Metrojen ja paikallisjunien kuulutukset

Metropolitain sanoi:
1: Jos olet käynyt monessa metro/paikkallisjuna-kaupungissa, kerro oliko niissä kuulutuksia, ja niiden sisältö, sekä tietysti kaupungin nimi.

Kun kukaan ei vielä Tukholmaa ole laittanut, niin laitanpa sen:

"Nästa - Frihemsplan. Bytte till tunnelbana mot - Hässelby strand."
 
Elmo Allen sanoi:
"Nästa - Frihemsplan. Bytte till tunnelbana mot - Hässelby strand."

Noissa on aivan kamala melodia alussa :)

Tukholman busseissa on nykyään yksinkertaiset ja hillityt automaattiset pysäkkikuulutukset. Muistaakseni naisääni. Ei ainakaan minua häirinnyt yhtään.

Hyvin tehdyt kuulutukset pystyy ohittamaan helposti. Niitä tarvitseva matkustaja osannee vastaavasti höristää korviaan.
 
339-DF sanoi:
Nelosessa kokeiltiin 90-luvulla muutaman kuukauden ajan pysäkkikuulutuksia. Metron naisääni luki niitä. Kokeilu loppui lyhyeen, kun niistä tuli niin paljon negatiivista palautetta.

Kyse on paljolti tottumisesta kuulutuksiin. Metrossa ja lähijunissahan ne kuuluvat kokonaisuuteen ja niiden olemassaoloon ei kiinnitä huomiota - Sm4-junaa lukuunottamatta jossa kuulutuksia edeltää epävireinen pim-ääni. Keväällä Jönköpingissä asuessani huomasin, miten pysäkkikuulutuksiin tottui bussissakin. Parin viikon totuttelun jälkeen niitä ei huomioinut enää kuin alitajunnassa: kun poistumispysäkin kuulutus tuli, niin havahtui siitä eräänlaisesti horroksesta johon bussin tärinässä ja mörinässä vaipui :)

339-DF sanoi:
Itse olen sitä mieltä, että kuulutukset ärsyttävät ja ovat turhia. Kuunnella nyt niitä päivästä toiseen... Mielestäni valotekstilaite, jossa sama asia pyörii äänettömänä, riittää.

Pysäkkikuulutuksilla on yksi tärkeä funktio: tarjota palvelua näkövammaisille. Heitä ei joukkoliikenteessä usein näe, mutta miksi? Olisiko yksi syy se, että kulkeminen on hankalaa? Joukkoliikenne on kuitenkin tarkoitettu kaikille...

No, ja itse ketjun aloittaneeseen kysymykseen. Vaikka alunperin kyse oli vain metrojen ja paikallisjunien kuulutuksista, niin Ruotsissa nämä kuulutukset ovat joissain kaupungeissa ehtineet tosiaan busseihinkin. Mainitsinkin Jönköpingin, jossa automaatti kuuluttaa hieman ennen pysäkkiä esim. "Nästa - Östra torget". Pysäkille saavuttuaan bussin ulkokaiuttimista kajahtaa esim. "Linje 1 mot Huskvarna".

Jönköpingissä bussien kuulutukset olivat osa paikallista Komfram-matkustajainformaatiojärjestelmää, joka perustuu samaan tekniikkaan kuin Helsingin HELMI-järjestelmä. Bussin sijaintitieto perustuu komframissa auton tarkkuusmatkamittariin ja GPS-satelliittipaikannukseen, ja järjestelmän pitäisi korjata sijaintinsa aina oikeaksi ja siten näyttää aina oikeaa pysäkin nimeä.

Lauri
 
late- sanoi:
Noissa on aivan kamala melodia alussa

Itse melodiahan on hieno, mutta kiivastempoisessa kaupunkiliikenteessä kenties hieman liioiteltu. Sopii paremmin Ruotsin ja Tanskan välillä kulkeviin saman valmistajan kuminokkaisiin juniin, joiden linjoilla pysäkkejä on harvemmin...

Lauri
 
SD202 sanoi:
Tuosta Madridin kuulutuksesta tulikin mieleeni, että Barcelonassa kuulutettiin metrossa muistaakseni "Proxima parada" (ja vaihtoyhteydet perään). Tarkoittaako "parada" sitten pysähdystä?

Ainakin minun ollessani viime toukokuussa Barcelonassa, uudemmissa metrojunissa miesääni kuulutti ensin "Proxima Estación", jonka perään naisääni esim. "Badal" (aseman nimi). Minusta tuo oli ihan miellyttävä kuulutustapa.

Vanhojen metrojunien kuulutuksia en muista, mutta mielestäni ne olivat erilaisempia. X-Tram-pikaratikoissa kuulutusperiaate oli sama kuin uusissa metroissa, mutta miesäänen osuus oli 100%.
...

