Millä laivoilla olet matkustanut?

Aina jaksan jorista ensimmäisestä laivareissumuistostani ja Viking Songin liukuportaista, joita pitkin noustiin itse kansille. Costa Atlantica on toinen laiva, joissa rulltrappoihin olen törmännyt, mutta ne olivat miehistötiloissa laivan peräpäässä, enkä voi liikesalaisuuksiin vedoten kertoa niiden kulkusuunnasta mitään.

Oma listani vaikuttaa kutakuinkin tältä:
- Helsinki-Tukholma, M/S Viking Song, M/S Viking Mariella, M/S Viking Olympia, M/S Silja Symphony, M/S Silja Serenade
- Helsinki-Travemünde, GTS Finnjet
- Vaasa-Sundsvall, M/S Wasa Express
- Vaasa-Umeå, M/S Botnia Express
- Turku-Tukholma, M/S Viking Isabella, Silja Festival, M/S Viking Athena
- Helsinki-Tallinna, Nordic Jet Line, M/S Nordic Jet (ainoa kerta muuten, kun olen ylittänyt ulapan laivalla)
- Lappeenranta-Viipuri, M/S Carelia
- Kauppatori-Suomenlinna M/S Suomenlinna-Sveaborg

Mikäli listasta jäi puuttumaan joitain merkittäviä reittiosuuksia, tästä dokumentista voi valittaa 30 päivän määräajan puitteissa. Valituskuori on oheisessa vessassa.
 
Viimeksi muokattu:
No vaikka vuonna 1966:
M/S Finndana (autolautta) Helsinki - Kööpenhamina.
1962 - Hansa Express - 1966 Finndana - 1967 Gryf - 1981 Eolos - 1995 Agios Vassilios - 2003 Agi ja romutus.
 
Eckerö Line: Nordlandia
St. Peter Line: Princess Maria
Tallink Silja: Galaxy, Serenade, Symphony
Viking Line: Amorella, Mariella
 
Viimeksi muokattu:
Tallink Silja: Finnjet, Serenade, Symphony, Superseacat, Romantika, Europa, Galaxy, Festival ja Meloodia.

Viking Line: Rosella, Gabriella, Isabella, Amorella, Cinderella, Mariella, ja Xprs

Eckerö Line: Nordlandia

St Peter Line: Princess Maria

Ja jos laivoiksi lasketaan lautat ja lossit niin Suomenlinna 2, Suokki ja Tor ainakin. On pari muutakin, en muista vain nimeä..
 
Tallink: Fantaasia, Meloodia, Baltic Princess, Baltic Queen, Star, Superstar
Silja Line: Serenade, Symphony
Viking Line: Cinderella, Calypso, Isabella, Amorella, Gabriella, Mariella, Rosella, XPRS
Eckerö Line: Nordlandia

Ja lisäksi joillain lautoilla Helsingborg - Helsingör ja Rödby - Puttgarden välillä
 
Kaikenlaisia laivoja ja reittejä, ehkä seuraavat kannattaa mainita nimeltä:

Finnfellow, Hargshamn-Uusikaupunki
Railship II, Travemünde-Hanko
Folkliner, Gävle-Kaskinen
Kalla IV, Kalajoki-Maakalla-Kalajoki
Tuula II, Vuonislahti-Koli
Linta, Kuhmoinen-Sysmä
Elias Lönnrot, Mänttä-Keuruu

+ perusreittejä sekä laivoja:
Helsinki-Tukholma (alkaen S/S Aallotar), Helsinki-Tallinna, Helsinki-Gdańsk, Turku-Maarianhamina-Tukholma, Eckerö-Grisslehamn, Vaasa-Uumaja, Göötepori-Fredrikshamn, Malmö-Kööpenhamina, Rødby-Puttgarden, jne.
 
