Lohjan rata on myös ELSA-radan ensimmäinen vaihe.
Toivottavasti ei ole. lähiliikenneradan ja suurnopeusradan tarpeet kun ovat aivan erilaiset. ELSA on syytä tehdä suurilla kaarresäteillä, ja erilleen asutuksesta, ettei meteli turhaan häiritse. Turunväylän viereen on helpointa rakentaa.
Lohjan rata taas olisi Histassa parasta rakentaa keskelle aluetta. Kaarresäteet ja perustukset voivat olla kevyempiä, mikä tekee rakentamisen paljon helpommaksi ja halvemmaksi. Ja turnväylän varsi on vihoviimeinen paikka sijoittaa asemia, kun siinä on suurin melu, ja moottoritien valtava estevaikutus heti aseman vieressä.
Kaksi eri hanketta, kahdet eri tarpeet, kaksi eri rataa. Tai sitten ELSAn voisi vaan haudata siihen asti että Tukholman tunnelia suunnitellaan vakavissaan. Pahimmillaan tässä käy niin, että ELSA-varausten takia tehdään huono Histan-Lohjan rata, mutta sitä ELSAa ei sitten koskaan tehdä.
Ennen kaupunkirataa ei voi tehdä Lohjan rataa, eikä kaavoittaa turunväylää kehä III ja Nummelän välillä.
Tarkoittanet, että ei voi kaavoittaa sen radan vartta ennen kun se on tehty? Turunväylähän ei tähän sinänsä liity, paitsi että se sattuu olemaan siinä tiellä.
---------- Viesti lisätty kello 23:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 23:41 ----------
Oli vähän tylsää, joten rustasin Ainoan Oikean Tavan miten tämä raideintegraatio tulisi tehdä.
Tikkurilan ja Leppävaaran kaupunkiradat sekä Kehärata on muutettu metroksi.
K-junat siis siirtyisivät ennen hiekkaharjua kaukoliikenneradoille? Se taitaa olla aika haastavaa, kun ne radat ovat jo nyt melko täynnä, ja K-junia menee ruuhkassa 6 tunnissa. Realistisempaa olisi varmaan jatkaa sitä kaupunkiratojen muutostyötä sitten koko kaupunkiradan mitan Keravalle asti (nyt sait sen realisminkin tähän, suunnitelma on siis valmis!)
Ai niin, ja mihin jäi tiederatikka? Sullahan on jo suuri osa sen kiskoista tuolla mukana.