Tukholman läänissä taasen huomasin, että bussien pysäkkinäytöt toimivat lähes moitteettomasti, mutta hyvin usein järjestelmään liittyvä ääni oli muutaman pysäkin jäljessä todellisuudesta ja usein kuulutusääni olikin kytketty kokonaan pois päältä. Näin siis busseissa
 
Lauri Räty sanoi:
Itse melodiahan on hieno, mutta kiivastempoisessa kaupunkiliikenteessä kenties hieman liioiteltu.
Sehän on todella ihana. Sama soitto soi myös Tvärbananilla. Kunpa sen saisi kotiin vaikkapa ovikellon ääneksi... ;) Tai kotitietokoneen Windows-tunnariksi...
 
R.Silfverberg sanoi:
Ehkä toteutustapa oli väärä. Riittäisi jos kerrottaisiin pelkkä pysäkin nimi eikä muuta.
"ELÄINTARHA-DJURGARDEN"
Oli siinä turisteilla ihmettelemistä, missä ne karhut on.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Hape sanoi:
Ehdottomasti parhaat kuullemani kuulutukset ovat Wienissä. Siellä kuulutus sanoo ensin aseman/pysäkin nimen, sitten jatkaa kaikki jatkoyhteydet.
No jos on näin, niin miksi eivät sitten VR:n kuulutukset kelpaisi? Nehän ovat vieläpä selkeästi suomeksi.

Sanonkin siis, että ehdottomasti parhaat kuulutukset ovat Helsingissä VR:llä.

Tosin vaihtomatkakuulutukset koskevat vain omaa liikennettä, mutta niinhän se on Wienissäkin tai missä muualla tahansa.

Lähijunissa kuulutetaan seuraava asema ja vaihtoyhteysjunien lähtöraiteet liikennesuunnittain, aivan kuten tuolla ulkomaallakin kai.

Esimerkiksi tänään matkatessani A-linjalla Valimosta Helsinkiin, niin ennen Huopalahtea tuli kuulutus Vantaankosken vaihtoyhteydestä lähtöraidetietoineen ja Pasilassa sitten puolestaan pääradan yhteydet.

VR:n satelliittikuulutusten alkuvuosina kuulutettiin muistaakseni kaksi tulevaa pysäkkiä kerralla: "Seuraavana Käpylä ja Oulunkylä", ja tietysti sama ruotsiksi. Seuraavalla kerralla: "Seuraavana Oulunkylä ja Pukinmäki" jne. Tuo se oli vakimatkustajia rassaavaa. Sitten taisi tulla asiakaspalautteen vaikutuksesta lyhennetty muoto "Seuraavana Käpylä". Ja nyt sitten vain pelkkä "Käpylä".
 
Jusa sanoi:
"ELÄINTARHA-DJURGARDEN"
Oli siinä turisteilla ihmettelemistä, missä ne karhut on.

Kai Nesteeltä Karhua saa? :D Ai et tarkoittanut tätä, ok.

Sori OT, oli pakko.
 
Compact sanoi:
Tosin vaihtomatkakuulutukset koskevat vain omaa liikennettä, mutta niinhän se on Wienissäkin tai missä muualla tahansa.

Onko? Vahvan mielikuvani mukaan Wienissä kuulutetaan Schnellbahn-junissa ihan samalla tavalla kuin muissa liikennevälineissä ja muissa välineissä vastaavasti Schnellbahnit. Liikennöitsijä on ÖBB.
 
Compact sanoi:
VR:n satelliittikuulutusten alkuvuosina kuulutettiin muistaakseni kaksi tulevaa pysäkkiä kerralla: "Seuraavana Käpylä ja Oulunkylä", ja tietysti sama ruotsiksi. Seuraavalla kerralla: "Seuraavana Oulunkylä ja Pukinmäki" jne. Tuo se oli vakimatkustajia rassaavaa. Sitten taisi tulla asiakaspalautteen vaikutuksesta lyhennetty muoto "Seuraavana Käpylä". Ja nyt sitten vain pelkkä "Käpylä".

Jos mennään pikkumaisuuksiin niin VR:n kuulutuksissa on vielä viilattavaa siinä että Pasila kuulutetaan liian aikaisin. Lännestä saavuttaessa Pasila kuulutetaan jo ennenkuin juna on edes pysähtynyt Ilmalaan, ja pohjoisesta saavuttaessa jo Käpylän kohdalla. Lopputulos on että ihmiset käyttäytyvät heti kuulutuksen alettua kuin Pavlovin koirat, he alkavat pomppia käytävälle seisomaan ja rynniä eteiseen jossa he sitten seisovat kuin tatit hikoilemassa pari minuuttia kunnes juna on perillä. Ja jos itse aikoo jäädä Pasilassa pois on pakko seurata joukkoa koska muuten jää jalkoihin.

