- Liittynyt
- 4 Lokakuu 2009
- Viestit
- 3,231
En itse oikein näe, miten avorahastus huonontaa tilannetta entisestään. Yksinkertaistetaan vähän ja todetaan että aiemmin etuovesta tulleet ihmiset yksinkertaisesti siirtyivät keskiovelle. Keskiovi on kaikista paras ovi sisään ja ulos menevän tungoksen kanssa, koska se avautuu kolmeen suuntaan: etukäytävälle, takakäytävälle ja keskisillalle. On siis paras, että keskiovea käytetään mahdollisimman paljon, molempiin suuntiin. Scalassa keskiovia on vain yksi pari, nivelessä olisi kaksi tai kolme, avorahastus siis vain lievittää tilannetta.
Etu- ja takaovet avautuvat vain yhdelle kapealle käytävälle, eivätkä sovi kovin isoon tungokseen. Yksilehtisyys ei kurista niiden toimivuutta, koska niihin ei tätä kapeaa käytävää pitkin pääse ihmisiä kahden oven verran muutenkaan. Helsingin uudessa ratikassakin etu- ja takaovet ovat pienennetty yksilehtisiksi kukin, ja se on oikeasti suunniteltu nopeaksi tyhjentää ja täyttää.
Tässä ilmenee juuri se avorahastuksen perusongelma, mikä on 550:llä nykyisin käytössä olevissa Scaloissa, ja miten avorahastuksen voi nähdä huonontavan tilannetta entisestään. Matkustajat haluavat yleensä käyttää väljintä ovea, ja näin ollen heidän on aivan pakko mennä keskiovista sisään (ja ulos). Ainoa ero vanhaan on se, että nyt sitä pääsääntöistä nousuovea käyttävät myös poistujat ja päinvastoin, eikä se tila siinä ovensuussa ole kuitenkaan yhtään sen suurempi.
Luulisi avorahastuksen olevan kaikkien kannalta nopeampaa, jos bussin etuosa täytetään kaksilehtisestä etuovesta, ja keski- ja takaosa kaksilehtisestä keskiovesta (pl. kertalipun ostajat). Näin ollen pysäkkiaika lyhentyisi, kun kaikkien kyytiin nousevien matkustajien ei tarvitse odottaa poistuvia, vaan osa on jo päässyt etuovesta sisään. Ahdas käytäväkään ei ole ongelma, koska etuovesta ei tule niin paljon matkustajia kyytiin, että kahta ovilehteä oikeasti tarvitaan. Kaksilehtistä etuovea tarvitaan siis oikeastaan vain siihen, että matkustajat saadaan käyttämään sitä.
Paras vaihtoehto 550:lle olisi toki ollut täysmatalanivel, jossa on kolmesta viiteen oviparia, koska silloin väljiä ovia on useampia, ja myös matkustajat jakautuvat oville tasaisemmin. Myös etuovi voisi olla kapea tällaisessa tilanteessa, kun bussia voidaan oikeasti verrata käyttämääsi Artic-esimerkkiin.
Viimeksi muokattu: