Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin

Onko nyt otettu jokin isovaihde käyttöön metrosuunnittelussa/-rakentamisessa?
Ainakin HKL:n suunnittelujohtajalla on kovasti toiveita isomman vaihteen käyttämisestä, niitä voi lukea mm. Liikennepeilistä. Kaupunginjohtajakin totesi tänään Kalasataman aseman olevan lähtölaukaus metroliikenteen kehittämiselle. Suuria suunnitelmia oli kyllä jo edellisenkin suunnittelujohtajan aikaan, mutta aika hitaasti ovat silti toteutuneet.
 
Vs: Kolme metrolinjaa kuva

Tässä paintilla tehty hahmotelmani edellisestä aiheesta...

http://fi.msnusers.com/pohun/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=1

Tässä vielä karttakuvaan muunnettuna..

http://fi.msnusers.com/pohun/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=2
Katselin nyt vasta noita Murzun hahmotelmia ja hienoltahan ne näyttävät. Pasila muodostuu todella uudeksi keskukseksi ja vaihtopisteeksi. Katajanokalta vielä jatko Laajasaloon ja Santahaminaan aikanaan. Tuo Ruoholahti-Vantaankoski-linjahan voisi jatkua edelleen Lauttasaaren puolelle, jossa rata erkanisi Lauttasaaren asemalta etelään Vattuniemeen saakka. Harmittavaa, kun Vattuniemen alueen joukkoliikenneyhteyksistä tulee vaihdollisia länsimetron myötä, kyseessä on kuitenkin alati kasvava alue.

Mutta, mites Kehärata sopisikaan noihin kuvioihin? Senhän rakentamisen on määrä alkaa jo ensi vuonna (ei toki lopullista päätöstä vielä).
 
Helsingin joukkoliikennelautakunnassa keskustellaan 31.5 myös "esityksestä vuoden 2008 talousarvioksi ja vuosien 2008-2010 taloussuunnitelmaksi" ja esitetään muunmuassa (vuosille 2008-2012) 10 miljoonaa euroa Pasilan metroaseman rakentamiselle. Eihän sellaista ole edes kai päätetty vielä ;)? Samoin esitetään 50 milliä uusille metrovaunuille ; mitäs sillä saisi? 13-16 metrovaunua, sanoisin.
 
Tarvitaan kolme metrolinjaa ja Helsingin metroverkosto alkaa olla kattava + tietenkin lentokenttämetro.
1.Kivenlahti-Vuosaari/Mellunmäki
2.Laajasalo-Töölö-Pasila-Viikki
3.Vantaankoski-Huopalahti-Ruskeasuo-Pasila-Sörnäinen-Ruoholahti

Etenkin kannatan Vantaankosken radan muuttamista metroksi. Huopalahdessa se voisi sukeltaa tunneliin, josta se kulkisi Ruskeasuon kautta Pasilaan ja edelleen Vallilaan ja Sörnäisiin. Määränpäänä Ruoholahti. Selväähän on että noin 5min matka-ajan pidennys keskustaan tulee nykyiseen M-junaan verrattuna. Koska Sörnäisten kautta kierretään. Mutta toisaalta nykyään M-junat jäävät aika kauas varsinaisesta keskustasta. Sanotaanko että se voitettu 5min kuluu jo kävellessä laiturilta keskustaan. Pienellä matka-ajan pidennyksellä saavutetaan keskusta laajemmin, kaikki eivät ole matkalla rautatieasemalle. Osa haluaa Ruoholahteen, osa Hakaniemeen, jne. Ja samalla saadaan puuttuva lenkki välille Sörnäinen-Pasila, kartalta katsoen asian huomaa paremmin. Esim jos Itä-Helsingistä halutaan Pasilan suuntaan tai lentokenttämetrolle.
 
Mikä puuttuva lenkki? Vai eikös seiskan ratikka kelpaa metroilijoille?

Seiska on hidas välillä Sörnäinen-Pasila heille, jotka vaihtavat itämetrosta junaan Pasilassa, 12 min vs 2 min on kyllä selvä ero työmatkoissa. Vieläpä kun on noustava metrosta ylös ja Pasilassa käveltävä jonkin matkaa asemalle. Tilannetta on yritetty paikata Junatien linjoilla 58, 59, 505, 509 ja Harjutorin 22, 50, mutta jokainen näistä kulkee aika harvoin ja pysäkkien sekavuus tekee systeemistä vaikean. Metro selkeyttäisi tilannetta ja nopeuttaisi näitä vaihtoja.
 
