Millä laivoilla olet matkustanut?

Turun/Naantalin, Maarianhaminan/Långnäsin ja Tukholman/Kapellskärin välillä Bore, Viking 1, Viking Sally ja Isabella, sekä pari muuta joskus 1990-luvun alussa (viimeisin 2002).

Risteily Turusta Visbyhyn s/s Kastelholmalla vuonna 1971.

Juna/autolautat Ruotsi-Tanska sekä Tanska-Saksa 1975 ja 1990.

Yhteysalukset Linta ja Östern välillä Nauvo-Rymättylä. Lauttoja ja losseja Turun saaristossa sekä mantereen ja Hailuodon välillä.

Suomenlinnan lautta. Vesibussilla Korkeasaareen, Viikinsaareen, Naantaliin ja Vepsään.

Sekä tietenkin Förillä ja kampiförillä (ja purjelaivatapahtuman lisälautalla) Aurajoen poikki.
 
No milloin Tarjanne on dieselöity :?:
Oioin näköjään joitain mutkia, kun ainakin Wikipedian mukaan laiva on jo puoli vuosisataa kulkenut löpön voimalla.

Samaisen pedian mukaan ilmeisesti siis kyseessä on sittenkin höyrykone, joka käyttää löpöä polttoaineenaan? En tiennytkään sellaisia olevan olemassa, mutta kaikkea sitä oppii kun riittävän myöhään valvoo.
 
Samaisen pedian mukaan ilmeisesti siis kyseessä on sittenkin höyrykone, joka käyttää löpöä polttoaineenaan?

Näin minäkin olen asian ymmärtänyt. Vastaavia ainakin on muuallakin Suomessa. Etuna on, että konemestari pystyy yksinään huolehtimaan koneesta, kun ei ole tarpeen heitellä halkoja tulipesään. Eli ihan käypänen kompromissi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Silja: Fennia, Wasa Queen, Wasa Express, Europa ja Symphony.
Viking: Isabella, Amorella, Mariella, Rosella ja XPRS.
Eckerö: Alandia, Nordlandia ja Finlandia.
Tallink: Meloodia, Fantaasia, Romantika ja Baltic Princess.
RG Line: RG I

Lisäksi erilaisia pienempiä lauttoja ja losseja.
 
Silja: Skandia, Silja Star, Wellamo/Silja Festival, Siljat: Scandinavia, Serenade, Symphony, Europa, Galaxy
Viking: Rosella, Amorella, Isabella, Kalypso
Tallink: Meloodia, Baltic Queen
Esco: Georg Ots

ss UKKOPEKKA+ lukuisa määrä pienempiä pippanoita =)
 
Oioin näköjään joitain mutkia, kun ainakin Wikipedian mukaan laiva on jo puoli vuosisataa kulkenut löpön voimalla.

Samaisen pedian mukaan ilmeisesti siis kyseessä on sittenkin höyrykone, joka käyttää löpöä polttoaineenaan? En tiennytkään sellaisia olevan olemassa, mutta kaikkea sitä oppii kun riittävän myöhään valvoo.

Näin minäkin olen asian ymmärtänyt. Vastaavia ainakin on muuallakin Suomessa. Etuna on, että konemestari pystyy yksinään huolehtimaan koneesta, kun ei ole tarpeen heitellä halkoja tulipesään. Eli ihan käypänen kompromissi.
Höyryähän nyt tuotetaan vaikka maakaasulla ja ydinvoimalla, ei nyt toki laivoihin eikä vetureihin mutta voimalaitoksiin turbiineja pyörittämään. Höyryturbiineista puheen ollen, ainakin Ruotsissa on ollut höyryturbiinivetureita. Meilläkin on ollut öljypolttoisia tavanomaisella höyrykoneella varustettuja höyryvetureita.
 
Aloitetaan meripuolelta:

Silja Line: Silja Serenade, Silja Symphony, Silja Festival, Silja Europa, Wasa Queen, Finnjet, SuperSeaCat 4
Viking Line: Mariella, Kalypso, Amorella, Isabella, Gabriella, Viking XPRS
Smyril Line: Norröna (nykyistä edellinen)
Eckerö: Nordlandia
Kristina Cruises: Kristina Regina
Ahvenanmaan maakuntahallinto: Ejdern

järvipuolella:

Kyrönsalmen Höyrywenhe: Figaro, Fidelio
Savonlinnan Laivat: Heinävesi
VIP Cruises: Punkaharju

Ainakin meripuolella listaan tulisi muitakin, mutten tähän hätään muista laivojen nimiä. Ainakin Tanskan salmia on aikoinaan ylitetty.
 