No vaikka vuonna 1966:
M/S Finndana (autolautta) Helsinki - Kööpenhamina.
1962 - Hansa Express - 1966 Finndana - 1967 Gryf - 1981 Eolos - 1995 Agios Vassilios - 2003 Agi ja romutus.
Harmi kun en muista niiden Saimaan valkokylkien nimiä 60 - luvulta (Lappeenrannasta, Savonlinnasta, Kuopiosta, Joensuusta), no ainakin Heinävesi II.
Silloin liikenne oli reittiliikennettä. Etukannella oli vaikka muutama lehmä. Ja laitureilta otettiin aamusella maitotonkkia matkaan.
Henkilöautoja mahtui laivaan tasan yksi kappale (keskelle, alakannelle). Muistan kerran, kun illalla tultiin Kuopioon. Vesi oli matalalla ja autoramppi oli mahdottomassa kulmassa. Lisäksi auton katto olisi kuoriutunut pois mahdollisessa yrityksessä. No äijät hakivat kaksi mahtavaa, pitkää parrua. Niillä he väänsivät valkokylkeä kallelleen laiturista poispäin. Ja se auto saatiin laivasta pois. Palvelu pelasi.
Harmi, että noihin aikoihin olin liian nuori ja vailla kameraa.
"Kappale kauheinta Suoma" oli muistaakseni Heinäveden reitillä Kerman kanavasta etelään. Oli voimakas virta ja jyrkkä käännös. Kun hinaajan perässä oli muutamakin lotja, piti alavirtaankin ajaa täydellä teholla, etteivät viimeiset lotjat iskeneet rantaan. Ja entäs kun tuli jokin laiva siinä vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
- Turku-Tukholma, M/S Viking Isabella, Silja Festival, M/S Viking Athena
Ettet vain sekoita Athenaa Kalypsoon? Athena ei juurikaan poistunut reitiltä Tukholma - Maarianhamina, sisaralus Kalypso sen sijaan on liikennöinyt Turusta Tukholmaan.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Viking_Line

Itse sen sijaan jo sotkinkin lahjakkaasti Tallinkin Victorian ja Romantikan. Eli Victoria viivataan ylitse listastani ja korvataan Romantikalla. ;)
 
Tallink: Vana Tallinn, Fantaasia, Meloodia, Regina Baltica (Riika-Tukholma), Festival (Tukholma-Riika), Romantika (Tukholma-Tallinna ja Tukholma-Riika), Victoria 1, Star, Superstar, Baltic Princess ja Baltic Queen

Silja Line: Fennia, Finnjet, Svea (Silja Karneval), Silja Festival, Silja Europa, Silja Serenade ja Silja Symphony

Viking Line: Diana II, Rosella, Mariella, Isabella, Amorella, Gabriella, Viking XPRS ja Viking Grace

Eckerö Line: Nordlandia ja Finlandia

Vaasanlaivat: Fennia ja Wasa Prince

Stena Line: Stena Jutlandica (Göteborg-Fredrikshavn)

Color Line: Color Fantasy (Kiel-Oslo)

Scandlines: Kronprins Frederik (Rostock-Gedser) ja Deutschland (Rödby-Puttgarden)

DFDS Seaways: Queen of Scandinavia (IJmuiden-Newcastle)

Smyril Line: Norröna (Esbjerg-Seydisfjördur)

P&O Ferries: Pride of Bilbao (Bilbao-Portsmouth)

Corsica Ferries: Mega Express IV (Nizza-Bastia) ja Sardinia Regina (Bastia-Livorno)

Ålandstrafiken: Viggen ja Alfågeln
 
Eka kertaa joskus 1955, kun olin 7-vuotias, käytiin Turusta Tukholmaan ja takaisin BoreII ja Wellamolla. Muita Siljan edeltäjien paatteja on koettu ainakin Svea Jarl, Nolla-Bore, Kastelholm, Aallotar. Ja Siljan laivoista on koettu ainakin Skandia, Nordia, Holmia ja niitä uudempia lukuisia. Vikingin asiakaskin olen ollut jo vuodesta 1960 jolloin Viking suhasi Gräddö - Galtby -väliä. Ja siitä eteenpäin aika monta Viking-laivaa.
.
Ihan kaikilla noilla en ole mennyt mutta tässä mun lista:
- Höyry- ja muut perinteiset matkustajalaivat: Bore III, Birger Jarl, Svea Jarl, Kristina Regina, Louhivesi ja joku muu Saimaan höyry Savonlinnassa, Ukko-Pekka, Waverley (siipiratasalus), Istanbulissa useita Bosporin yittäviä laivoja
Autolautat: Vikingin Papenburg sisaruksista kaikki paitsi V 5, Marella, Mariella, Olympia, Aurella, Diana II (myös Meloodia nimisenä) , V. Sally, V. Saga, V. Song, Isabella, Gabriella, Rosella, V. Xpress, Aallotar, Svea Regina (myös Tallink nimisenä), Svea Corona, Wellamo, Bore I, Bore Star, Silja Serenade, Silja Symphony, Svea (myös Silja Festival nimisenä), Fantaasia, Romantika, Georg Ots, Nordlandia, joitakin brittiläisiä ja belgialaisia Sealink laivoja Englannin kanaalin yli
Sota- ja muut erikoisalukset: Miinalaiva Hämeenmaa (vanhempi, höyryturbiini), Emälaiva Louhi (ex jäänmurtaja Sisu), Ohjusvene Tuima, Ohjusvene Tuuli, St Erik (ruotsalainen museojäänmurtaja)
Kantosiipi ja katamaraanit: Jaanika (kantosiipi), Viking Express, (katamaraani), Tallink Autoexpress II ja IV
Junalautat: Helsingör, Najaden, joitakin muita H-H reitin kulkenut yöllä joten ei havaintoa nimestä, Theodor Heuss, Deutschland, Danmark, Carl Carstens, joku ranskalainen Englannin kanaalin yli

