Mutta mitä auttaa se, että Laajasalolaiset kuskataan tunnelissa? Ei se muutaman sadan metrin matka hitaammalla vauhdilla tunnu missään. Minuutti tai pari, jos Nokalta Kamppiin menee. Olisihan se tietysti parempi, jos Katajanokan ja Kampin välillä kulkisi tunneli. Hinta ei kyllä välttämättä houkuttele. Kadun tai parin sulkeminen muulta liikenteeltä on halvempaa.
Nämä ovat aina valintoja. Kuinka paljon 5-6 minuutin ajansäästöllä on arvoa. n.10 minuuttia päivässä. _Jos_ tunneli Pasila -Meilahti - Kamppi - Esplanadi rakennetaan, niin kyllä tunnelin jatkaminen Katajanokalle ja yhdistäminen Laajasalon yhteyteen on aika luonnollinen ratkaisu.
Aika paljon nämä ratkaisut riippuvat energian hinnasta ja taloudellisesta kasvusta. Ja ovat kaupunkisuunnittelun valintoja. Halutaanko tehdä joukkoliikennekaupunkia ja onko joukkoliikennekaupungille kysyntää.
Jos rakennetaan vaikka 0,5 km korkeatasoista tunnelirataa vuodessa, sitä on 100 vuoden päästä valmiina 50 km. Tunneliratojen ja -asemien ylläpitokulut ovat hyvin matalat.