Mielipiteitä Suomen junista

Olen samaa mieltä vuorovälien parantamisesta, mutta kannattaisi varmaan aloittaa paikaamalla raot nykyisissä aikatauluissa. Esimerkiksi mainitsemmalasi reitillä Jyväskylästä Tampereelle ei lähde junia Jyväskylästä klo 8, 11, 12 ja 15 alkavilla tunneilla. Viimeinen junakin on jo klo 19.15. Vastaavasti Tampereelta ei lähde junia Jyväskylän suuntaan klo 8, 10, 13 ja 19 alkavilla tunneilla. Nämä ovat siis ensi maanantain aikatauluista katsottuja. Puolen tunnin vuorovälillä on myös sellainen rajoitus, että toinen junista ei käytännössä mahdu jatkamaan pääradalle, joten puolen tunnin vuorovälistä on vain rajallinen hyöty puutteellisten jatkoyhteyksien vuoksi.

Pitäisin Etelä-Suomen kaukojunaliikenteen isoimpana ongelmana hinnoittelumallia, jossa spontaani matkustus ei ole käytännössä mahdollista. Sen vuoksi vuoroväleilläkään ei ole juurikaan väliä. Jos esimerkiksi Helsinki–Tampere-välin matkalle asettaisi maksimihinnaksi 15€ (ja tarvittaessa minimihintaa voisi nostaa parilla eurolla, jos lipputuloja ei muuten saa tasapainotettu), niin erityisesti vapaa-ajan matkustus voisi lisääntyä reilusti. Lipun voisi siis ostaa kymmenen minuuttia ennen junan lähtöä eikä omaa aikataulua olisi pakko lyödä lukkoon minuutin tarkkuudella jo yli viikon verran etukäteen kuten nykyään. Siinä vaiheessa kun spontaani matkustus on hintojen puolesta mahdollista useammalle, vuorovälikin kannattaisi pitää tasaisena ja tihennyksestä voisi olla jotain hyötyä. Infra on toki siltikin rajoite, mutta kun ns. tasatariffin hyödyt näkyvät matkustajamäärien nousuna, infraparannuksien puolestapuhujat voivat osoittaa niiden suuntaan.

Samalla voisi myös miettiä sitä, onko istumapaikkavaatimus aivan pakollinen. Jos ei niin lipun voisi ostaa etukäteen tietyllä reitille ja tietylle päivälle mutta ei tiettyyn junaan. Saksan kaukojunissa sekä Britanniassa ainakin itärannikolla jokaisen penkin yläpuolella on pieni ruutu, joka näyttää istumapaikan varaustilanteen. Jos et ole varannut istumapaikkaa, valitset sellaisen, jonka kohdalla ei ole varausta. Jos olet varannut paikan, ei täydy stressata siitä, saatko istumapaikan kolmen tunnin matkalle Helsingistä Jyväskylään.
 
Milloinkohan on Sm3:n aika mennä romuttamolle…?
Ja millähän ne korvataan? Varmaan veturivetoisilla InterCity-junilla, mutta omasta melestäni sähkömoottorijunat voisi olla hyvä ratkaisu, sillä ne käytännössä säästävät tilaa ja vähentävät tarpeetonta vaunujen siirtelyä.
Pendolinoilla ei ole mitään tarvetta mennä romuttamolle, vanhimmat yksiköt on alle 30-vuotiaita ja uusimmat 20-vuotiaita. Käsittääkseni näitä on myös tutkittu ja korjattu niin perinpuolisesti että vikoja ei esiinny yhtä paljon kuin Pendojen alkuaikoina. Allegrojen muutos Pendolino Plussaksi on antanut myös kokemusta ja osviittaa Pendolinon peruskorjaamisesta ja matkustamon uudistamisesta. Pendolino on vieläpä yleinen junamalli Euroopassa, joten myös tietoutta ja varaosia luulisi löytyvän.

