Metron ja lähijunien erot

Re: Villen järjestelmä

Antero Alku sanoi:
Tämähän on tavallaan tehty jo, kun molemmat ovat YTV-lipulla matkustettavissa. Sillä, että YTV-liikenteessä on junissa kirjaintunnukset - myös M - ja metrossa ei mitään, ei ole merkitystä joukkoliikenteen vaikiokäyttäjälle.
Helsinki on kasvamassa sen kokoiseksi kaupungiksi että täällä liikkuu vakkarikäyttäjien joukossa paljon satunnaisiakin joukkoliikennekäytttäjiä, joita suunnistamista ja oikean liikennevälinen löytämistä helpottaisi jos kaupallinen integrointi aloitettaiiin esim painamalla samantyylinen yhtenäinen raideliikenteen reittikartta kuin Saksan kaupungeissa, joka olisi liimattuna sisällä kulkuneuvojen seinissä ja asemilla. Reittien kirjain- ja väritunnuksissa ei saisi silloin olla päällekkäisyyksiä kuten nyt on.

Kerran pääradan lähijunassa kysyi eräs ulkomainen herra "does the metro stop in Malmi?" Yksi suomalainen tyttö vastasi oikeaoppisesti että "No it doesn't go to Malmi". Mä hoksasin tilanteen ja sanoin väliin, että "yes it stops in Malmi", koska kyseinen herra ei yksinkertaisesti ymmärtänyt että Sm4 -juna jonka kyydissä oltiin ei suomalaisten mielestä ole sama asia kuin "metro".

339-DF sanoi:
Juuri näin. M200-sajassa on korirakenteessa varaus kattovirroittimelle. Mutta 45 cm askelkorkeus on liikaa.
Hätäratkaisuna voitaisiin hitsata yhden porrasaskelman metrovaunun oven alle, niin se toimisi rautateilläkin. Itse suosittelisin kaukoliikenteeltä eristettyjen kaupunkirataosuuksien asemalaitureiden korottamista edes parillakymmenellä sentillä, niin meillä voisi toimia niin metrot kuin esim Tukholman kaltaiset X60-junat sellaisenaan, mutta RHK:n ja VR:n mielestä ajatus tuntuisi tietenkin mahdottomalta.

t. Rainer
 
Re: Villen järjestelmä

R.Silfverberg sanoi:
Helsinki on kasvamassa sen kokoiseksi kaupungiksi että täällä liikkuu vakkarikäyttäjien joukossa paljon satunnaisiakin joukkoliikennekäytttäjiä, joita suunnistamista ja oikean liikennevälinen löytämistä helpottaisi jos kaupallinen integrointi aloitettaiiin esim painamalla samantyylinen yhtenäinen raideliikenteen reittikartta kuin Saksan kaupungeissa, joka olisi liimattuna sisällä kulkuneuvojen seinissä ja asemilla. Reittien kirjain- ja väritunnuksissa ei saisi silloin olla päällekkäisyyksiä kuten nyt on.
Näin pitäisi olla. Eikä asialle edes luulisi olevan kummempia esteitä. YTV ostaa junaliikenteen sekä Espoon ja Vantaan bussit. YTV voi nimetä tai numeroida ostamansa junaliikenteen kuten haluaa.

Antero
 
Tässä ainakin yksi ero. Kun metron oven väliin jäädään pitämään ovea auki juokseville kavereille, kuuluttaa kuljettaja että "pois oven välistä". Yleensä jalan pitäjä saikähtää ja metro pääsee lähtemään laiturilta.

Junissa taas ovien väliin jäädään ihan samalla tavalla, mutta kukaan ei kuuluta mitään. Konduktööri vain odottaa kiltisti niin kauan, että mattimyöhäisetkin ovat viimein päässeet junaan sisään ja antaa sitten lähtömerkin kuljettajalle. Jotkut konduktöörit sentään yrittävät huutaa sivuikkunasta, yleensä ääni ei kanna perille.

Vinkki: Konduktöörit pitäisi olla suojelukoulutettuja harteikkaita äijiä, joilla on poliisin valtuudet junissa. Ei missään nimessä hoito-alalta paremman palkan takia työpaikan vaihtaneita sirosäärisiä neitejä.
 
Vs: Re: Villen järjestelmä

R.Silfverberg sanoi:
Hätäratkaisuna voitaisiin hitsata yhden porrasaskelman metrovaunun oven alle, niin se toimisi rautateilläkin.
Tästä muljahti mieleeni, että M200-junia hankittaessa yritettiin evakuointiportaita saada mahtumaan alustaan lattian alle. Saksalaisten mielestä ei ollut mahdollista järjestää ko. tilaa. Nyt tikkaat ovat junassa sisällä.
 
Vs: Re: Villen järjestelmä

Markku K sanoi:
Saksalaisten mielestä ei ollut mahdollista järjestää ko. tilaa. Nyt tikkaat ovat junassa sisällä.

On ne saksalaiset outoja... Miten niin muka ei lattian alle olisi saanut niitä? Vai onko kyse siitä, että pienet aluminitikkaat saadaan nopeammin asetettua käyttöön hätätilanteessa?
 
Takaisin
Ylös