Itäkeskuslaisena houkutus osallistua keskusteluun kävi vastustamattomaksi.
Lanterna
Lanternaankin kulkisi enemmän ihmisiä joukkoliikenteellä jos pääsisi vaihdotta. Kuitenkin suurin osa käyttäisi autoa, koska Lanterna koostuu huonekalukaupoista, ja huonekalut viedään kotiin autolla. Mutta kulkeehan Ikeaankin moni busseilla, silmämääräisesti joukkoliikennettä käyttää 10% joka on ihan hyvä määrä kun huonekaluja ei kuitenkaan busseissa rahdata.
Pitäisi tietää, kuinka suurikokoisia ostoksia Lanternasta tehdään. Aika moni käy siellä vain katselemassa ja tekemässä tilauksia, sillä suuri osa kalusteista on sellaisia, että niitä ei saa mukaan samantien, vaikka ne autoon mahtuisivatkin. Sohvat, sängyt ja vastaavat vaativat melkein aina kotiinkuljetuksen tilaamista. Auto lienee silti suosituin kulkupeli Lanternassa käydessä. Metroasema toisi luultavasti uusia asiakkaita Lanternaan kauempaakin, vaikka Itäkeskuksen metroasemalta ja Viikistä pääsee jo nyt kätevästi bussilla 550. Meillä ei ole autoa, joten pienet ostokset (Lundiapalikat, maalipurkit ja muut vastaavat) on kuljetettu kantaen, pyörän peräkärryssä tai jopa taksilla. Isommille on ostettu kotiinkuljetus.
Roihuvuori
Ja sen alihan ei toki aseman kohdalta mene tietä katutasossa? Kyllä nykyäänkin jotkut kävelevät Siilitielle, käyttäjiä tulee varmasti kun asema melkein näkyisi jo ostarilta.
Onhan siellä jo nyt yksi Itäväylän alikulku Viilarintieltä Sahaajankadulle. Jos asema tehtäisiin, kannattaisi varmaankin rakentaa kevyenliikenteen silta hieman idemmäksi Roihuvuoren puolelta Itäväylän ja metroradan yli suurinpiirtein ammattikoulun (tms.) itäpäädyn kohdalle. Jalankulkureitti lyhenisi ja mäkeäkään ei tarvitsisi kiivetä yhtä paljon paluumatkalla ja se luultavasti lisäisi kävelyn suosiota Roihuvuoresta metrolle. Bussia käyttävien kannattaisi luultavasti edelleen mennä Itäkeskukseen tai Herttoniemeen.
Myllykylän osa-alue
Myllykylä on 990-1200 m kävelymatkan päässä mahdollisesta asemasta, joten metrokäyttäjiä olisi aika pieni osa. Matka ei kuitenkaan tunnu pitkältä, kun aseman näkee jo hyvällä tuurilla (johtuen korkeuseroista) kodistaan metrovarikon takana. Tämän "harhan" ansiosta käyttäjiä voisi ollakin useampi. Kuitenkin 92 vie 4 minuutissa Myllykylästä Itäkeskukseen, joten ne jotka eivät jaksa kävellä eivät voi valittaa etteikö hyviä yhteyksiä olisi.
Miltä etäisyydeltä ihmisten oletetaan kulkevan jalkaisin metroasemalle? Näppituntuma on, että metroasemalle mennään kävellen, jos se on edes suurin piirtein yhtä nopeaa kuin bussin käyttäminen. Lisäksi kävely on täsmällisempi tapa kulkea kuin bussi, sillä apostolinkyytiä ei tarvitse koskaan odotella ja matka-aikakin on tarkasti arvioitavissa. Metroasemalla ei tarvitse tiheän vuorovälin takia juuri koskaan odotella ainakaan Itäkeskuksesta länteen sijaitsevilla asemilla, eikä siksi metrolla matkustaessa juuri tule aikataulujakaan vilkuiltua. Se on lapsiperheessä merkittävä etu, sillä erilaisia odottamattomia pikkuviivästyksiä tulee usein ja niistä seuraisi helposti bussista myöhästyminen. Jos taas varaa aikaa yllätyksille, keskimääräinen odotusaika bussipysäkillä kasvaa.
Oma 15 vuoden kokemus Itäkeskuksesta viittaa siihen, että ainakin 1000 metriä kuljetaan pääasiassa jalkaisin. Meiltä on matkaa hieman alle 1000 metriä, enkä tiedä kenenkään tervejalkaisen naapurin käyttävän bussia mennessään metroasemalle. Toiseen suuntaan bussia saatetaan käyttää, jos se on lähdössä pian, mutta edes viittä minuuttia ei odoteta. Veikkaisin, että kävelijöiden osuus putoaa alle puoleen, kun matkaa metroasemalle on noin 1500 metriä (15 minuuttia kävellen). Tuolla etäisyydellä keskimääräinen bussin odotusaika varmuusvaroineen + bussin ajoaika alittavat kävelyajan. Huonojalkaiset ja kuntoilijat ovat tietysti erikseen, samoin pyöräilijät.
Harkitsimme itsekin isompaa asuntoa etsiessämme yhtenä vaihtoehtona asuntoa Myllykylästä. Meidän tärkeimpiä ehtojamme asunnon sijainnille on sijainti kävelyetäisyydellä Itäkeskuksesta ja metroasemasta, jonka ainakin Myllykylän ensimmäiset rakennuskohteet täyttävät (on mitattu ja testikävelty).
Nykyiset kulkuyhteydet ovat Roihupeltoon melko hyvät, enkä oikein jaksa uskoa, että metroasemaa kannattaisi rakentaa, vaikka se pieniä etuja tarjoaisikin.