Seiska on hidas välillä Sörnäinen-Pasila heille, jotka vaihtavat itämetrosta junaan Pasilassa, 12 min vs 2 min on kyllä selvä ero työmatkoissa. Vieläpä kun on noustava metrosta ylös ja Pasilassa käveltävä jonkin matkaa asemalle. Tilannetta on yritetty paikata Junatien linjoilla 58, 59, 505, 509 ja Harjutorin 22, 50, mutta jokainen näistä kulkee aika harvoin ja pysäkkien sekavuus tekee systeemistä vaikean. Metro selkeyttäisi tilannetta ja nopeuttaisi näitä vaihtoja.
Tämä on yksi liian raskaaksi tehdyn metromme aiheuttamista ongelmista. Mutta ei se sillä ratkea, että on rata Pasilan aseman ja Sörnäisten aseman välillä. Nuo mainitut bussilinjat palvelevat Teollisuuskadun varren runsasta työpaikkakeskittymää, jolle ohi ajavasta metrosta ei ole mitään hyötyä.

Eli raskasmetron ongelmat vain jatkuvat. Kaupungin metrosuunnittelun henkihän näyttää olevan rakentaa vain metron tunnelirataa ja mahdollisimman vähän asemia, koska asemat tekevät metrosta kalliin (ks. HS 26.5. uutinen Töölön metrosta).

"Liityntäliikennettä" tuolle välille on vaikea rakentaa muuten kuin mitä nykyiset bussilinjat ovat. Kalasatama ja Sörkkä ovat molemmat kelvottomia tuolla välillä kulkevien bussien vaihtoasemiksi. Kalasatamassa kävely-yhteydet ovat kelvottomat, Sörkästä taas tulee busseille pitkä kierto päästä Teollisuuskadulle.

Pasila-Sörkkä välillä pitää olla nykyaikainen ratikan tekniikkaan perustuva metro, jolla on vähintään 3 pysäkkiä tuolla osuudella. Espoon metronsuunnittelun kombi-ideasta tällaisen olisi voinut kehittää, ja metrolla olisi siten ollut tulevaisuutta. Asemattomalla metrolla ei sitä ole.

Antero
 
Helsinki elää nyt tällaista "metropoli-vaihetta", eräänlaista murrosikää,: halutaan laajentua ja muodostua todelliseksi suomalaiseksi suukaupungiksi (nyt peräti miljoona asukasta YTV-alueella ;)) maailman kartalle. Siksi metrokin kuuluu metropoliin ja muita vaihtoehtoja ei edes ajatella (Pisarakin jossain kaukaisessa visiossa). Jos joku merkittävä politikko tai poliittinen voima kykenee uskottavasti esittämään Helsingin kaupungille, sen päättäjille ja virkamiehille sen "toisen vaihtoehdon" (jonka me tällä foorumilla tiedämmekin), niin hieno homma. Siihen muutokseen ei riitä meidän mesoaminen täällä foorumilla. Niin kauan kuin näin ei tapahdu, metro on ainoa todellinen ja jo olemassa oleva vaihtoehto.

Raide-Jokerilla (ja toivottavasti Laajasalo myös) tulee olemaan todellinen näytönpaikka siihen, mihin pikaratikka-järjestelmä pystyisi täällä Helsingissä. Metron ei tarvitse sitä enää näyttää.

Älkää nyt käsittäkö väärin; olen raideliikenteen ystävä sen kaikessa muodoissaan; niin metron kuin ratikankin ja toivon totisesti jälkimmäisen laajentuvan ja reippaasti sekä saavuttavan uusia muotoja. Helsingin metro on mielestäni kuitenkin hyvä järjestelmä myös.