Nyt kun Intercityt ovat päässeet nopeudessa ja kiihtyvyydessä Sm3:n tasolle, Pendoille voisi keksiä parempaa tekemistä. Niitä on kuitenkin 14 yksikköä jäljellä. IC:stä on tehty viime vuosina korkean palvelutason tuote jolle halutaan ahdata lisää palveluita ja teemaosastoja – jotka ovat kieltämättä kivoja lisiä jos matkustaa maan poikki. Etelä-Suomen 1h+ matkoilla ne tuntuvat rahastukselta.

Itse näkisin että Etelä-Suomessa perustettaisiin joku InterRegio / Mälartåg / ent. IC2 –tason junapalvelu joka olisi hitaampi kuin IC mutta nopeampi kuin lähijuna. Näissä Pendot olisi oivallisia, niitä käytetään Pääradalla jo nyt kaukoliikenteessä joka pysähtyy väliasemilla. Tällöin pohjoisen IC-junista vapautuisi kapasiteettia maakunnista Helsinkiin matkaaville, kun etelässä sisäisesti liikkuvilla on korkeatasoisempi vaihtoehto kuin R/Z-juna. Pendolinoissa ravintolavaunu on ihan kiva, mutta näkisin Etelän matka-ajoilla lähijunaa paremman matkustusmukavuuden olennaisempana.

Tämä on hieman villi idea, mutta Pendojen ongelma on aina ollut korkea lattia. Invamatkustajille on toki kehnosti toimiva ja hidas hissi, mutta esim. lastenvaunujen kanssa Pendolino on painajainen ahtailla ovilla ja käytävillä. Käsittääkseni Sm3:ssa ravintolavaunun telit eivät ole vetäviä ja sen sähkölaitteet liittyy virroitinta lukuunottamatta ravintolavaunun sähköihin. Saisikohan sen tilalle rakennettua matalalattiaisen välivaunun, varmasti Alstomilta jotain jälkiasennus-kokemusta löytyy kun ostivat Bombardierin?
 
Esimerkiksi joku puolen tunnin välein kulkeva juna Tampereelle Jyväskylästä olisi todella toivuttu eikä ideana varmasti mahdoton, onhan Orivesi-Jyväskylä-radalla peräti KAHDEKSAN rautatieliikennepaikkaa jolla juna voi ohittaa toisen
Olisiko tuo tosiaan käytännössä mahdollista? Nykyisinkin tuntuu, että tuolla välillä aikataulussa pysyminen on vaikeaa. Melkein aina, kun olen tuota väliä matkustanut, joudutaan jossain ohituspaikassa odottamaan vastaan tulevaa junaa, usein kymmenisen minuuttia. Tiheämmällä vuorovälillä nuo odotukset kertautuisivat. Lisäksi matkustajajunien lisäksi tuolla radalla kulkee hitaita tavarajunia, joilla kestää pidempään ohituspaikkojen välillä.
 
Ehkä perspektiivin vuoksi on hyvä muistaa, että Sm2-junat ovat 44-50-vuotiaita ja Helsingin metron M100-sarjan junat yli 40-vuotiaita. Näiden korvaaminen alkaa lähivuosina olla ajankohtaista (ensimmäisten osalta projekti on jo käynnissäkin uusien Sm7-junien muodossa), mutta tovi jos toinenkin vielä menee ennen kuin Pendolinot ja vanhimmat kaksikerrosvaunut alkavat olla läheskään tuollaisessa iässä. Ikä ei siis ole mikään syy alkaa romuttaa toimivaa kalustoa.

Mitä taas tulee varaosiin ja huoltomahdollisuuksiin, niin ainakin kaksikerrosvaunujen osalta uskoisin, että vanhoja vaunuja voidaan huoltaa samoin välinein ja osin kuin uusiakin. Näiden matkustamoitahan on nyt alettu tekstiilien yms. osalta uusia, eli eiköhän sekin anna jotain osviittaa siitä, että käyttöikää on vielä aika mukavasti edessä.
 
Takaisin
Ylös