Tässä viestissä kysyn mielipiteitä nyt muutamaan juttuun.
1. Mikä on nopeiden junien tulevaisuus suomessa?
2. Sähkömoottorijuna vai veturiveto?
3. Sm6 - miksi ulkonäkö kopioitu sm3:sta?
Omia mielipiteitä:
1: varmasti hyvä, kunhan ihmiset lopettavat pelkäämisen siitä että ”ei riitä matkustajat”, VR:n junat ovat usein loppuunmyytyjä ja vuoroja tarvitaan enemmän. Ei ole mitään syytä kitsastella infrastruktuurissa.
2: omasta mielestä sähkömoottorijuna, sillä ne ovat modernimpi vaihtoehto, ja veturikokoonpano täytyy veturijunissa tehdä aina, kuinka monta vaunua tulee mihinkin junaan ja näin edespäin. Moni varmaan ajattelee, että veturit ovat parempia, mutta omasta mielestäni sm:t ovat parempia koska on suurempi valikoima erilaisia ja nopeudet saa usein korkeammaksi kuin vetureissa. Ei voi olla kyse, että olisi liian vähän matkustajia, sillä tuntuu että veturijunissakin loppuu paikat kesken.
3: miksi ihmeessä sm6 on tehty näyttämään sm3-junalta, vaikka kyseessä on 2000-2010 -luvun New Pendolino-juna, jossa tekniikka ja ulkonäkö on uutta. Jopa Englanninkin pendolinot (vielä vanhemmat kuin sm6) näyttävät modernimmalta. Luulisin, että vanhassa ulkomuodossa pitäytyminen ei alentanut junien hintaa yhtään, mikä sitten on syynä ettei uusi ja moderni muotoilu kelvannut? Tämä minua on mietityttänyt jo useampia vuosia.
1. Mikä on nopeiden junien tulevaisuus suomessa?
2. Sähkömoottorijuna vai veturiveto?
3. Sm6 - miksi ulkonäkö kopioitu sm3:sta?
Omia mielipiteitä:
1: varmasti hyvä, kunhan ihmiset lopettavat pelkäämisen siitä että ”ei riitä matkustajat”, VR:n junat ovat usein loppuunmyytyjä ja vuoroja tarvitaan enemmän. Ei ole mitään syytä kitsastella infrastruktuurissa.
2: omasta mielestä sähkömoottorijuna, sillä ne ovat modernimpi vaihtoehto, ja veturikokoonpano täytyy veturijunissa tehdä aina, kuinka monta vaunua tulee mihinkin junaan ja näin edespäin. Moni varmaan ajattelee, että veturit ovat parempia, mutta omasta mielestäni sm:t ovat parempia koska on suurempi valikoima erilaisia ja nopeudet saa usein korkeammaksi kuin vetureissa. Ei voi olla kyse, että olisi liian vähän matkustajia, sillä tuntuu että veturijunissakin loppuu paikat kesken.
3: miksi ihmeessä sm6 on tehty näyttämään sm3-junalta, vaikka kyseessä on 2000-2010 -luvun New Pendolino-juna, jossa tekniikka ja ulkonäkö on uutta. Jopa Englanninkin pendolinot (vielä vanhemmat kuin sm6) näyttävät modernimmalta. Luulisin, että vanhassa ulkomuodossa pitäytyminen ei alentanut junien hintaa yhtään, mikä sitten on syynä ettei uusi ja moderni muotoilu kelvannut? Tämä minua on mietityttänyt jo useampia vuosia.