Miksi edes tyytyä johonkin Hakunilaan, metro voi jatkua siitä vielä Tikkurilan kautta lentokentälle asti, josta Leppävaaraan ja Tapiolaan. Länsimetro nostaa matkustajamääriä niin valtavasti, että Matinkylästä puolestaan voidaan tehdä jatko Olariin, Suurpeltoon, Suvelaan ja Espoon keskukseen, josta Saunalahden kautta Kivenlahteen. Länsimetron myötä autoilusta luopuvista tulee niin iso potentiaali, että periaatteessa myös raidejokeri voitaisiin toteuttaa metrona: Itäkeskuksesta Viikkiin, Ogeliin ja Leppävaaraan, jossa mahtava vaihtoterminaali joka suuntaan: junan lisäksi metroyhteydet Tapiolaan ja lentoasemalle, Hakunilan kautta edelleen Itäkeskukseen. Awwwww <3Miksi Östikaan pitäisi rakentaa Helsingin kantakaupungin veroista kaupunkia? Ratikoineen päivineen uusine raideliikennemuotoineen, vaikka metro on vieressä? Kyllä metro sinne jatkuu. Ja ihan nykyaikaisella kaupunkisuunnittelulla niitä Östikan metroon tukeutuvia asutusalueita tehdään.
Mellunmäen aseman jatkoksi noin 4-5 asemaa, ei se matka ole mikään kovin pitkä, tai Kivenlahden jatko. Verrataan vaikka Tukholman T-banaan. Rautatientori-Itäkeskus väli kestää vain 15 min.
Sitten kun nämä on rakennettu, voidaan katsoa, riittääkö se 400 000 uudelle asukkaalle, jotka tulevat varmasti. Pitää huomioida, että metro on sekä halvinta että tutkimuksen mukaan suosituinta joukkoliikennettä, eli sen lisärakentamiselle ei ole periaatteessa mitään kattoa. Mitä enemmän tehdään, sitä enemmän säästyy kustannuksia. Jatko on jo selvä heti kun Kivenlahden työt ovat valmistuneet.