Ymmärrän että koska Pasila on risteysasema niin kuulutusten on alettava normaalia aikaisemmin, mutta jatkoyhteyksistä tiedottaminen voitaisiin vetää vähän lyhyemmän kaavan mukaan. Esim joka junan lähtöraiteita ei tarvitsisi kertoa, koska ne selviävät aseman monitoreista. Lähtöraiteet voivat lisäksi muuttua, joten monitoreista on kuitenkin pakko varmistaa se.

t. Rainer
 
Compact, VR'n kuulutukset ovat parantuneet huomattavasti parinkymmenen vuoden takaisesta. Nyt nauhalta tulee erittäin selkeä ääni. Ja lisäksi poikkeustilanteista informoidaan hyvin junahenkilökunnan itse puhumin kuulutuksin. Siitä täydet pisteet.
Sääli että Helsingissä osa joukkoliikenteen asiakkaista vastustaa busien ja raitiovaunujen pysäkkikuulutuksia. Onkohan kyseessä ainoastaan kuttuuriero?
Lomamatkoilla keskisessä Euroopassa olen oppinut pitämään kuulutuksia itsestäänselvänä palvluna.
 
Bussien kuulutuksista en tiedä, koska käytännössä kaikki pysäkit ovat "X-pysähdyksiä", ja tiheys on suuri, voisi käydä hermoille esim. linjan h18 "Töölöntori - Tölötorg, Töölön sairaala - Tölö sjukhus, Töölön kirjasto - Tölö bibliotek" jne. joka päivä ja aivan peräkkäin. Raitiovaunuihin sen sijaan sopii (kulkevathan ne kiskoilla), kunhan ei todellakaan mitään edellämainittuja "Linja neljä - linje fyra"-lässytyksiä, eikä todellakaan "Seuraavana xx - Nästa xy" vaan pelkkä paikannimi molemmilla kotimaisilla. Nähtävyyksiä ei edes 3Turistissa kannata mainita, eivätköhän turistit hokaa itsekkin katsoa pysäkin "Kansaneläkelaitos - Folkpensionsanstalten" kohdalla ihastuneina KELAn monumentaalista pääkonttoria. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Hape sanoi:
Onkohan kyseessä ainoastaan kuttuuriero?
Lomamatkoilla keskisessä Euroopassa olen oppinut pitämään kuulutuksia itsestäänselvänä palvluna.

Luulen, ettei kyseessä ole kulttuuri- vaan tottumusero. Metrossa kuulutukset ovat olleet alusta lähtien, ja alussa ne olivat myös kaikille tarpeellisia. Niihin totuttiin, eikä niitä kukaan vaadi poistettavaksi. Maan alla niiden arvokin on suurempi kuin maan päällä.

Ratikoissa kuulutuksia ei ole ollut yhden linjan kesäkuukausia lukuunottamatta. Siksi ne tuntuvat oudoilta ja häiritseviltä, ja kun toimeen tulee ilmankin, niin niitä ei kaivata.

Joku tokaisi, että näkövammainen ei pärjää ilman kuulutuksia. Voi olla. Kuuro taas ei kuule niitä ;) Ei ihan kaikkia pienenpieniä erityisryhmiä voi ottaa huomioon ainakaan, jos valtavirta kokee häiriintyvänsä huomioonottamisesta. Kuljettajilla on sitäpaitsi ohje ilmoittaa sokeille tai sen näköisille, minkä linjan vaunu tulee pysäkille, ja pyynnöstä he kyllä ilmoittavat myös, missä pitää jäädä pois. Tämän olen nähnyt toimivan myös käytännössä, tosin yhden ainoan kerran.

Sama hommahan pätee moneen muhuunkin asiaan, muun muassa vaikkapa siihen, että alueella, jonne pitäisi rakentaa ratikka, sitä usein vastustetaan herra ties mistä syistä, mutta alueella, jolla ratikka jo on, siitä ei haluta luopua mistään hinnasta. Tottumus on toinen luonto, sanotaan.
 
late- sanoi:
Noissa on aivan kamala melodia alussa :)

Tukholman busseissa on nykyään yksinkertaiset ja hillityt automaattiset pysäkkikuulutukset. Muistaakseni naisääni. Ei ainakaan minua häirinnyt yhtään.

Hyvin tehdyt kuulutukset pystyy ohittamaan helposti. Niitä tarvitseva matkustaja osannee vastaavasti höristää korviaan.

Tukholman metrossa on NAIS-kuuluttaja pohjoiseen mennessä ja MIES-ääni etelään lähdettäessä.
Mutta enpä usko että sitä kukaan turisti ajattelee ja me jotka täällä asumme emme tarvitse kuulutuksia ollenkaan.

Junankuljettajat ottavat usein mikin käteensä ja yrittävät saada ihmisiä vähän nopeammin vaunuihin. Jotkut niistä ovat varsin hupaisia sanoen 'Observera att alla vagnar går mot Hässelby, inte bara de sista'. Eli kuski haluaa että porukat käyttävät kaikkia ovia, ei vaan ensimmäistä ja viimeistä...
Onneksi vaunuissa joi liikkua koko pituudella ja ei tarvitse olla 'oikeassa' kohdassa junaa sisäänastuessaan! :tongue:

Kun uudet ns Vagn2000-vaunut tulivat niin SL oli löytänyt jonkun kummallisen miesäänen joka osaksi kertasi asemannimen tosi ihmeellisesä painotuksella ja sillä kundilla oli niin kumma murre että tukholmalaiset jopa apinoivat sitä ystävilleen kerrottaessa.
 
Takaisin
Ylös