--------------

Juuri Pasilan seutu tuntuu olevan tulevaisuudessa erittäin tärkeä kehityskohde Helsingille ja ko. alueen liikennejärjestelyt sen mukana. Itse toivon, että Keski-Pasilasta kehitetään upea uusi keskus näkyvine maamerkkeineen ja metroasemakin kuuluisi tuonne. Jollei joku tee jotain ratkaisevaa Pisara-radan toteutuksen suhteen, metrolinja Kamppi-Pasila on se todellinen vaihtoehto. Pasilasta Vallilan ja Sörkan suuntaan on sen luonnollinen jatke jossain vaiheessa. Mutta asemia vähintään Teollisuuskadun seudulle, Vallilaan sekä Hermanniin.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on yksi liian raskaaksi tehdyn metromme aiheuttamista ongelmista. Mutta ei se sillä ratkea, että on rata Pasilan aseman ja Sörnäisten aseman välillä. Nuo mainitut bussilinjat palvelevat Teollisuuskadun varren runsasta työpaikkakeskittymää, jolle ohi ajavasta metrosta ei ole mitään hyötyä.

Metron osuus Sörnäinen-Pasila ei ole tarkoitettu Teollisuuskadun työpaikkakeskittymää varten. Ehdotukseni tarkoitti paljon laajempaa hyötyä.
Esim Vantaankosken radan väki voitaisiin ripotella välille Sörnäinen-Ruoholahti suoralla yhteydellä, nykyäänhän M-junalla pääsee vain rautatieasemalle. Tämä oli siis linjan päätarkoitus. Mutta siinä sivussa Sörnäinen-Pasila välille muodostuu tehokas "oikotie" Pasilaan. Näin Itä-Helsingistä pääsisi Pasilan kautta muualle (rantarata, vantaankoski, päärata) ainakin 10-15 min nopeammin jos pitäisi käydä Helsingissä vaihtamassa.

Niin, ja sille Teollisuuskadun työpaikkakeskittymälle kuljettaisiin edelleen samoin kuin nytkin, muulla kuin metrolla. Lisähuomiona, että Vallilaan tulisi metroasema..
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Esim Vantaankosken radan väki voitaisiin ripotella välille Sörnäinen-Ruoholahti suoralla yhteydellä, nykyäänhän M-junalla pääsee vain rautatieasemalle.
Mutta pääseehän sieltä metrolla molempiin suuntiin ja matka-ajat mainitsemillesi kohdeasemille taitavat tulla lyhyemmiksi - no riippuu tietenkin siitä, miten pitkä vaihtokävely Pasilaan kehitettäisiin. Tietenkin metro ja lähijunaverkon yhdistäminen olisi toinen juttu, mutta näillä näkymin toiveajattelua.

Siksi toiseksi tulee tekninen ongelma. Metrojen tapaan ratojen haarautuminen ei kuulu systeemiin. Sörkkä-Ruoholahti -välillä ei ole vapaata kapasiteettia M-junametroille. Ai niin, rinnakkainen tunneli on tietenkin ihan jees. ;)

Mutta siinä sivussa Sörnäinen-Pasila välille muodostuu tehokas "oikotie" Pasilaan. Näin Itä-Helsingistä pääsisi Pasilan kautta muualle (rantarata, vantaankoski, päärata) ainakin 10-15 min nopeammin jos pitäisi käydä Helsingissä vaihtamassa.
Itäväylältä Pasilaan menevillä busseilla pääsee aivan yhtä hyvin - ja niillä on reitillänsä muutama pysäkkikin.

Antero
 
Niin, ja sille Teollisuuskadun työpaikkakeskittymälle kuljettaisiin edelleen samoin kuin nytkin, muulla kuin metrolla. Lisähuomiona, että Vallilaan tulisi metroasema..

Kyllä metrokin soveltuisi hyvin Teollisuuskadun työpaikka-alueelle. Nokiantien ja Nilsiänkadun risteykseen sijoitettu metroasema palvelisi hyvin koko aluetta. Pitää muistaa, että tulevaisuudessa tuo Teollisuuskadun ja Aleksis Kiven kadun välinen alue ei ole enää maastoeste aitoineen ja junahalleineen, joten metroasemalle on kätevä kävellä ysiratikan reitiltäkin. Ysiratikka ei kuitenkaan kävisi tarpeettomaksi, koska se palvelisi edelleen Kallion yhteyksiä Pasilaan.
 
Takaisin
Ylös