Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Tämä liittyy toki sikäli aiheeseen, että Suomessa sen, missä henkilöjuna ei pysähdy, määrittelee kansallinen ja virheellinen rautatiepolitiikka. Tampereen ja Turun seutujen - kuten muidenkin alueiden - paikallisjunat lakkautettiin vastoin alueiden tahtoa kansallisen rautatiepolitiikan osana.
Suomessa tosin tämä ei ole johtanut matkustajajunaliikenteen menettämiseen kovin suurista taajamista. Suurimmat junattomat taajamat ovat todennäköisesti nimenomaan suurimpien seutujen osia. Mikäköhän on suurin kaupunki Suomessa ilman matkustajajunia? Rauma ja Forssa tulevat mieleen ensimmäisinä.
Kuusamo (16 756 asukasta) sijoittuu listalle "ilman nykyistä yhteyttä", mutta on kovin tulkinnanvaraista, onko se ollut kokonaan vailla henkilöjunaliikennettä. Ainakin saksan kenttäharmaissa on sinne kuljettu:
Wikipediä Kuusamon kenttäradasta
Maarianhaminan edelle (asukasluvun mukaan) menee ainakin Parainen. Olikohan Karjalan kannaksella jotain henkilöliikennejunatonta kaupunkia, joka löisi asukasluvussa Paraisen ja Kuusamon?
Kaarina: 30 549
Lieto: 15 853
On ollut Littoisissa asema.
Kaarinan saisi kyllä nykyään raidelliikenteen piiriin myös avaamalla aseman PiikkiöönOnko Littoisissa koskaan ollut Rantaradalla pysäkkiä? Jos semmoisen tekisi ja nykyisiä kunnanrajoja siirtäisi taktiset muutaman kymmentä metriä laiturin puoliväliin, niin tulisi sekä Kaarina että Lieto raideliikenteen piiriin :smile:.
Että hetsitten kolme kertaa viikossa.
Ei Siperian junakaan kulje kuin kolmasti viikkoon.