Tuossa on se maaginen sana tunneli, kyllä sen voitelun hoitaa ihan muut.Keskustatunnelin varaukseen pikaratikkatunneli? Muuten hyvä, mutta vaatii aika raa'an kemiallisen käsittelyn monelle Helsingin virkamiehelle ja päättäjälle.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Tuossa on se maaginen sana tunneli, kyllä sen voitelun hoitaa ihan muut.Keskustatunnelin varaukseen pikaratikkatunneli? Muuten hyvä, mutta vaatii aika raa'an kemiallisen käsittelyn monelle Helsingin virkamiehelle ja päättäjälle.
Hyviä asemia, Marian aseman kohdalta kulkee nyt paljon bussilinjoja, mutta ne loppuvat Länsimetron valmistuttua, ja asemasi tukee niiden korvausta.
Kaisaniemen ja Sörkan toisten sisäänkäyntien sen sijaan luulisi kohentavan palvelutasoa aika reilustikin.
Sörkan toinen sisäänkäynti on sellaisessa paikassa, syrjässä ja mäessä, että se luultavasti jäisi aika harvan torkkelinmäkeläisen iloksi. Flemarin länsipuolelta varmaan edelleen käytettäisiin raitiovaunua liityntään, Hesarilta olisi helpompaa kävellä Kurviin samoin kuin Hämeentien varresta.
Kaipa Roihupellossa on edelleen asemavaraus.Kallion asemaa todennäköisempänä pidän Roihupellon asemaa.
Jaa? Roihupellon teollisuusalueelle mennään h-autolla (ehkä jotkut bussilla). Lanternassa käydään omalla tai firman autolla. Varhan ja Metrovarikon porukalla lienee omat autot, tai bussilla pääsee lähemmäksi. Tennis- ja muihin rientoihinhan mennään perinteisesti omin autoin. (Eihän urheileva porukka joukkoliikennettä jaksa käyttää). Etelän blokkaa Itäväylä täysin. Ei sieltä kukaan kävele. Kohdalla on pieni asuintalo (ehkä enintään neljä asuntoa) ja aseman paikalla betoniasema.Jos Roihulan asema avattaisiin tänään sen käyttäjämäärä olisi Kalasataman ja Kulosaaren tasoa.
No jos on näin, niin asema voidaan avata samoin kriteerein kuin Kulosaari - ja kyllä Lanternasta, teollisuusalueelta, Roihuvuorestakin ja Tenniskeskukselta saataisiin niitä asiakkaita enemmän kuin mitä Kulosaaressa tai Kalasatamassa on. Lisäksi Kulosaaren tai Kalasataman asemat eivät korvaa bussilinjoja, mutta Roihupelto tekisi näin, kaksikin pitkää linjaa voitaisiin poistaa kokonaan.Jos Roihulan asema avattaisiin tänään sen käyttäjämäärä olisi Kalasataman ja Kulosaaren tasoa. Siilitien ja Itäkeskuksen väliin avattaisiin asema jos radan pohjoispuolelle rakennettaisiin uusi asuinalue ja täydennysrakennusta eteläpuolelle.
Roihupellon teollisuusalueJaa? Roihupellon teollisuusalueelle mennään h-autolla (ehkä jotkut bussilla). Lanternassa käydään omalla tai firman autolla. Varhan ja Metrovarikon porukalla lienee omat autot, tai bussilla pääsee lähemmäksi. Tennis- ja muihin rientoihinhan mennään perinteisesti omin autoin. (Eihän urheileva porukka joukkoliikennettä jaksa käyttää). Etelän blokkaa Itäväylä täysin. Ei sieltä kukaan kävele. Kohdalla on pieni asuintalo (ehkä enintään neljä asuntoa) ja aseman paikalla betoniasema.
Ei varpina päästä mainittujen asemien tasollekaan.
Tietääkseni uusia asuntoalueita ei ole edes kaavailuissa ei pohjoiseen eikä etelään. Myllypuron uusi puutaloalue (lähellä Metrovarikkoa) on yhtä kuin ei mitään. Ja siellä on katumaasturit sitten.
Ja sen alihan ei toki aseman kohdalta mene tietä katutasossa? Kyllä nykyäänkin jotkut kävelevät Siilitielle, käyttäjiä tulee varmasti kun asema melkein näkyisi jo ostarilta.Etelän blokkaa Itäväylä täysin. Ei sieltä kukaan kävele.
