Aika asian sivusta, mutta.. Helsingin korttelikaupunkiin voitaisiin ottaa mallia Lontoon
päästömaksuvyöhykkeestä. Sitä ylläpitää Transport for London, eli paikallinen HSL. Korttelikaupungin alueella päästöt pysyvät paikallaan ja jäävät korkeiden talojen väliin. Seesteisinä päivinä pakokaasut eivät edes nouse hengityskorkeudelta ylöspäin. Perustelut sähköautoilun täydelle tukemattomuudelle (pl. yritystuet) ontuvat - ne mukamas lisäisivät ruuhkia ja autojen määrää. Ei pidä paikkaansa - jos lähipäästöistä maksettaisiin Lontoo-mallilla, ohjaisi se ympäristöystävällisempiin autoihin siirtymiseen niiltä, jotka käyttävät autoa joka tapauksessa. Muutenkin väitteissä olisi logiikkaa vain, jos voitaisiin realistisesti kuvitella autoton Suomi, jolloinka millekään autotyypille ei olisi järkeä antaa porkkanaa (lue: vähentää kepin määrää). Mitään uutta syytä siirtyä joukkoliikenteestä autoilijaksi eivät tuet sähköautoille tuo (joukkoliikenne on joka tapauksessa edullisin tapa liikkua 50% subventionsa ansiosta - mutta jotkut ihan oikeasti tarvitsevat auton), eikä sähköautokantakaan ole mielestäni paisunut liian moneen mil...tuh.. sataan kappaleeseen.
Myös ilmaisia tapoja ympäristöystävällisemmän liikenteen tukemiseen on, kuten Norjassa onnistunut lupa sähköautoille käyttää bussikaistaa. Vastaavasti, jottei kaista täyttyisi tulevaisuudessa, lupa voidaan evätä kuorma-autoilta, koska kantakaupungissa päivittäiset jakeluajot on järkevämpi hoitaa pakettiautoilla. Tällä hetkellä yritykset käyttävät kuorma-autoja, kun niitä tuetaan bussikaistaedulla ja niitä tarvitaan vähemmän kaikkien kuljetusten perille viemiseen. Siitä huolimatta ne ovat epätehokkaampia ja aiheuttavat enemmän päästöjä ja tungosta kantakaupungissa. Toinen vaihtoehto olisi asettaa bussikaistoille päästörajat, joilla sallittaisiin kaikki ajoneuvot, kunhan ne täyttäisivät tietyt kriteerit. Eri ajoneuvoryhmille (taksi, bussi, paku..) olisi eri päästörajat, jotta esim. takseja voitaisiin edelleen tukea yksityisautoilun yli. Yhteiskäyttöautot tulisi rinnastaa taksien kanssa samaan ryhmään.
Nyt lähipäästöistä ei joudu maksamaan mitään - siis Helsingissä. Tällä hetkellähän maksetaan vain hiilidioksidipäästöistä, ja niistäkin niin, että ajoneuvoveroa kertyy myös päästöttömistä ajoneuvoista ja vielä sähköautoille käyttövoimavero päälle. Sähköautoilijoiden on myös maksettava auton (autovero + ALV 24%) verojen lisäksi akuista ALV:tä 24% sekä uutta autoa ostaessa että akkujen vaihtotilanteissa. Ei tässä vielä kaikki, vaan sähköstä maksetaan vielä ALV 24% ja sähkövero. Näitä maksuja ei luonnollisesti polttomoottoriautoilijoille ole, eli jokainen sähköautoilija maksaa jo heti kättelyssä tuhansia euroja enemmän ALV:tä, kuin muut ja akkuja vaihdettaessa taas uudestaan. Reilua?