tiukat niin tällaisia tilanteita varmasti syntyy.
 
Ehkäpä siinä on ollut sellainen tilanne että jonkun oven kohdalle kertyy jonoa joka ei loppuisi koskaan kun uusia matkustajia tulisi koko ajan, ja jos niitä ovia ei yrittäisi sulkea niin ei juna pääsisi koskaan lähtemään. Ja etenkin kun metron aikataulut ovat nykyään aivan liian tiukat niin tällaisia tilanteita varmasti syntyy.

Rautatientori on erinomainen esimerkki tällaisesta. Ruuhka-aikana ihmisvirta rullaportaista on jatkuva ja valtaosa matkustajista (myös ajoissa asemalla olleet) haluaa junaan yhdestä tai kahdesta portaiden kohdalla olevasta ovesta, joka on todella hidasta. Toki tätä tapahtuu myös muilla asemilla.
 
Useampia peräkkäisiä vuoroja on peruttu myös illalla. Esimerkiksi Mellunmäen linjalla on illalla useampaankin otteeseen puolen tunnin vuoroväli tavanomaisen 10 minuutin sijaan. Myöhäisillasta runko-osuudella on ainakin yksi 20 min vuoroväli (normaalisti 5 min), kun molemmilla metrolinjoilla on peruutuksia samaan aikaan.

Mitenkäs tällaisessa tilanteessa, jos metromatkustajan pitää jatkaa matkaansa liityntäbussilla ja hän käyttääpi matkakortin arvoa tai muuta vastaavaa maksutapaa: Jos vaihtoaika menee umpeen kesken kaiken johtuen junien peruutuksista ja mahdollisesti niistä aiheutuvista lisämyöhästymisistä liityntäbussista myöhästymisenäkin niin sallitaanko matkustajan jatkaa matkaansa liityntäbussissa vanhentuneella lipulla?
Tai ei, älkääs sanoko, antakaas kun arvaan: Ei tietenkään sallita -sehän olisi jopa asiakaspalvelua...
 
Ehkäpä siinä on ollut sellainen tilanne että jonkun oven kohdalle kertyy jonoa joka ei loppuisi koskaan kun uusia matkustajia tulisi koko ajan, ja jos niitä ovia ei yrittäisi sulkea niin ei juna pääsisi koskaan lähtemään. Ja etenkin kun metron aikataulut ovat nykyään aivan liian tiukat niin tällaisia tilanteita varmasti syntyy.

Viestissäni 8.3.2018 sanoin, että junan takimmaisesta ovesta oli tulossa ulos kahdet lastenvaunut, ja kuljettaja yritti epätoivoisesti sulkea ovia. Kyytiin pyrkineet matkustajat olivat jo tunkeneet sisään poistuvista välittämättä, ja lisää porukkaa oli tulossa koko ajan.
 
Ehkäpä siinä on ollut sellainen tilanne että jonkun oven kohdalle kertyy jonoa joka ei loppuisi koskaan kun uusia matkustajia tulisi koko ajan, ja jos niitä ovia ei yrittäisi sulkea niin ei juna pääsisi koskaan lähtemään. Ja etenkin kun metron aikataulut ovat nykyään aivan liian tiukat niin tällaisia tilanteita varmasti syntyy.

Tässä tapauksessa yksi asemista oli Kulosaari, jota ei suurista ruuhkista tunneta. Ja yhtenä pointtina oli se, että koska ovet eivät kuitenkaan päässeet sulkeutumaan, toiminta lopulta hidasti metron lähtöä usealta asemalta. Viime hetken juoksijat ym. ovat sitten toki oma asiansa, tässä ei niistä ollut kyse.
 
Metrojunassa 319-D tänään klo ~14.54 kohti Matinkylää informaatiojärjestelmä eli omaa elämäänsä:

-Aalto-yliopiston metroasemalta eteenpäin seuraavana asemana näkyi "Puotila - Botby Gård"
-hieman ennen Tapiolan metroasemaa näytöillä alkoi pyöriä teksti "Rastila, pääteasema - Rastböle, ändstation"
-hieman ennen Urheilupuiston metroasemaa näytöillä alkoi pyöriä teksti "Vuosaari, pääteasema. Tämä juna menee kääntöraiteelle--- - Nordsjö, ändstation. Tåget går till---" ja sama tuli myös kuulutuksena.
-hieman ennen Niittykummun metroasemaa systeemi heräsi henkiin ja alkoi syöttää oikeita aseman nimiä ja kuulutuksia.

Kuvatodisteet (LQ): 1 - 2 - 3 - 4
 
Takaisin
Ylös