Metron paloturvallisuus

Määräysten mukaan hätäpoistumistiet on merkittävä (sellainen vihreä juokseva ukonkuva) ja ovien niihin on auettava ilman avaimia ja työkaluja. Kaikkialta, missä yleisöä voi olla, on oltava näkyvä viitoitus hätäpoistumisteille. Ellei löydy, määräyksiä on rikottu ja asiasta voi ilmoittaa viranomaisille.

Antero
 
Vakavasti, minua ihmetyttää mitä tapahtuu jos esim. Sörnäisten aseman liukuportaan moottori syttyy?
Jokainen onnettomuustilanne on toki ainutlaatuinen, mutta monenlaisiin onnettomuustilanteisiin on metron kaltaisissa järjestelmissä ollut pakko varautua hyvin. Jos Sörkän liukuportaan moottori syttyisi, voisi tapahtua esimerkiksi seuraavaa: ellei savua ehdittäisi havaita ensin, sprinkleri laukeaisi kun lämpö palotilassa nousee. Tällöin pelastuslaitos saa automaattisesti hälytyksen. Samoin tieto tulee viimeistään tässä vaiheessa metron järjestyksenpidolle sekä metrovalvomoon tekniselle päivystäjälle. Tällöin paikalle saataisiin vartij(oit)a, asemalle voitaisiin kuuluttaa toimintaohjeita ja aseman savunpoistojärjestelmää voitaisiin alkaa käyttää tilanteen vaatimalla tavalla. Esimerkiksi paikalle matkalla oleva päivystävä palomestari voi esittää painavan sanansa savunpoiston hoitamisesta.

Asemilla ja tunnelissa muutenkin on savunpoistoluukkuja ja asemien ratatunneliaukot on varustettu savuovin. Tunneliasemien liukuportaikoissa voi nähdä puhaltimet, joiden avulla (sekä savunpoistoaukkoja ja savuovia apuna käyttäen) voidaan melko monipuolisesti luoda asemalle yli- tai alipaine savun ohjaamiseksi. Asemalaiturilla on myös vähän väliä alkusammutuskalustoa ja pikapaloposteja, samoin myös hätäpuhelimia. Pelastuslaitoksen (ja HKL:n) taktiikkana mahdollisessa palotilanteessa olisi varmastikin saada asema ensi tilassa tyhjäksi ihmisistä. Jokaiselta tunneliasemalta pääsee ulos vähintään kahta reittiä, ja hissejä en tässä yhteydessä laske reiteiksi.

Eikä kukaan taida tietää, miten sinne hätäuloskäyntiin pääsee. Kukahan tulee ovet avaamaan?
Hätäuloskäynnit on merkitty varsin selkeästi, kannattaa katsella, kun metroasemalla seuraavan kerran liikkuu. Kuten hätäuloskäynnin täytyykin, oven saa auki kuka tahansa. Ei kuitenkaan kannata kokeilla, ellei ole hätätilanne. Saa varmasti vartijat peräänsä.
 
Helsingin Sanomien sähköisen version keskustelupalstalla oli ihan mielenkiintoinen länsimetrokeskustelu koskien myös paloturvallisuutta. Lukemaani ja sen nostattamiin ajatuksiini pohjautuen, eikös turvallisin ratkaisu oli seuraavanlainen:
- lyhyet uudet automaattiohjatut metrojunat ilman ohjaamoja
- junat haitaroituja putkia ilman väliseiniä
- junien kummassakin päädyssä hätäuloskäynnit, jotka matkustajien avattavissa kun juna on pysähtynyt
- hätäuloskäynnin yhteydessä luiska, jota pitkin helppo kulkea ja (ainakin autettuna) myös rullatuolilla
- kun hätäuloskäynti on avattu, lähtee avaamisesta radioviesti automatiikalle, joka katkaisee virran kiskosta
- kiskojen välinen alue tasaiseksi, jotteivät kulkijat kompastu pölkkyihin ja rullatuolilla ylipäätään kuljettavissa

Kaavaillut kävelylaiturit koko tunnelin mitalta kuulemma huonoja koska:
- savu nousee ylös ja tavoittaa pian laiturilla kävelijät
- ihmiset paniikkiin mennessään alkavat kävellä eri suuntiin ja tukkivat kulkutiet
(päistä poistuttaessahan tätä vaaraa ei ole samalla tavalla)
 
Kaavaillut kävelylaiturit koko tunnelin mitalta kuulemma huonoja koska:
Ratkaisussasi ongelmallista on kuitenkin se, että nykyisellä kalustolla tullaan liikennöimään vielä vuosikymmenten ajan, eikä kuvaamasi kaltainen "putkievakuointi" onnistu tällä kalustolla.
 
Lukemaani ja sen nostattamiin ajatuksiini pohjautuen, eikös turvallisin ratkaisu oli seuraavanlainen:...
Tuo on Singaporen uuden linjan ratkaisu, mutta sillä erotuksella, että junan kapasiteetti on 1900 matkustajaa. Tosin sanottakoon, että tämä on luku joka sikäläisen käytännön mukaan hyväksytään 130 metriä pitkälle junalle. Meillä samalle junalle hyväksyttäisiin luultavasti noin 1550 matkustajaa.

- lyhyet uudet automaattiohjatut metrojunat ilman ohjaamoja
Minusta tästä on haittaa eikä hyöytä. Mitä lyhyempiä junat ovat, sen tiheämmässä niitä on ja ne toimivat tulppina sulkien tunnelin. OK, junan molemmat päätä voidaan avata ja sitten juostaan pakoon junan läpi. Mutta tämä ei mitenkään edistä evakuointia.

Kaavaillut kävelylaiturit koko tunnelin mitalta kuulemma huonoja koska:
- savu nousee ylös ja tavoittaa pian laiturilla kävelijät
Pelastuslaitoshan on edellyttänyt 100 m välein ratatunneleiden väliset savusuojatut yhteet, joten enintään 50 metrin pakoonjuoksun päästä pääsee "turvaan" viereiseen tunneliin. Pakeneminen jatkuu sitten siellä toisessa tunnelissa, mutta toivon mukaan ilman savua.

Sörnäisten hätäpoistumistie muuten on aseman länsipäässä. Itäpään hätätie on sama asia kuin normaali poistumistie, eli juostaan ylös rullaportaita.

Antero
 
Kyllä pitäisi päästä toista kautta pois, jopa kaikilla nykyisillä asemilla.
...
Eikä kukaan taida tietää, miten sinne hätäuloskäyntiin pääsee.
Jokaisella metroasemalla on liitekuvan mukaiset opastekilvet. Varsinaisten viherä-valkoisten poistumisopasteiden
1163_pieni_0604_ea9.jpg
ohella näistä opastetauluista selviää juuri sen aseman varauloskäytävä.
Turvallisuudestaan kiinnostunut matkustaja etsii tuon kilven ja lukee sen läpi junaa odottaessaan. :roll:

Pääasiallinen uloskäytävä (tunneliasemilla likuporraskuilu) on viitoitettu Ulos-tekstein, ja varauloskäytävät Hätäuloskäytävä-tekstein. Nuo tekstit ovat selvästi nähtävissä, mutta kukapa tuommoisia bongaisi ennen kuin hätä on käsillä. Mutta hyvä kun asia tuli keskusteltavaksi tällä foorumilla. Tieto tavoitti ainakin jotkut metronkäyttäjät.
 

Liitetiedostot

  • Kilpi.jpg
    Kilpi.jpg
    148.4 KB · Lukukerrat: 1,495
Toki olen itse selvillä opastekilvistä ja reiteistä. Mutta uskon, että niistä ihmisistä, jotka aamuseitsemältä seisovat vaikkapa Sörnäisten tai Kaisaniemen asemalla, ei ehkä kuin puolet osaisi ohjailemattomasti toimia heti, kuten tilanne vaatisi. Metron odotusaika on toisinaan liian lyhyt kylttien lukemiseen ja luettavaa matkustajat löytävät paremmin liukuportaiden yläpäästä.
 
Helsingin Sanomat kertoo peruskorjatun Kontulan metroaseman uusista itsevalaisevista lattialaatoista, jotka ohjaavat asemalta ulos hätätilanteessa.

Helsingin Sanomat sanoi:
Lattialaattojen lomaan on upotettu karkaistusta lasista valmistettuja pienempiä laattoja, jotka sisältävät jälkivalaisevaa materiaalia. Materiaali imee lamppujen valoa ja lamppujen sammuttua se hehkuu kymmeniä tunteja.

