Minä olen vahvasti eri mieltä. Ratikan tai bussin kuljettaminen muun liikenteen joukossa on merkittävästi vaativampi homma kuin junan kuljettaminen eristetyllä radalla, jossa kulunvalvonta pitää huolen, ettei virheitä tapahdu.
Minulla on kokemusta metrojunankuljettajan ja bussinkuljettajan työstä sekä raitiovaunun ajamisesta ilman matkustajia.
Vaativuudeltaan asetan nämä seuraavaan järjestykseen:
- raitiovaununkuljettajan työ
- bussinkuljettajan työ
- metrojunankuljettajan työ
Raitiovaununkuljettajan työ on mielestäni vaativinta esim. siksi, että jarrutusmatkat ovat pidempiä kuin bussilla ja väistämismahdollisuus puuttuu. Kuljettajalta vaaditaan siis enemmän ennakointia kuin bussinkuljettajalta.
Metrojunankuljettajan pitää toki osata paljon erilaisia ajamiseen ja poikkeustilanteisiin liittyviä vaativia asioita, mutta liikkuvia muuttujia ei radalla juuri ole. Työtä ei tarvitse tehdä "amatöörien" seassa.
Lähijunankuljettajan työ vertautuu mielestäni paremmin metrojunankuljettajan työhön kuin raitiovaununkuljettajan.
Palkkauksesta sen verran, että voisiko siihen todella vaikuttaa ulkopuolisten arvioima työn vaativuus tai vaarallisuus?
Veturinkuljettajilla ja lentäjillä on hyvä palkka, koulutus ei ole valtavan pitkä.
Molemmat liikennemuodot ovat tilastojen mukaan erittäin turvallisia, mutta jos joskus harvoin jotain ikävää sattuu, seuraukset ovat vakavia. Ehkä sen vuoksi ihmiset pitävät näitä töitä erittäin vaativina.
Raitiovaunuille ja busseille sattuu päivittäin konflikteja, mutta siitä huolimatta ihmisiä ei pelota matkustaa niissä. Onnettomuuksien seuraukset ovat onneksi erittäin harvoin vakavia. Siis ihmisten mielestä ei niin vaativaa työtä. Turvallisia liikennemuotoja kolareista huolimatta toki nekin.
Vielä vertaus kirurgin ja suutarin työnkuvaan. Molemmat ovat käsityöläisammatteja ja vaativat kädentaitoja. Selittyisikö palkkausero sillä, että toisen virhe on ihmiselle hengenvaarallinen, toisen ei.
Toiseen on pitkä koulutus, mutta niin on monella humanistillakin. Kasvatustieteitten maisterin tai kirjaston johtajan virhe ei vaaranna ihmishenkiä.