- Liittynyt
- 24 Syyskuu 2005
- Viestit
- 2,703
On tullut joskus esille, että ei ole tärkeintä junan suurin nopeus, vaan se miten suuret nopeuserot eri junilla on. Näinpä voitaisiin päätyä päätelmään, että olisi järkevää laittaa jokaiselle radalle vain yhden tyyppisiä junia samanlaisella pysähtymiskäyttäytymisellä. Jollekin radalle InterCityjä, jollekin radalle Pendolinoja. Mille radoille Pendolinot tulisi keskittää, jotta niistä olisi hyötyä? Radan olisi hyvä olla mutkainen, jotta kallistustekniikasta saadaan jotain hyötyä InterCityn yli. Kunnon tulisi kuitenkin olla hyvä, jotta voidaan ajaa suurta nopeutta. Hmm, heitetäänpä älyvapaa idea. Jospa tuo Jyväskylän ja Haapajärven rata peruskorjattaisiin kestämään suurta nopeutta ja Pendolino-liikenne keskitettäisiin sinne, InterCityt kulkisivat vanhaa reittiä. Tavaraliikenne voisi myös kulkea Äänekosken kautta. Jyväskylän ja Oulun välillä olisi todella nopea junayhteys, jonka kanssa autoliikenne (tai junaliikenne nykyistä reittiä) ei mitenkään pystyisi kilpailemaan ja lentoliikennettä ei ole.