Vaikka olenkin uusi täällä foorumilla, niin monta vuotta olen seuraillut tapahtumia. Olkoon nyt ensimmäisen viestin aika!
Pähkäilin tuossa yhtenä iltana millainenkohan Suomen rataverkko olisi jos Suomi olisikin saanut pitää Karjalan, Petsamon ja muut alueet. Olisi mielenkiintoista, jos myös muut jakaisivat "aivoituksensa" ja korjaisi mahdollisia virheitä, kun en ihan kaikkea vielä radoista tiedä. Loppujen lopuksi pääsin seuraavaan "skenaarioon":
Eletään vuotta 1939. NL:n pyytäessä alueita Suomelta Suomi taipuu vaatimuksiin. Toinen maailmansota käydään Suomen pysyessä puolueettomana ja vuonna 1956 Neuvostoliitto luovuttaa alueet takaisin sodankäynnin muuttuessa "push-the-button-sodaksi".
Vuosi 2008.
Rataverkon sähköistys alkoi n. 20 vuotta aikaisemmin, kuin oikeasti alkoi ja nyt suurin osa Suomen radoista on sähköistetty. Näillä osuuksilla ajelevat Pendolinot ja intercityt. Lähijunaliikennettä on ennen kaikkea pääkaupunkiseudulla, mutta 2000-luvulla se on alkanut myös Turun, Tampereen ja Oulun seuduilla. ELSA-rata, kuin myös marjat ja pisarat on rakennettu/ollaan rakentamassa. Pendolino-reitit ovat pääosin samat, mutta Turusta liikenne jatkuu URPO-rataa pitkin Parkanon kautta Seinäjoelle ja etelässä Joensuun liikenne kulkee HELI-rataa pitkin Viipuriin, josta vanhaa Karjalan rataa Joensuuhun. Intercityjä kulkee kaikilla sähköistetyillä "suurilla" rataosuuksilla ja sähköistämättömien henkilöliikenne hoidetaan kiskobusseilla. Heli-radan vierellä on myös kaksiratainen osuus, jota pitkin huristelevat suurnopeusjunat Helsingistä Viipuriin ja edelleen Pietarin kautta Moskovaan 300 km/h.
Yöjunia kulkee Helsingistä ja Turusta Kolarin kautta Ylläkselle,ja Rovaniemen, Sodankylän ja Inarin Kyrön kautta Petsamoon. Tällä Petsamon radalla on myös suuria öljykuljetuksia Suomen omilta öljykentiltä. Nyt ollaan avaamassa yöjunaliikennettä myös Rukalle Taivalkosken kautta, jossa vanhan radan parannus ja uuden rakentaminen Kuusamoon on käynnissä. Tavaraliikennettä on kaikilla radoilla, hoidettiin se sitten diesel- tai sähkökalustolla.
Tälläisiä ajautuksia tänään. Ja vaikka noin olisikin käynyt, luulen että noin hienoihin kuvioihin ei oltaisi päästy. Ja ainahan saa kuvitella. Kuvitteluhan on ilmaista. Varmasti tuosta jäi jotakin mitä olin miettinyt puuttumaan, mutta pääkohdiltaan vastaa hyvin ajatuksiani. Ajattelin että voisin myös tehdä kartan reiteistä ja sähköistetyistä osuuksista jahka aikani riittää.
-Jh
Pähkäilin tuossa yhtenä iltana millainenkohan Suomen rataverkko olisi jos Suomi olisikin saanut pitää Karjalan, Petsamon ja muut alueet. Olisi mielenkiintoista, jos myös muut jakaisivat "aivoituksensa" ja korjaisi mahdollisia virheitä, kun en ihan kaikkea vielä radoista tiedä. Loppujen lopuksi pääsin seuraavaan "skenaarioon":
Eletään vuotta 1939. NL:n pyytäessä alueita Suomelta Suomi taipuu vaatimuksiin. Toinen maailmansota käydään Suomen pysyessä puolueettomana ja vuonna 1956 Neuvostoliitto luovuttaa alueet takaisin sodankäynnin muuttuessa "push-the-button-sodaksi".
Vuosi 2008.
Rataverkon sähköistys alkoi n. 20 vuotta aikaisemmin, kuin oikeasti alkoi ja nyt suurin osa Suomen radoista on sähköistetty. Näillä osuuksilla ajelevat Pendolinot ja intercityt. Lähijunaliikennettä on ennen kaikkea pääkaupunkiseudulla, mutta 2000-luvulla se on alkanut myös Turun, Tampereen ja Oulun seuduilla. ELSA-rata, kuin myös marjat ja pisarat on rakennettu/ollaan rakentamassa. Pendolino-reitit ovat pääosin samat, mutta Turusta liikenne jatkuu URPO-rataa pitkin Parkanon kautta Seinäjoelle ja etelässä Joensuun liikenne kulkee HELI-rataa pitkin Viipuriin, josta vanhaa Karjalan rataa Joensuuhun. Intercityjä kulkee kaikilla sähköistetyillä "suurilla" rataosuuksilla ja sähköistämättömien henkilöliikenne hoidetaan kiskobusseilla. Heli-radan vierellä on myös kaksiratainen osuus, jota pitkin huristelevat suurnopeusjunat Helsingistä Viipuriin ja edelleen Pietarin kautta Moskovaan 300 km/h.
Yöjunia kulkee Helsingistä ja Turusta Kolarin kautta Ylläkselle,ja Rovaniemen, Sodankylän ja Inarin Kyrön kautta Petsamoon. Tällä Petsamon radalla on myös suuria öljykuljetuksia Suomen omilta öljykentiltä. Nyt ollaan avaamassa yöjunaliikennettä myös Rukalle Taivalkosken kautta, jossa vanhan radan parannus ja uuden rakentaminen Kuusamoon on käynnissä. Tavaraliikennettä on kaikilla radoilla, hoidettiin se sitten diesel- tai sähkökalustolla.
Tälläisiä ajautuksia tänään. Ja vaikka noin olisikin käynyt, luulen että noin hienoihin kuvioihin ei oltaisi päästy. Ja ainahan saa kuvitella. Kuvitteluhan on ilmaista. Varmasti tuosta jäi jotakin mitä olin miettinyt puuttumaan, mutta pääkohdiltaan vastaa hyvin ajatuksiani. Ajattelin että voisin myös tehdä kartan reiteistä ja sähköistetyistä osuuksista jahka aikani riittää.
-Jh