t. Rainer
 
Tämä kysymys on vähän sama, kuin "millä sähkömoottorijunayksiköillä olet matkustanut", kun en voi millään muistaa millä kaikilla laivoilla olen ollut. :)

Viking Gracella ja XPRS:llä en ainakaan ole matkustanut, en myöskään Baltic Princessillä enkä Galaxyllä.

Semmonen tuntuma on, että olisin matkustanut ainakin Silja Festivalilla, Serenadella, Symphonyllä ja ehkä Europallakin. Viikkarilla olen matkustanut tietääkseni ainakin Amorellalla, Isabellalla, Mariellalla ja Cinderellalla, mahdollisesti myös Rosellalla.

Vähän erikoisemmista aluksista varmaksi voin sanoa ainakin Näsijärven laivamatkojen osalta siipiratasalus Finlandia Queenin (nyk. Vellamo) ja moottorialukseksi muutetun S/S Tarjanteen, Pyhäjärvellä M/S Tammerkoski on myös tullut tutuksi.

Saaristomerellä yhteysalus M/S Rosala II tuli erittäin tutuksi kesällä 2009, kun vietin viikon Vänön saarella ja kävin lähes päivittäin Taalintehtaalla. Kustavin Vuosnaisista Brändön Åvaan olen matkustanut M/S Viggenillä kesällä 2006 ja kesällä 2000 jollain laivalla Korppoon Galtbystä Sottungaan ja Sottungasta Vårdöhön.

Vuosina 1991 ja 1998 matkustin yöjunalla Tukholmasta Kööpenhaminaan ja Helsinborg–Helsingør-väli taittui jonkin junalautan kyydissä.

Kesällä 1990 menin vesibussilla Rymättylään, ei harmainta hajua minkä nimisellä. :D Suomenlinnan ja Korkeasaaren lautoista/vesibusseista luultavasti kaikki on koettu. Tukholmassa myös vesibussiyhteys Djurgårdeniin.
 
Jos sitä yli 50 vuoden ajan on laivamatkaillut muutamasta yli 20 eestaas matkaan per vuosi, niin väkisinkin on jotain kokemusta laivaturismista kertynyt, kokonaissaldoa en osaa edes arvioida. 50-60 -lukujen vaihteessa vietiin kevätretkelle saaristoon Turun koulukakaroita silloin vielä Turun ympäristöön liikennöineillä saaristo(höyry?)laivoilla, ainakin Östernin ja isomman Wellamon pikkukaiman muistan.
Ja meneekö taas offtopic-höpinäksi, kun Turun autokomppaniassa oli kuittauksellani Vanaja-kuorma-auto ja jäin kiinni huoltokirjakikkailusta. Silloin huoltoväli oli 1000 km ja ylikessu pääsi kysymääm, miten huolletun auton rasvanipat on pölyssä. Rangaistuksena sain mennä Utön saarelle kuukaudeksi ajamaan traktoria ja sinne mentiin edestakaisin armeijan paateilla.
Ja on joskus menty Tampereelta Ruovedelle Tarjanne -höyrylaivalla. Ja Saimaan kanavallakin on menty jollain Carelia-laivalla. Kuopiosta käsin on käyty jollain Roll-linesin risteilyllä.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös