HSL:n pitäisi pikimmiten väsätä runko/keskustalinjalle omat kalustokriteerit, jossa painotetaan sisätilojen toimivuutta: minimoiden aikaa, joka kuluu vaunun tyhjentymiseen ja täyttymiseen uudelleen. Käytännössä voittajana olisi täysmataluutta, pituutta, seisomapaikkoja, ovien määrää ja ovien leveyttä.
Scalat ja muut low entry-telit ovat edelleen mahtavia, kun painotetaan istumapaikkojen määrää ja laatua. Suurin osa linjastosta on tälläisiä linjoja, joilla matkustetaan pitkiä matkoja ja osa pysäkeistä ohitetaan kokonaan.
---------- Viestit yhdistetty klo 12:54 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:46 ----------
etenkään kun siihen on yhdistetty vielä avorahastus.
En itse oikein näe, miten avorahastus
huonontaa tilannetta entisestään. Yksinkertaistetaan vähän ja todetaan että aiemmin etuovesta tulleet ihmiset yksinkertaisesti siirtyivät keskiovelle. Keskiovi on kaikista paras ovi sisään ja ulos menevän tungoksen kanssa, koska se avautuu kolmeen suuntaan: etukäytävälle, takakäytävälle ja keskisillalle. On siis paras, että keskiovea käytetään mahdollisimman paljon, molempiin suuntiin. Scalassa keskiovia on vain yksi pari, nivelessä olisi kaksi tai kolme, avorahastus siis vain lievittää tilannetta.
Etu- ja takaovet avautuvat vain yhdelle kapealle käytävälle, eivätkä sovi kovin isoon tungokseen. Yksilehtisyys ei kurista niiden toimivuutta, koska niihin ei tätä kapeaa käytävää pitkin pääse ihmisiä kahden oven verran muutenkaan. Helsingin uudessa ratikassakin etu- ja takaovet ovat pienennetty yksilehtisiksi kukin, ja se on oikeasti suunniteltu nopeaksi tyhjentää ja täyttää.