Voi! /Ah & voi! Tämä oli paha!
Syy; en systemaattisesti taltioinut laivareissuja.
Yritetään lähteä tästä:
-Jakob Lines/Pietarsaari-Skellefteå: Polar Express (josta kuvia, kesältä -82)
-Vaasanlaivat, useita: ainakin Botnia Express sekä Wasa Queen (-83: tehty matkakertomus joka vieläkin tallessa & kuvia, muttei laivalta) (-85: luultavasti S/S Bolero, Vaasa-Sundsvall, kesällä laiva ollut chartrattu eli aikarahdattu) (-81; karmeana kylmänä sadekesänä laivaretki Vaasanlaivoilla Vaasasta Uumajaan, ei enää varmaa havaintoa, eikä aineistoa - oletettavasti laiva ollut tuolloin Fenno Express)
-Tallink: Helsinki - Tallinna: M/S Fantaasia (ex. Diana II), M/S Georg Ots
-Silja: Helsinki-Tallinna: (luultavasti) M/S Festival, (varma tästä) M/S Finnjet - vaihdetuilla ja paremmalla polttoainetaloudella varustetuin moottoreilla/polttoainejärjestelmällä
Silja Line & Viking Line: lukuisia laivamatkoja, jopa Turusta Ahvenanmaalle. Näistä saattaa olla laivaliput vielä edelleen tallessa, ainakin osin. Kultaisella Kasarilla eli 80-luvulla, monia laivamatkoja tehty. Myöhempi M/S Estonia eli Viking Sally ollut kerran. (M/S Estonia – Wikipedia
http://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Estonia) Diana II, Turella, Rosella (M/S Rosella – Wikipedia
http://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Rosella) olleet - ja näistä on tekniset laivan spesifikaatiot eli info-lehtiset muistoiksi jääneet. Muistan jollakin Siljan laivalla matkustaneeni, joka rakennettin 70-luvun puolivälin aikoihin Ranskan Nantesissa. Tällaisia aluksia oli kaksi ja olivat sisarukset. Kyseessä siis joko Svea Corona, taikka Svea Regina. Savupiipun maalausrenkaitten olisi tullut ollut se erottava tekijä.
Lisäksi on matkusteltu Juutinraumassa, sekä Tanskasta Norjaan: näistä ei ole todisteaineistoa käytössä. Osassa matkoista ollut hyvin pieni lapsi, jolloin vielä havainnointikyvytön sekä kirjoitustaidoton. Tälläinen matka Pohjoismaihin edellä kuvatuilla yhteysväleillä ollut ainakin 6-vuotiaana.
---------- Viestit yhdistetty 7.6.2013 klo 0:08 ---------- Previous Post was on 6.6.2013 at 23:58 ----------
Aikanaan, jo penskana ollut se laivalippujen tallentelu "hieman sellainen must-juttu" - joten osa varmaan voipi löytyä. Eivät varmaan kuiteskaan aivan kaikki ihan. Muutoissa paljon tavaraa hukkaan mennyt, ja nämä tavallisesti juuri sitä sorttia: joka hävitessä "joutuu ensiksi tulilinjoille"...
---------- Viestit yhdistetty 7.6.2013 klo 0:20 ---------- Previous Post was on 6.6.2013 at 23:58 ----------
Lisäksi näissä kuvista keräämisissä, lähinnä suuresti haittaa & häiritsee se, että lomakuvat olleet usein jostain nähtävyyksistä. Ja edelleen ajalleen tyypillisesti, pääroolissa olleet matkoilla olleet henkilöt (kuten esim. meikäläinenkin). Laivoja näkyy suhteellisen harvassa siten, että saisi kunnolla mitään tyyppitietoja niistä tunnistettua.
---------- Viestit yhdistetty 7.6.2013 klo 0:33 ---------- Previous Post was on 6.6.2013 at 23:58 ----------
Saattavatten ehkä juuri hieman alle tuon "laiva-määritelmän rajan" alle jäädä: mutta OuluCruisesin M/S Alexandra & M/S Angelina. Tekevät 2-4 tunnin paikallisia cruiseja. Toinen merelle meriristeilyn muodossa ja toinen joella (Oulujoki).
Maakallassa käyty niin ikäisesti, joskus Kasarin taitteessa (80-l. alkua aivan). Laivan nimi ei enää mieleen jäänyt. Lähtösatama lienee ollut suurella todennäköisyydellä Kalajoki. Siitä kovin kaukana, se ainakaan ei voi olla. Maakalla lienee kuulu kivikäräjistään eli karikokouksistaan. Kalla IV on jäänyt etäisenä muistikuvana, kylläkin mielenpohjalle...Liikenne tarkistettu (Fi-wiki) - jonka antaman tiedon mukaan laivaliikennettä sekä Ulkokallaan että Maakallaan. Se voi olla näiden kiertämistä ympäri. Lähtösatama olisi Kalajoen Rahjan venesatama, joka on hiekkadyyneistä & uimarannoista: vielä himpun verran tuonne etelään päin...
---------- Viestit yhdistetty 7.6.2013 klo 0:54 ---------- Previous Post was on 6.6.2013 at 23:58 ----------
En usko oikein siihen, että paljon olisi tuossa yhteydessä (Tanska-Norja) muuttunut. Operaattori jokseenkin varmasti Stena Lines ja yhteysväli: Fredrikshavn-Oslo. Laivasta ei ole mitään jäljitettävissä olevaa tietoa tallella.
---------- Viestit yhdistetty 7.6.2013 klo 1:10 ---------- Previous Post was on 6.6.2013 at 23:58 ----------
Kaskinen-Gävle -linja oli lyhytaikainen mahdollisuus kulkea laivalla Ruotsiin. Tuo tilaisuus jäi kokonaan hyödyntämättä. Sen sijaan, muistelen kerran menneeni Kokkolasta Uumajaan (Umeå) - mutta tästäkään ei taida sitovaa todistetta enää löytyä.
Wasa Express oli muistini mukaan yksi sellainen lautta, "jota ei oikein millään tahtonut saada pongattua". Jossain vaiheessa olisin tämän, entisen Viking Linen aluksen ajanut. Muistan mieltyneeni näihin, v. -72 paikkeilla: silloisen Länsi-Saksan Papenburgissa valmistettuihin aluksiin. Merkittävin syy, lie ollut näiden sulava sivuprofiili. Monta näistä palveli Viking -luokan aluksina (nimi: Viking x) 70-luvun tietämillä.
---------- Viestit yhdistetty 7.6.2013 klo 1:15 ---------- Previous Post was on 6.6.2013 at 23:58 ----------
Laiva-analyysit spesifine tietoineen löytyvät ainakin varustamoiden historiikeissä. Niistä selviävät linjat, käyttöaihe ja -aika sekä mahdollinen chartraus. Luonnollisestikaan laivojen myöhempi käyttö, ei näistä voi mitenkään selvitä. Laivavarustamoitten historiikit osaavat kertoa kilpailun alalla, olleen "veristä" jo hyvin kauan. Uusia yrittäjiä löytyi, kuten RG-Lines ja Jakob Lines. Jälkimmäinen saavutti ainakin 80-luvun alulla, kohtalaista menestystä matkustajamäärien suhteen.