Kun nyt kerran kysyt; kumpikaan ei tule koskaan (ainakaan tällä vuosisadalla)Vai mitä uskotte: kumpi tulee ensin, Roihupellon metroasema vai Raide-Jokeri?
Lanterna
Lanternaankin kulkisi enemmän ihmisiä joukkoliikenteellä jos pääsisi vaihdotta. Kuitenkin suurin osa käyttäisi autoa, koska Lanterna koostuu huonekalukaupoista, ja huonekalut viedään kotiin autolla. Mutta kulkeehan Ikeaankin moni busseilla, silmämääräisesti joukkoliikennettä käyttää 10% joka on ihan hyvä määrä kun huonekaluja ei kuitenkaan busseissa rahdata.
Roihuvuori
Ja sen alihan ei toki aseman kohdalta mene tietä katutasossa? Kyllä nykyäänkin jotkut kävelevät Siilitielle, käyttäjiä tulee varmasti kun asema melkein näkyisi jo ostarilta.
Myllykylän osa-alue
Myllykylä on 990-1200 m kävelymatkan päässä mahdollisesta asemasta, joten metrokäyttäjiä olisi aika pieni osa. Matka ei kuitenkaan tunnu pitkältä, kun aseman näkee jo hyvällä tuurilla (johtuen korkeuseroista) kodistaan metrovarikon takana. Tämän "harhan" ansiosta käyttäjiä voisi ollakin useampi. Kuitenkin 92 vie 4 minuutissa Myllykylästä Itäkeskukseen, joten ne jotka eivät jaksa kävellä eivät voi valittaa etteikö hyviä yhteyksiä olisi.
Puotinharjulaisena 16 vuoden kokemuksella tilanne on aika sama. Meiltä on 1100 m matka metroasemalle, noin 60% kävelee, (keskustaan julkisilla matkaavista) noin 40% menee joko bussilla asemalle (90-sarjan bussilinjat) tai suoraan keskustaan (800-sarjan U-linjat). Huonokuntoiset naapurimme valitsevat useimmiten kuitenkin auton. Bussipysäkille, jolta pääsee asemalle on 300m ja pysäkille jolta pääsee bussilla keskustaan on 400m. Itse käytän keskustabussia ~75% varmuudella (menen jos seuraava saapuu 15 min sisällä, vuoroväli 15-30 joka päivä öitä lukuunottamatta), kävelen asemalle ainoastaan jos on aikaa ja tarmoa (eihän metro ole halvempi mutta liikuntaahan se loskan läpi kahlaaminenkin on).Oma 15 vuoden kokemus Itäkeskuksesta viittaa siihen, että ainakin 1000 metriä kuljetaan pääasiassa jalkaisin. Meiltä on matkaa hieman alle 1000 metriä, enkä tiedä kenenkään tervejalkaisen naapurin käyttävän bussia mennessään metroasemalle. Toiseen suuntaan bussia saatetaan käyttää, jos se on lähdössä pian, mutta edes viittä minuuttia ei odoteta. Veikkaisin, että kävelijöiden osuus putoaa alle puoleen, kun matkaa metroasemalle on noin 1500 metriä (15 minuuttia kävellen). Tuolla etäisyydellä keskimääräinen bussin odotusaika varmuusvaroineen + bussin ajoaika alittavat kävelyajan. Huonojalkaiset ja kuntoilijat ovat tietysti erikseen, samoin pyöräilijät.
Harkitsimme itsekin isompaa asuntoa etsiessämme yhtenä vaihtoehtona asuntoa Myllykylästä. Meidän tärkeimpiä ehtojamme asunnon sijainnille on sijainti kävelyetäisyydellä Itäkeskuksesta ja metroasemasta, jonka ainakin Myllykylän ensimmäiset rakennuskohteet täyttävät (on mitattu ja testikävelty).
Nykyiset kulkuyhteydet ovat Roihupeltoon melko hyvät, enkä oikein jaksa uskoa, että metroasemaa kannattaisi rakentaa, vaikka se pieniä etuja tarjoaisikin.
Kaikella kohteliasuudella: mistä ammennat näitä Helsingin metroon liittyviä "faktojasi"?Jos Roihulan asema avattaisiin tänään sen käyttäjämäärä olisi Kalasataman ja Kulosaaren tasoa.