- Liittynyt
- 18 Maaliskuu 2006
- Viestit
- 2,001
Näköislehti löytyy täältä. HSL:n tietopaketti alkaa sivulta 16.Tänään metrolehden välissä on hyvä tietopaketti katkoksesta matkustajille kuulemma hesarissakin oli ollut juttua siitä
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Näköislehti löytyy täältä. HSL:n tietopaketti alkaa sivulta 16.Tänään metrolehden välissä on hyvä tietopaketti katkoksesta matkustajille kuulemma hesarissakin oli ollut juttua siitä
harmillisempi homma on se, että tiedoite oli vain keskiviikon lehden välissä :S katkos alkaa huomenna enkä ole tämän lisäksi nähnyt muita tiedotteita muualla kuin metroasemilla... Kaikille ei tule Hesari, ei edes mulle
Voi, aina on ihmisiä, jotka eivät seuraa "mitään". Ei heitä tavoita minkäänlainen tiedotus. Tiedotuslehdet jäävät lukematta. Kuvitteellinen (siis ei toteutettavissa) "ovelta ovelle" -tiedotuskaan ei olisi varmaa. Tuliko se sanoma ymmärrettyä ollenkaan :?:.
Näin on ja näin on aina oleva. Riittää, että tiedotus tekee parhaansa. Ei missään päästä täydellisyyteen.
Mm. MTV3:en eilen tekemästä uutisjutusta kävi ilmi että osa ihmisistä ei vieläkään tiennyt että tämmöinen katkos on.
Olisikohan esim. jokaiseen kotiin jaettava ohjekirjanen ollut tarpeen? Samoin olen huomannut että ihmiset eivät tunne niitä bussivuoroja joilla he pääsevät keskustaan. Voiko vika oikeasti olla siinä että jotkut ihmiset ovat täysin pihalla siitä mitä maailmassa tapahtuu, vai pettikö HSL:än tiedotus vaikka apuna on ollut koko Suomen tiedotusvälineet?
On tämä sen luokan palvelupoikkeama, että asiasta olisi voinut jakaa joka postiluukkuun alueella kunnallisen tiedotteen. Niitähän eivät mainoskiellot koske.
Tiedottajat voisivat kyllä joskus katsoa peiliin. Suomessa asiat hoidetaan keskimäärin erittäin leväperäisesti, kun luotetaan siihen että sana kyllä kulkee ja että ihmisillä on velvollisuus seurata uutisia. Newsflash: ei ole velvollisuutta seurata yhtään mitään. (Itsekään en ole kuullut tästä katkosta muualta kuin tältä foorumilta, tosin asunkin Tampereella. TV-uutiset kieltämättä jäävät useimmiten nykyään katsomatta kun muualtakin saa tärkeimmät kotimaanuutiset. Ja kaikki olennaiset ulkomaanuutiset ja analyysit luen The Economistista.) Siksi suora ja runsas tiedottaminen sekä mahdollisimman tehokkaat ja sujuvat poikkeusjärjestelyt ovat kaiken A ja O. Vastuu on palvelun järjestäjällä, ei yksittäisellä kansalaisella ja asiakkaalla, jolla on lähtökohtaisesti oikeus odottaa että palvelu toimii normaalisti.
Toinen vaihtoehto on televisiossa näytettävät alueelliset "mainokset". Kuten 10 sekunttia näkyvä ilmoitus katkoksesta, siten että se näkyy vain vaikka Suur- Helsingin alueella, tai Pääkaupunkiseudulla.
Tätä tekniikkaahan käytetään jo nyt, ja Turussa pyörii osittain eri mainokset TV:ssä kuin vaikka Rovaniemellä tai Helsingissä. On myös mahdollista lähettää tekstiviesti kaikkiin Pääkaupunkiseudulla oleviin kännyköihin, jossa kerrottaisiin katkoksesta.
Lisäksi bussien, metrojen ja ratikoiden kyljissä olisi voinut olla tiedotteita asiasta (ei mitään lappuja, vaan joku 3-4 metriä pitkä "tarra"). Ja erityisesti Itä- Helsingissä kulkevien bussien kyljissä.
En osaa vastata kaikkiin näihin kysymyksiin. Mutta sen osaan kertoa, että alun perin piti tapahtua niin, että Englantilaiskalliosta jää jäljelle metroradan alapuolinen osa siksi, ettei metroliikennettä voi keskeyttää.Olenko ymmärtänyt oikein että metroliikenne katkaistiin viikoksi vain siksi että radan alle Kalasatamaan sadaan pysäköinti- ja liiketilaa? Onko pysäköinti- ja liiketila kaupungin rakennushanke ja tuleeko tilat kaupungin omistukseen? Kuinka paljon kaupungille aiheutuu kustannuksia tästä operaatiosta korvaavien liikennejärjestelyijen, sillan rakennuksen yms osalta? Paljonko uusista pysäköinti- ja liiketiloista on laskettu saatavan tuottoa kaupungille?
Onko pysäköinti- ja liiketila kaupungin rakennushanke ja tuleeko tilat kaupungin omistukseen? Kuinka paljon kaupungille aiheutuu kustannuksia tästä operaatiosta korvaavien liikennejärjestelyijen, sillan rakennuksen yms osalta?