- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,988
M100- ja M200-sarjojen seuraajan ominaisuuksien suhteen Espoollakin lienee sanansa sanottavana.
Jotain tuonkaltaista ajattelin minäkin.
Antero Alku sanoi:Minun ehdotukseni: 2,65 m leveitä, 25 m kaarresäteeseen kykeneviä, kapasiteetti noin 400 hlö. Matala lattia, sillä kun "iso metro" ei enää tarvi pitkiä asemia, niin osa asemasta voidaan madaltaa. Tai eihän näillä tarvitse ajaa edes nykyistä rataa, sillä ei metroissa kaluston tarvi vaihtua eri ratojen välillä. Niin, ja tietenkin ilmajohtovirroitus.
Mitkä ovat ne tärkeimmät perusteltut on sille että eri metrolinjoilla pitäisi kaluston olla samanlaista? Ajatus että jaetaan laituri matalaan ja korkeaan osaan vaikuttaa kiinnostavalta, mutta oma käsitykseni on että se aiheuttaa kävelyä (juoksemista) jos on mennyt epähuomiossa odottamaan junaa väärälle laiturilohkolle, ja liikuntarajoitteiset tulevat tykkäämään myös korkeuseroista.
Homma muistuttaisi suurten pääkatujen (Mansku, Hämis) bussipysäkkijärjestelyjä että on kaksi pysäkkiä 50 metrin välein jossa toisella pysähtyy toisen numerosarjan ja toisella toisen bussit, mutta vain lyhyen matkan päähän matkustavat joutuvat juoksemaan toiselle pysäkille jos seuraava saapuva bussi ei lähde siltä jolla itse sattuu seisomaan odottaa.
Mun mielestäni pidetään nykyinen itä-länsisuuntainen metro korkealattiaisena, mutta jos pääkaupunkiseudulle rakennetaan toinen metrolinja, niin sillä voisi kulkea tämänlaiset matalalattiavaunut. Ja pitäähän myös muistaa että ne voivat kulkea myös Jokerissa.
Antero Alku sanoi:Luokka I on tää nykyinen.
Luokka 2 on espoolaisten rahvasluokka.
Luokka 3 on normaaleille espoolaisille, jotka nyt ajaa autolla.
Vaikka olen espoolainen (jonkun määritelmän mukaan tosin olisin sudettivantaalainen) niin mulle kelpaa vaihtoehto 1. Vaihtoehtoa 3 pitäsi toki olla ainakin rajoitetusti saatavilla silloin kun tarvitsee yksityisyyttä. Tummennetut lasit pitää ehdottomasti olla ikkunoissa kanssa. Olen varma että tulee olemaan kysyntää
t. Rainer
Viimeksi muokannut moderaattori: