- Liittynyt
- 7 Maaliskuu 2009
- Viestit
- 1,500
Helsinki ei ole Tukholma eikä Lontoo. Helsingissä ei ole pakko tehdä ylipitkiä metrolinjoja eikä Helsingissä ole ruuhkaa Kehä 1:n ulkopuolella. Eikä ruoho muutenkaan ole aina vihreämpää aidan toisella puolella, joten Tukholman metron pituus ei merkittävästi liity Helsingin seudun reuna-alueiden joukkoliikenneyhteyksiin. Östersundomiin pääsee nopeammin bussilla, vaikka se ei edes käytä moottoritietä, joka sinne kulkee. HELI-rata, nopea rautatieyhteys voisi (2x nopeampi kuin metro) olla ratkaisu sekä Hakunilalle että Östersundomille - tosin sen reitistä ei ole vieläkään päätetty. Metro ei kuitenkaan olisi mielestäni edes viimeinen ratkaisu, koska sen hinnalla voi järjestää vaikka kuinka laadukkaan vaihdottoman bussiyhteyden. Moottoritietäkään ei edelleenkään tarvittaisi, sillä Itäväylä ei ole koskaan tukossa, joten bussikaistojakaan ei tarvittaisi, vaikka kyllä ne sinne mahtuisivat. Itäväyläkin nähtävästi muutetaan nelikaistaiseksi vanhan Helsingin osuudelta [1] [2]. Lisäksi eri linjavariaatioilla voitaisiin korvata kokonaan linjat h97/h97V.No ihan samantyylistä on kuin esim. Tukholmassa. On metroaseman ympärille rakentunut kaupan, toimistojen, palveluiden sekä asuntojen alue, reunoilla pientaloja, ja sitten on metsää/puistoa virkistysalueena välissä seuraavalle asuinalueelle. Arvaas kauan kestää metromatka Hasselby Strandista tai Norsborgista T-Centralille? Ei Östikaan muutaman aseman takia tuoda kokonaan uutta raidejärjestelmää, kun metro ja Itis on ihan vieressä, ja metroa voi jatkaa muutaman pysäkin.