Vs: Vallilan maanalainen raitiovaunuvarikko
Ei ole epärealistista, jos perustetaan kasvavaan kaupunkiin toimivaa joukkoliikennettä. Jostain pitää aloittaa. Ei Mikkeli mikkään hökkelikylä hiekkateineen ole, joten miksi siellä pitäisi jatkaa sellaista meininkiä liikenteen suhteen? Eihän Helsingissäkään kukaan käyttänyt joukkoliikennettä vuonna 1890, jolloin asukkaita oli jo 65 000.
Mikkelissä oli 30 vuotta sitten ihan toimiva joukkoliikenne, mutta sitten autoilun hinta laski kaikkien työssäkäyvien ulottuville ja söi joukkoliikenteen markkinat. Jos autoilun kustannustaso ei rajusti nouse, joukkoliikenteen kysyntä tuskin Mikkelissä merkittävästi kasvaa. Ja Mikkeli on taantuva talousalue ja kun eläkeläisistä aika alkaa jättää asukasluku alkaa laskea rajusti.
Tämä on siis henkilökohtainen mielipiteeni, epärealistinen tai ei:
Pikkukaupunkein keskustoissa autopysäköinti helpottuisi, jos olisi vähänkään houkutteleva joukkoliikenne. Samoin myös erikoistavarakaupat kannattaisivat paremmin, kun osan käyttäjistä ei tarvitsisi välittää parkkeerausongelmista.
Toki pysäköintipulmia helpottaisi, jos merkittävä osa asiakkaista käyttäisi joukkoliikennettä eikä tulisi autolla, se on toki selvää. Mutta eihän Mikkelin tapaisessa kaupungissa joukkoliikenteellä ole oikeastaan mitään kilpailukykyä. Kun ei ole ruuhkia eikä parkkipulmia, millä joukkoliikenne houkuttelee kunnolla muita kuin koululaisia. Ei oikeastaan millään.
Eikä parkkipaikkojen rakentaminen Mikkelin keskustaan ole kustannuksiltaan sen kummempaa kuin parkkien rakentaminen vaikka Selloon alakertaan. Sellossa on 2900 parkkipaikkaa, Mikkelin keskustan kauppavolyymi lienee laajennettunakin jonkin verran pienempi Sellon. Toriparkkiin tulee 630 autopaikkaa, jotka eivät ole uusia, vaan siirretään toriparkkiin kauppakeskusten alta. Olisikohan toriparkin rakentaminen jälkeen Mikkelin keskustassa noin 1500 asiointipaikkaa?
On vaikea kuvitella, että kukaan rakentaisi Mikkelin keskustaan lisää liiketilaa ilman parkkipaikkoja. Onhan Helsingin seudullakin hyvin epärealistista kuvitella vaikka Selloa tai Itäkeskusta ilman parkkipaikkoja. Jos liiketilaa ei rakenneta keskustaan, paine ideaparkille kasvaa. Tai sitten vaan liiketila hajautuu Tammistomaisesti sinne tänne, joka on vielä pahempi vaihtoehto. Tuosta on jo Mikkelissä esimerkkejä. Sinne tänne on vaan tipahdellut erilaisia kauppoja. Jos keskustaa ei kehitetä se vaan kuolee pystyyn.
Pahinta mitä pikkukaupungeille voi tapahtua on kaupan valuminen keskustojen ulkopuolelle ja sitä vastaan pitää taistella kaikin keinoin. Jos keskustassa ei ole pysäköintitilaa ja houkuttelevaa kauppakeskustilaa, kauppa vaan siirtyy pois.