Bussiterminaali
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 220
Puhutaan siis sivukiskovirroitteisista 1524mm raideleveydellä kulkevista vaunuista. Tämä vaan selvennyksenä tähän alkuun. 
Joissain ketjuissa on puhuttu M100- ja M200-sarjan olevan liian suuria(pitkiä) vaunuja tänne. Olisiko sitten lyhyemmät vaunut sopivia tänne? Esim Tukholmasta jotain 17-18m? Pitäisikö vaunussa olla seisoma- vai istumapaikkoja? Kaksi vai kolme oviaukkoa? Pysyttäisiinkö edelleen vaunuparin jonka muodostaa kaksi vaunua-linjalla vai voisiko vaunut olla sellaisia että molemmissa päissä ohjaamo ja voisi hiljaiseen aikaan ajaa lyhyitä yhden vaunun junia? Tokihan nuo ohjaamoasiat voi unohtaa samalla kun ruvetaan puhumaan automatisoinnista. Sikäli mikäli se nyt sitten joskus tulee. Itse en ainakaan ole automatisoinnin kannalta.
Mites kun tuolla suuressa maailmassa on turvallisuussyistä mahdollisuus kulkea koko junarungon läpi mutta täällä sitä ei ole tarvittu.
Niin joku mulle HKL-metrolta sanoi joskus. Eikä varmaan ole vieläkään tarvetta.(Tämä siis täysin hiivatti-asjanmukaisuus mikä ei tarkoita että tarvittaisiin niitä mutta olisi kuitenkin tyylekäs ja jalkaanmenevä jonkun esim. tulevan M300:n vaunuissa.) Tiedä nyt sitten kuitenkin että jos joku tuolla ylemmissä Helsingin kaupungin päätöselimissä päättäisi että tarvitaan semmoiset. Vaikka sitten jonkun evakuointitarpeisiin suurkatastrofin varalle...
Muilta mietteitä uusien vaunujen varalle että millaisia niiden olisi hyvä olla.
Joissain ketjuissa on puhuttu M100- ja M200-sarjan olevan liian suuria(pitkiä) vaunuja tänne. Olisiko sitten lyhyemmät vaunut sopivia tänne? Esim Tukholmasta jotain 17-18m? Pitäisikö vaunussa olla seisoma- vai istumapaikkoja? Kaksi vai kolme oviaukkoa? Pysyttäisiinkö edelleen vaunuparin jonka muodostaa kaksi vaunua-linjalla vai voisiko vaunut olla sellaisia että molemmissa päissä ohjaamo ja voisi hiljaiseen aikaan ajaa lyhyitä yhden vaunun junia? Tokihan nuo ohjaamoasiat voi unohtaa samalla kun ruvetaan puhumaan automatisoinnista. Sikäli mikäli se nyt sitten joskus tulee. Itse en ainakaan ole automatisoinnin kannalta.
Mites kun tuolla suuressa maailmassa on turvallisuussyistä mahdollisuus kulkea koko junarungon läpi mutta täällä sitä ei ole tarvittu.
Niin joku mulle HKL-metrolta sanoi joskus. Eikä varmaan ole vieläkään tarvetta.(Tämä siis täysin hiivatti-asjanmukaisuus mikä ei tarkoita että tarvittaisiin niitä mutta olisi kuitenkin tyylekäs ja jalkaanmenevä jonkun esim. tulevan M300:n vaunuissa.) Tiedä nyt sitten kuitenkin että jos joku tuolla ylemmissä Helsingin kaupungin päätöselimissä päättäisi että tarvitaan semmoiset. Vaikka sitten jonkun evakuointitarpeisiin suurkatastrofin varalle...
Muilta mietteitä uusien vaunujen varalle että millaisia niiden olisi hyvä olla.