339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,588
Tasa-arvoisessa risteyksessähän ajoneuvon tulee väistää raitiovaunua myös, vaikka se tulisi vasemmalta.
Samoin, jos raitiovaunu kääntyy vasemmalle, tulee vastaan suoraan ajavan ajoneuvon väistää sitä.
Mutta milloin raitiovaunu väistää ajoneuvoja?
Jos raitiovaunu tulee kolmion takaa, se väistää ajoneuvoja. Tällaisia paikkoja ei ole kovin paljon, ja yleensä ne ovat valo-ohjattuja, jolloin asialla ei ole käytännön merkitystä.
Jos raitiovaunu tulee pihalta tai vastaavalta, se väistää ajoneuvoja. Helsingissä lähinnä kai tulee kyseeseen Vallilan tai Koskelan halleista kadulle ajo taikka Töölön hallipihalta Eino Leinon kadulle ajo.
Jos raitiovaunu on ajoneuvon vasemmalla puolella ja kääntyy sen edestä oikealle, niin silloin raitiovaunu väistää oikealla puolellaan olevaa, suoraan ajavaa ajoneuvoa. Tästä en ole ihan 100% varma. Ehkä joku voi vahvistaa?
Mitäs sitten, jos raitiovaunu kääntyy oikealle ja sen oikealla puolella oleva ajoneuvokin on menossa oikealle, ja siellä oikealla on vain yksi, yhteinen kaista? Kumpi saa mennä ensin?
Pysäkiltä lähtevää bussia pitää väistää, jos kadun nopeusrajoitus on alle 70 km/h. Mutta bussin pitää väistää raitiovaunua yleisperiaatteen mukaan. Eli mikä on tilanne esim. Bulevardilla tai Fredan Kamppi M:llä? Kumpi väistää, jos bussi on lähdössä pysäkiltä ja takaa tulee ratikka?
Ja miten on laita jokerivalo-ohjatun harmaan alueen kanssa? Eli jos ratikka tulee kolmion takaa, mutta jokerivalot pysäyttävät ajoneuvoliikenteen, niin kumman on vika, jos ajoneuvo jokereista välittämättä ajaa ratikan eteen? Ratikallahan ei sinänsä ole ajolupaa eikä sen kuljettaja välttämättä edes tiedä, toimivatko ne jokerivalot.
Entä jos jokerivalot eivät toimi? Asemapäällikönkadulla ratikka (halliin ajava 7B) tulee ympyrän sisältä ajoneuvojen eteen. Väistääkö ratikka autoja, jos valot eivät toimi? Jos valot toimivat, väistävätkö ajoneuvot ja jos eivät väistä, kenen syyksi menee?
Ruoholahdenkadun liikenneympyrässä ratikka peräti ajaa ajoneuvoliikenteen ajosuuntaa vastaan. Jos jokerivalot eivät toimi, ratikka väistänee siinä kohtaa vastaantulevia.
Samoin, jos raitiovaunu kääntyy vasemmalle, tulee vastaan suoraan ajavan ajoneuvon väistää sitä.
Mutta milloin raitiovaunu väistää ajoneuvoja?
Jos raitiovaunu tulee kolmion takaa, se väistää ajoneuvoja. Tällaisia paikkoja ei ole kovin paljon, ja yleensä ne ovat valo-ohjattuja, jolloin asialla ei ole käytännön merkitystä.
Jos raitiovaunu tulee pihalta tai vastaavalta, se väistää ajoneuvoja. Helsingissä lähinnä kai tulee kyseeseen Vallilan tai Koskelan halleista kadulle ajo taikka Töölön hallipihalta Eino Leinon kadulle ajo.
Jos raitiovaunu on ajoneuvon vasemmalla puolella ja kääntyy sen edestä oikealle, niin silloin raitiovaunu väistää oikealla puolellaan olevaa, suoraan ajavaa ajoneuvoa. Tästä en ole ihan 100% varma. Ehkä joku voi vahvistaa?
Mitäs sitten, jos raitiovaunu kääntyy oikealle ja sen oikealla puolella oleva ajoneuvokin on menossa oikealle, ja siellä oikealla on vain yksi, yhteinen kaista? Kumpi saa mennä ensin?
Pysäkiltä lähtevää bussia pitää väistää, jos kadun nopeusrajoitus on alle 70 km/h. Mutta bussin pitää väistää raitiovaunua yleisperiaatteen mukaan. Eli mikä on tilanne esim. Bulevardilla tai Fredan Kamppi M:llä? Kumpi väistää, jos bussi on lähdössä pysäkiltä ja takaa tulee ratikka?
Ja miten on laita jokerivalo-ohjatun harmaan alueen kanssa? Eli jos ratikka tulee kolmion takaa, mutta jokerivalot pysäyttävät ajoneuvoliikenteen, niin kumman on vika, jos ajoneuvo jokereista välittämättä ajaa ratikan eteen? Ratikallahan ei sinänsä ole ajolupaa eikä sen kuljettaja välttämättä edes tiedä, toimivatko ne jokerivalot.
Entä jos jokerivalot eivät toimi? Asemapäällikönkadulla ratikka (halliin ajava 7B) tulee ympyrän sisältä ajoneuvojen eteen. Väistääkö ratikka autoja, jos valot eivät toimi? Jos valot toimivat, väistävätkö ajoneuvot ja jos eivät väistä, kenen syyksi menee?
Ruoholahdenkadun liikenneympyrässä ratikka peräti ajaa ajoneuvoliikenteen ajosuuntaa vastaan. Jos jokerivalot eivät toimi, ratikka väistänee siinä kohtaa vastaantulevia.