Eipä tuo ole kirkossa kuulutettu, että busseihin tulee yhtenäinen väritys.
No ei tietenkään vielä, mutta itse toivoisin, että noin päätettäisiin. Halvin tapa siirtyä tilaajaväreihin taittaa olla se, että aina uusi kalusto tilataan niissä. Muut sitten saavat olla missä väreissä tahansa ja esimerkiksi kolari- tai muiden peruskorjausten yhteydessä ne muutattaisiin tilaajavärehin. Toki tällä systemillä kestää kauan, ennenkuin kaikki kalusto on yhtenäisessä värikuosissa. Ymmärrän kyllä, että liikennöitsijöillä on halua saada näkyvyyttä ja hieman karsastavat tällaista "sosialisointia", mutta sehän voi tapahtua liikennevälineiden sisällä (mainoksissa) tai yhtiön mahdollisessa tilausajokalustossa.
Taitaa kaikilla pääkaupunkiseudun liikennöitsijöillä olla se mielipide, että yrityksen omissa väreissä oleva kalusto on parempi. Tilaajahan se lopulta päättää, mutta uutta organisaatiota rakentavat vaikuttavat olevan kiinnostuneita myös operaattorien ajatuksista.
Millaisiahan olisivatkaan pääkaupunkiseudun (nyk. YTV-alue) kaupunki- ja lähiliikenteen bussit, jos liikennöitsijat saisivat asiasta päättää?

Ei tarvitse kuin katsoa aikaa ennen liikenteen kilpailutusta vaikkapa Espoon kaupunkiliikenteessä, jossa suuri osa busseista oli vielä 1+1+0- tai 1+0+1-ovisia perusbusseja.
Yhtenäisellä värillä on toki hyvätkin puolensa, mutta jos sillä lähdetään laatua ja imagoa parantamaan, niin sen on koskettava koko bussia. Ikkunoiden pitää olla kirkkaita, penkkien ehjiä ja töherrykset, purkat yms. täytyy siivota. Silloin voidaan puhua laadusta ja paremmasta brändistä. Yhtenäisen värityksen mahdollisesti tullessa kaikki muu jatkunee ennallaan: Pellit on kolhuisia ja repsottaa, penkit repaleisia ja täynnä purkkaa, takapenkkien ympäristö on graffiittimaalarien galleria.
Niin, olen aivan samaa mieltä tuosta bussien kunnosta ylipäätään, mutta minun on vaikea uskoa, että nimenomaan yhtenäinen väritys jotenkin voisi vaikuttaa noin negatiivisesti bussien yleiskuntoon. Itse olen työskennellyt muutamassa YTV-alueen bussifirmassa ja olen huomannut, että tämäntapaisiin asioihin suhtautuminen on hyvinkin erilaista eri firmojen yrityskulttuureissa, niin yhtiön puolelta kuin sen työntekijöidenkin taholta.
---------- Viesti lisätty kello 17:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:57 ----------
Tilaajavärityksen tarpeellisuudesta tai tarpeettomuudesta voidaan mielestäni jatkaa keskustelua sitä koskevassa viestiketjussa:
Yhtenäinen väritys.
Tässä ketjussa lähdetaan hieman leikkimielisesti siitä olettamuksesta, että HSL:n liikennealueen busseissa olisi yhtenäiset värit.