Silja Line: Silja Serenade, Silja Symphony, Silja Europa, Wasa Queen, Finnjet, Silja Opera, Sally Albatross
Viking Line: Mariella, Olympia, Rosella, Cinderella, Isabella, Gabriella, Amorella
Tallink: Tallink, Georg Ots, Vana Tallinn, Meloodia, Fantaasia, Galaxy, Romantika, Victoria I, Baltic Princess
Eckerö: Nordlandia
Lion Ferries: Lion King (Muistaakseni)

Listasta varmasti puuttuu monia.
 
Tallink: Sere, Euro, Galaxyt 1-3, Symppi, Vana Tallinn ja jotain vanhoja raatoja.
Ent Silja: Festival ja Finnjet.
Viikkari: Amo, Isa, Gabbe, XPRS ja V-Cinderella kun Turun linjalla tilapäisesti.
SPL: Princess Maria (ent Effoan FINLANDIA, https://vimeo.com/55668847)
RG line RG-1.
Jotain norskipaatteja.
Finnlines: Finnmaid
Lisätty viime lauantain Cintun reissusta tieto. Unohtu vielä Kristina Brahe ja Carelia, molemmat Viipurin reissuilla eka Kotkasta, jälkimmäinen Lappeenrannasta.
Pienempieniä purkkeja lie muitakin, esim Tampereen Pyhäjärvellä Viikinsaareen jollain katamaraanilla 1995 vuonna. Joku Eckeröön romu 1999 vuonna.
 
Laitan minäkin laivan tähän kehumislistaan:

Vision of the Seas toukokuun puolessavälissä Norjan vuonoilla.
 
Voi! /Ah & voi! Tämä oli paha!

Syy; en systemaattisesti taltioinut laivareissuja.

Yritetään lähteä tästä:

-Jakob Lines/Pietarsaari-Skellefteå: Polar Express (josta kuvia, kesältä -82)
-Vaasanlaivat, useita: ainakin Botnia Express sekä Wasa Queen (-83: tehty matkakertomus joka vieläkin tallessa & kuvia, muttei laivalta) (-85: luultavasti S/S Bolero, Vaasa-Sundsvall, kesällä laiva ollut chartrattu eli aikarahdattu) (-81; karmeana kylmänä sadekesänä laivaretki Vaasanlaivoilla Vaasasta Uumajaan, ei enää varmaa havaintoa, eikä aineistoa - oletettavasti laiva ollut tuolloin Fenno Express)

-Tallink: Helsinki - Tallinna: M/S Fantaasia (ex. Diana II), M/S Georg Ots
-Silja: Helsinki-Tallinna: (luultavasti) M/S Festival, (varma tästä) M/S Finnjet - vaihdetuilla ja paremmalla polttoainetaloudella varustetuin moottoreilla/polttoainejärjestelmällä

Silja Line & Viking Line: lukuisia laivamatkoja, jopa Turusta Ahvenanmaalle. Näistä saattaa olla laivaliput vielä edelleen tallessa, ainakin osin. Kultaisella Kasarilla eli 80-luvulla, monia laivamatkoja tehty. Myöhempi M/S Estonia eli Viking Sally ollut kerran. (M/S Estonia – Wikipedia
http://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Estonia) Diana II, Turella, Rosella (M/S Rosella – Wikipedia
http://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Rosella) olleet - ja näistä on tekniset laivan spesifikaatiot eli info-lehtiset muistoiksi jääneet. Muistan jollakin Siljan laivalla matkustaneeni, joka rakennettin 70-luvun puolivälin aikoihin Ranskan Nantesissa. Tällaisia aluksia oli kaksi ja olivat sisarukset. Kyseessä siis joko Svea Corona, taikka Svea Regina. Savupiipun maalausrenkaitten olisi tullut ollut se erottava tekijä.

Lisäksi on matkusteltu Juutinraumassa, sekä Tanskasta Norjaan: näistä ei ole todisteaineistoa käytössä. Osassa matkoista ollut hyvin pieni lapsi, jolloin vielä havainnointikyvytön sekä kirjoitustaidoton. Tälläinen matka Pohjoismaihin edellä kuvatuilla yhteysväleillä ollut ainakin 6-vuotiaana.

---------- Viestit yhdistetty 7.6.2013 klo 0:08 ---------- Previous Post was on 6.6.2013 at 23:58 ----------

Aikanaan, jo penskana ollut se laivalippujen tallentelu "hieman sellainen must-juttu" - joten osa varmaan voipi löytyä. Eivät varmaan kuiteskaan aivan kaikki ihan. Muutoissa paljon tavaraa hukkaan mennyt, ja nämä tavallisesti juuri sitä sorttia: joka hävitessä "joutuu ensiksi tulilinjoille"... :cry:

---------- Viestit yhdistetty 7.6.2013 klo 0:20 ---------- Previous Post was on 6.6.2013 at 23:58 ----------

Lisäksi näissä kuvista keräämisissä, lähinnä suuresti haittaa & häiritsee se, että lomakuvat olleet usein jostain nähtävyyksistä. Ja edelleen ajalleen tyypillisesti, pääroolissa olleet matkoilla olleet henkilöt (kuten esim. meikäläinenkin). Laivoja näkyy suhteellisen harvassa siten, että saisi kunnolla mitään tyyppitietoja niistä tunnistettua. :cry:

---------- Viestit yhdistetty 7.6.2013 klo 0:33 ---------- Previous Post was on 6.6.2013 at 23:58 ----------

Saattavatten ehkä juuri hieman alle tuon "laiva-määritelmän rajan" alle jäädä: mutta OuluCruisesin M/S Alexandra & M/S Angelina. Tekevät 2-4 tunnin paikallisia cruiseja. Toinen merelle meriristeilyn muodossa ja toinen joella (Oulujoki).

Maakallassa käyty niin ikäisesti, joskus Kasarin taitteessa (80-l. alkua aivan). Laivan nimi ei enää mieleen jäänyt. Lähtösatama lienee ollut suurella todennäköisyydellä Kalajoki. Siitä kovin kaukana, se ainakaan ei voi olla. Maakalla lienee kuulu kivikäräjistään eli karikokouksistaan. Kalla IV on jäänyt etäisenä muistikuvana, kylläkin mielenpohjalle...Liikenne tarkistettu (Fi-wiki) - jonka antaman tiedon mukaan laivaliikennettä sekä Ulkokallaan että Maakallaan. Se voi olla näiden kiertämistä ympäri. Lähtösatama olisi Kalajoen Rahjan venesatama, joka on hiekkadyyneistä & uimarannoista: vielä himpun verran tuonne etelään päin...

---------- Viestit yhdistetty 7.6.2013 klo 0:54 ---------- Previous Post was on 6.6.2013 at 23:58 ----------

En usko oikein siihen, että paljon olisi tuossa yhteydessä (Tanska-Norja) muuttunut. Operaattori jokseenkin varmasti Stena Lines ja yhteysväli: Fredrikshavn-Oslo. Laivasta ei ole mitään jäljitettävissä olevaa tietoa tallella. :oops:

---------- Viestit yhdistetty 7.6.2013 klo 1:10 ---------- Previous Post was on 6.6.2013 at 23:58 ----------

Kaskinen-Gävle -linja oli lyhytaikainen mahdollisuus kulkea laivalla Ruotsiin. Tuo tilaisuus jäi kokonaan hyödyntämättä. Sen sijaan, muistelen kerran menneeni Kokkolasta Uumajaan (Umeå) - mutta tästäkään ei taida sitovaa todistetta enää löytyä.

Wasa Express oli muistini mukaan yksi sellainen lautta, "jota ei oikein millään tahtonut saada pongattua". Jossain vaiheessa olisin tämän, entisen Viking Linen aluksen ajanut. Muistan mieltyneeni näihin, v. -72 paikkeilla: silloisen Länsi-Saksan Papenburgissa valmistettuihin aluksiin. Merkittävin syy, lie ollut näiden sulava sivuprofiili. Monta näistä palveli Viking -luokan aluksina (nimi: Viking x) 70-luvun tietämillä.

---------- Viestit yhdistetty 7.6.2013 klo 1:15 ---------- Previous Post was on 6.6.2013 at 23:58 ----------

Laiva-analyysit spesifine tietoineen löytyvät ainakin varustamoiden historiikeissä. Niistä selviävät linjat, käyttöaihe ja -aika sekä mahdollinen chartraus. Luonnollisestikaan laivojen myöhempi käyttö, ei näistä voi mitenkään selvitä. Laivavarustamoitten historiikit osaavat kertoa kilpailun alalla, olleen "veristä" jo hyvin kauan. Uusia yrittäjiä löytyi, kuten RG-Lines ja Jakob Lines. Jälkimmäinen saavutti ainakin 80-luvun alulla, kohtalaista menestystä matkustajamäärien suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
Juu, olen vastannut jo aiemmin aiheeseen. Ei ole kauheasti eri laivoilla tullut matkusteltua.
- Silja Europa
- Baltic Princess
- Viking Isabella
- Tarjanne
Yhtä lukuunottamatta kaikki yllättäen Turku - Tukholma-välin pendelöijiä. :D
 
Gabriella (ABI-risteily HEL-TAL)
Cinderella (HEL-Muuga)
Isabella (TKU-STO)
Europa (TKU-STO)
Festival (VSA-UUMAJA, HEL-TAL)
Superstar (HEL-TAL)
Star (HEL-TAL)
 
Takaisin
Ylös