----

"Todennäköisesti otamme tällaiset laatat käyttöön kaikilla peruskorjattavilla ja uusilla metroasemilla", HKL:n projektipäällikkö Kalevi Andersson kertoi.

Idea on kerrassaan mainio, mutta miten suuntavaiston menettäneet ihmiset ohjataan oikeaan suuntaan, nuo laatat kun näyttivät vain muodostavan pitkän linjan. Kumpaan suuntaan siis lähteä?
 
Viimeksi muokattu:
Idea on kerrassaan mainio, mutta miten suuntavaiston menettäneet ihmiset ohjataan oikeaan suuntaan, nuo laatat kun näyttivät vain muodostavan pitkän linjan. Kumpaan suuntaan siis lähteä?

Totta! Laatat kai voisivat olla nuolen muotoiset tai ainakin kolmion muotoiset niin, että kärki osoittaisi poistumistien suuntaan. Ihme, ettei sitä ole ajateltu.

Ehtiihän tuon vieläkin toteuttaa peittämällä laatasta osa jollain kestävällä ja peittävällä materiaalilla niin, että näkyviin jää nuolen muotoinen alue.
 
Totta! Laatat kai voisivat olla nuolen muotoiset tai ainakin kolmion muotoiset niin, että kärki osoittaisi poistumistien suuntaan. Ihme, ettei sitä ole ajateltu.

Toivottavasti on kuitenkin ajateltu ja että tuo yksittäinen kuva antaa väärän kuvan :). Kolmio olisi yksinkertaisuudessaan mielestäni paras muoto tuollaiselle laatalle.
 
Kontulassa ei varmasti ole epäselvyyttä minne palon tapahduttua pitää rynnätä. Sehän on "maanpäällinen" asema ja päivä paistaa monesta suunnasta laiturille. Matkustaja tietää rynnätä a) sinne mistä tuli tai b) toiseen suuntaan, aivan oman henkilökohtaisen valintansa mukaan.

Jännityksellä odotan kuinka suuren uutiskynnyksen saavuttaa Kulosaaren laiturille kai joskus saatava vastaava merkintätapa. Tulee selväksi sitten minne siellä pitää mennä.
 
Kontulassa ei varmasti ole epäselvyyttä minne palon tapahduttua pitää rynnätä. Sehän on "maanpäällinen" asema ja päivä paistaa monesta suunnasta laiturille. Matkustaja tietää rynnätä a) sinne mistä tuli tai b) toiseen suuntaan, aivan oman henkilökohtaisen valintansa mukaan.

Jännityksellä odotan kuinka suuren uutiskynnyksen saavuttaa Kulosaaren laiturille kai joskus saatava vastaava merkintätapa. Tulee selväksi sitten minne siellä pitää mennä.

Ajattelin asiaa lähinnä siltä kannalta, että kyseessä on tunneliasema, kuten juuri länsimetrossa. Se oli tuollaista idean pohdintaa yleisesti :)
 
Vs: Länsimetro

Nostetaanpa tätä topiccia hieman.

Tämä on se tapaus. Se vain osoittaa, että "palamaton" alumiininen metrovaunu palaa oikein hyvin. Onneksi se tapahtui jo ennen kuin ihmisiä kuljetettiin ja varikolla. Mutta sekin tarvittiin, että paloturvallisuus otettiin vakavammin.

Tarina kertoo, että välittömästi palon sammuttua ryntäsi silloinen palomestari junan rakenteesta vastuussa olevien henkilöiden luokse ja piti sen verran tiukan palopuheen ihan sanan kirjaimellisessa merkityksessä, että tämän jälkeen junaan tehtiin monia paloturvallisuutta parantavia muutoksia.

Tarkkoja yksityiskohtia ei minulla ole, mutta tietääkseni ainakin penkkien materiaali meni tällöin uusiksi ja varmasti moni muukin yksityiskohta.

Myös M200 sarjaan kuulemma tehtiin materiaalimuutoksia suhteellisen loppumetreillä, koska todettiin että käytettäväksi suunniteltu eriste syttyy herkemmin kuin muut käytetyt materiaalit.

Mutta kuten tuolla jo todettiinkin, niin tietysti kaikki materiaali palaa jossain lämmössä.

Täytyykin Kontulassa katsella ensikerralla "sillä silmällä" noita laattoja. En tiennytkään moisista.
 
Takaisin
Ylös