Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Vs: Länsimetro
Pari maailman uutta automaattimetroa onkin tehty tyystin toisella otteella. Köpiksen kuvassa alla näkyy, miten jatkuvan laiturin lisäksi raide on rakennettu betonilattialle, jolloin jopa juokseminen radalla on mahdollista.
Singaporessa ei ole jatkuvaa laituria, vaan siellä junan pääty aukeaa luiskaksi. Juna siis tyhjenee siten, että matkustajat juoksevat junan sisältä tunnelin suuntaan pakoon.
Helsingin metron suunnittelusta on 40 vuotta. Sinäkin aikana suhtautuminen yleisön turvallisuuteen on muuttunut koko lailla. Ylipäätään kaikiessa on turvallisuuskulttuuri edistynyt voimalla, eikä sen pitäisi olla yllätys myöskään metron suunnittelijoille Suomessa. Onneksi pelastuslaitos on asiassa paremmin ajan tasalla. Ja ilmeisesti myös metron toiminnasta vastaavat, jotka ovat eri henkilöitä kuin suunnittelijat.
Antero
Kiitos pelastusalaa omakohtaisesti tuntevalle täsmennyksistä. Tietenkin pelastuslaitos saa metron ovet auki ulkopuoleltakin. Se vain on hankalaa, kun ovet ovat korkealla. Samoin ihmisten evakuointi junasta on hidasta sillä konstilla, mikä on yksittäisen matkustajan kannalta turvallista. Kun vaunussa palaa, sisällä on paniikki. Kun ovi on auki, sieltä ei tulla ulos hallitusti vaan hyppäämällä tai tippumalla takana olevien paineessa.Kyllä pelastushenkilöstöllä on mahdollisuus avata ovet ulkopuolelta. Olen omin silmin nähnyt. M100- ja M200-junissa nämä avaamisratkaisut ovat hieman erilaiset. Niiden yksityiskohtiin ei liene syytä syventyä täällä julkisella foorumilla.
Pari maailman uutta automaattimetroa onkin tehty tyystin toisella otteella. Köpiksen kuvassa alla näkyy, miten jatkuvan laiturin lisäksi raide on rakennettu betonilattialle, jolloin jopa juokseminen radalla on mahdollista.
Singaporessa ei ole jatkuvaa laituria, vaan siellä junan pääty aukeaa luiskaksi. Juna siis tyhjenee siten, että matkustajat juoksevat junan sisältä tunnelin suuntaan pakoon.
Helsingin metron suunnittelusta on 40 vuotta. Sinäkin aikana suhtautuminen yleisön turvallisuuteen on muuttunut koko lailla. Ylipäätään kaikiessa on turvallisuuskulttuuri edistynyt voimalla, eikä sen pitäisi olla yllätys myöskään metron suunnittelijoille Suomessa. Onneksi pelastuslaitos on asiassa paremmin ajan tasalla. Ja ilmeisesti myös metron toiminnasta vastaavat, jotka ovat eri henkilöitä kuin suunnittelijat.
Antero